VHF/SRC mars 2023

Bladet från munnen

Navionics försökte mörka programvarufel


Bengt Utterström 2015-06-01

Så här ser sjökortsbilden ut i Androidversion av Navionics sjökort i skala motsvarande Kustkort. Bilden nedan visar hur det ser ut i iPad.
Så här ser sjökortsbilden ut i Androidversion av Navionics sjökort i skala motsvarande Kustkort. Bilden nedan visar hur det ser ut i iPad.

Förra artikeln, där Marine Navigator, Navionics och Seapilots olika digitala sjökort för surfplattor jämförs med sjökortsbilder, har blivit kritiserad av främst Navionics. Det antyddes att jag medvetet valt zoomnivåer som skulle vara till Navionics nackdel och till de andra två fabrikatens fördel. Så var givetvis inte fallet. Navionics medger nu att de har ett programmeringsfel i Android. Detta har varit känt under våren och är inte rättat i senaste versionen 5.0 som släpptes i fredags (29 maj). Ny version kommer i mitten av juni.


Samma sjökortsbild för iPad. Navionics har ett programvarufel i sin version 5.0 av Android. I mitten av juni ska det vara rättat enligt Hans-Christian Grande på Navionics.
Samma sjökortsbild för iPad. Navionics har ett programvarufel i sin version 5.0 av Android. I mitten av juni ska det vara rättat enligt Hans-Christian Grande på Navionics.

Så här gick jämförelsen till
Jag blev kontaktad av en läsare som var besviken på hur dåliga sjökortsbilderna var i Navionics version 2015 i Android. Ett antal skärmdumpar gjordes. Motsvarande skärmdumpar gjordes i Marine Navigator och Seapilot som jämförelser.

Det fick Navionics Skandinavien representant i Norge, Hans-Christian Grande, att reagera. Han antydde att zoomnivåer var tagna till Navionics nackdel och att bilderna var felaktiga. Hans-Christian Grande sände nya bilder som ganska väl motsvarade zoomnivåerna som Marine Navigator och Seapilot hade.

Dessa bilder var betydligt bättre än de publicerade och jag undrade naturligtvis hur det kunde vara så. Hade en ny uppdatering kommit efter det att jag gjort skärmdumpar eller var det något fel i den läsplatta som jag tagit skärmdumparna ifrån?

Några av Navionics bilder byttes ut vilket jag ångrar nu. Bilderna som först publicerats var inte felaktiga. De var från Android. De som jag fick från Navionics var från IOS iPad. Således finns det två versioner. Den som köper till Android surfplatta får alltså betydligt sämre sjökortsbilder.

I fredags, den 29 maj, släpptes version 5.0 från Navionics. Då var programmeringsfelet inte rättat. Således kvarstår felet i Android. Nästa version, 5.1, ska släppas i mitten av juni och då ska det vara åtgärdat enligt Hans-Christian Grande på Navionics.

Visst, kanske borde jag ha förstått att Navionics har problem med Android, men inte med IOS för iPad. Men det förstod inte jag. I min värld ska det inte vara någon skillnad. Som kund ska jag väl kunna förvänta mig att varan är den samma oavsett om jag har IOS för iPad eller Android?


Seapilot

Broinformation om Bagghusbron i Seapilot. Håll fingret stilla på bron är uppmaningen.
Broinformation om Bagghusbron i Seapilot. Håll fingret stilla på bron är uppmaningen.

Seapilot
Från Seapilot har det kommit ett påpekande att det finns information om Bagghusbron i Väddö kanal. Det är bara jag som inte lyckats få fram den. Visst, det är så. Jag har klickat både på bron och runt omkring i olika zoomskalor, men ingenting hände. Jag klickade med fingret på samma sätt som jag alltid gör med min surfplatta, en Samsung. Det jag inte visste var att när det gäller Seapilot och vid bron ska jag hålla fingret stilla en stund. Då träder informationen fram vänster i bild. Nu har jag lärt mig det och jag för gärna den kunskapen vidare till er läsare. Fast jag saknar fortfarande information om hur man begär broöppning. Enligt uppgift från Seapilot finns den informationen i textfiler, men den visas inte för närvarande.


I Marine Navigator framgår det tydligt hur jag begär broöppning.
I Marine Navigator framgår det tydligt hur jag begär broöppning.

I Marine Navigaor, vars sjökort ser ut som papperssjökortet, finns all information och telefonnummer för begäran om broöppning.

Att det finns fel i programvaror har vi levt med så länge PC funnits. Det tråkiga är dock när leverantörer inte medger det utan försöker påverka mig som skribent att jag gjort fel och att jag inte förstått. Visst, det händer att jag gör fel eller inte förstår, men då försöker jag vara snabb och rätta till det.

Tråkigt är när till exempel Navionics vilseleder i sin information och att det ska behöva dröja ett par dagar innan ett tillrättaläggande kommer. Tyvärr är det inte första gången när det gäller Navionics.

DagensBåtliv.se ståndpunkter är följande:

1. Vi skriver alltid till dig som är vår läsare. Vi tar aldrig betalt för artiklar och vi låter oss inte påverkas av annonsörer.

2. Vi lyfter gärna fram produkter som vi tycker är bra eller ”fiffiga”, med andra ord sådana saker som vi tror att även andra gillar.

3. Vi lyfter också gärna fram produkter som vi tycker är dåliga eller rent felaktiga och pekar på dess svagheter. Vi gör det för att du som läsare och konsument ska ha ett bättre underlag innan du köper en vara.

 

När det gäller sjökort och navigatorer är vår ståndpunkt följande:

1. Papperssjökort ska alltid finnas med ombord liksom en kompass. Utifrån dessa sker den huvudsakliga navigationen.

2. Navigatorer med digitala sjökort är komplement till papperssjökort. Och dessutom ett ovanligt bra komplement som i vart fall jag inte vill vara utan.

3. Surfplattor och telefoner med sjökortsprogram eller appar är komplement till navigatorer.

 

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
3. Felet är avhjälpt Ola Mossberg, Stockholm 2015-09-14
2. Felet kvarstår nu i slutet av augusti Ola Mossberg, Stockholm 2015-08-26
1. Intressant! Lasse Zanden Stockholm 2015-06-02