VHF/SRC mars 2023

Sjökortsnyheter på METS

Navionics "Dock To Dock" varnar för farligheter


Bengt Utterström 2015-11-20

Automatiska vägvalet \
Bild:Skärmdump från Navionics.
Automatiska vägvalet "Dock To Dock" visas med blå linje. Om föreslaget vägval går via farligheter varnas det med rött i sjökortet.

Navionics sjökort för telefoner och surfplattor kommer nu med en ny version där automatiskt vägval, blir ”Dock To Dock”. Om det finns farliga grund eller andra hinder varnar sjökortet med röd markering och varningsskyltar. Navionics grundare och styrelseordförande Giuseppe Carnevali vet nu också att han kan lita på Hydrographica!

Sjökortstillverkaren Navionics stod för den största sjökortsnyheten på världens största tillbehörsmässa METS i Amsterdam. Nytt är att den uppdaterade programvaran där ”Autoroute” finns för iOS nu blir ”Dock To Dock.” Nyheten är att Dock To Dock varnar för farligheter och fartgränser. Man markerar slutdestinationen och programvaran ritar ett förslag på färdväg. Om det finns farligheter på vägen markeras det med rött. Varningsskyltar kommer också fram och en text vad varningen avser. Är det fartbegränsning i området markeras det med rött i rutan där farten i knop anges. Garmin var först med automatiskt vägval, men där har jag inte sett att systemet varnar om farligheter finns.


Kör du för fort blir rutan röd där farten anges.
Kör du för fort blir rutan röd där farten anges.

Det är viktigt att uppgifter om båten fylls i om djupgående och masthöjd. Ett förslag är att ange båtens djup till mer än tre meter. Då läggs färdvägen utanför blåmarkerat område, det vill säga, utanför djupkurvan noll till tre meter. Det är inte alltid som bästa färdvägen anges, därför bör man vara observant på hur färdvägen ritats. Ett exempel är att den kan läggas utanför Sotenkanalen på västkusten eller utanför Väddö kanal på ostkusten, även fast du hellre vill gå den inre vägen. Det gäller även i Garmins Autoguidence. Anledningen är att dessa vattenvägar är markerade med mörkblått i sjökortet.


Enligt uppgift finns vägvalsfunktionen redan nu till iOS och till våren hoppas Navionics att det fungerar i Android. Ett rykte på mässgolvet säger också att Raymarine kommer att ha med funktionen ”Dock To Dock” i sina navigatorer där Navionics sjökort används. Med andra ord, uppdatera programvara och sjökort innan sommaren.


Carnevali litar numera på Hydrographica


Navionics huvudägare Giuseppe Carnevali säger nu att han har stort förtroende för hur Hydrographica gör sina sjökort. Carnevali har varit tillsammans med Hydrographica och Jesper Sannel och själv inspekterat hur de gör sjökort i skärgården. ”Jag har varit med när Hydrographica gör djupmätningar med trästicka på plats och sett hur noggranna de är. Jag har även tagit del av deras arbetssätt när det gäller strandlinjer och djupkurvor och vet nu att jag kan lita på dem”, säger Giuseppe Carnevali.


DagensBåtliv.se har många gånger påtalat att felaktigheter har funnits i Navionics sjökort inom områden där Hydrographica har gjort sjömätningar. Vid ett flertal tillfällen har vi påpekat att ”ändra inte i Hydrographicas underlag, utan lita på dem. Bättre underlag över dessa områden finns inte.” Glädjande noterar vi att Navionics har tagit till sig kritiken och nu väljer att lita på Hydrographica.

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.

 


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Längre väg Niklas Krantz, Sittbrunnen.se 2015-11-20