VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Allt för sjön 2011 är historia. Nu börjar jobbet för utställarna.

"After båtmässa"


Bengt Utterström 2011-03-14

Måndag förmiddag påminner om sjösättning i båtklubben. Alla tusen båtar ska ut.
Måndag förmiddag påminner om sjösättning i båtklubben. Alla tusen båtar ska ut.

Allt för sjön stängde kl. 18.00 i söndags. Måndag förmiddag var vi där för att kolla läget. Tillbehörshallen Charlie var i stort sett tom. Överallt drogs det ut båtar. De som tjänar mest en sån här dag är nog de som plastar in båtar. Med värmepistol som drivs med gas smälter de ihop plasten på både stora och små båtar. Det går i ett rasande tempo. Nu börjar jobbet för utställarna att ta hand om alla hugade spekulanter. Många av dem har också sålt båtar på mässan. Generellt verkar det vara så att mindre båtar säljs direkt på mässan, för större båtar kommer ordern senare.
För Båtgaraget.se, som säljer eldrivna Duffy, är mässan viktig för att få kontakt med nya och gamla kunder. I år såldes ingen båt på mässan, men för två år sedan såldes två stycken under pågående mässa. I fjol såldes två direkt efter. Jonny Lagg har redan ett par heta spekulanter och räknar med att fjolårets försäljning upprepar sig.

Preliminära siffror pekar på 112 000 besökare enligt mässans ansvarige projektledare Thomas Sandberg. Fullständig statistik kommer mot slutet av veckan.


Allt packas. Ribbåtarnas tuber töms på luft.
Allt packas. Ribbåtarnas tuber töms på luft.


Fischemarin satsade stort på mässan och man är nöjd med resultatet. Ett tiotal båtar såldes. Här monteras växelhusen på igen.
Fischemarin satsade stort på mässan och man är nöjd med resultatet. Ett tiotal båtar såldes. Här monteras växelhusen på igen.


Alla fina bryggor runt båtarna rivs.
Alla fina bryggor runt båtarna rivs.




Även motorerna får ett skyddande plastlager. Många utställare vittnar om att vardagarna är de bästa för att diskutera till exempel motorbyten. Micke Ån från Vetus har varit med länge och han är en av dem som föredrar vardagarna framför helgerna.
Även motorerna får ett skyddande plastlager. Många utställare vittnar om att vardagarna är de bästa för att diskutera till exempel motorbyten. Micke Ån från Vetus har varit med länge och han är en av dem som föredrar vardagarna framför helgerna.


Ingen stress här inte...
Ingen stress här inte...


Det är trångt, många båtar dras ut för hand.
Det är trångt, många båtar dras ut för hand.


Det är knicksigt att få ut båtar, mässans personal har dock stor vana av hanteringen.
Det är knicksigt att få ut båtar, mässans personal har dock stor vana av hanteringen.


Andra backar in bilen och kör sedan iväg.
Andra backar in bilen och kör sedan iväg.


Blomjorden är kvar, i övrigt var det tämligen rensat i Ryds monter.
Blomjorden är kvar, i övrigt var det tämligen rensat i Ryds monter.


Det går åt mycket plast en dag som denna. Här är det Nimbus som skyddar sina båtar mot vårens saltstänk från vägarna.
Det går åt mycket plast en dag som denna. Här är det Nimbus som skyddar sina båtar mot vårens saltstänk från vägarna.


Två Nord West klara för avhämtning.
Två Nord West klara för avhämtning.


Under plasten ligger mässans Drottning Malö 47. Ungefär en timma tar det att plasta in en båt av denna storlek, berättar Hans Cajander. Om du lessnat på att täcka din båt kan du få den inplastad. En 30 fots båt täcks för cirka 3000 kronor. Här når du Cajander: 076-828 01 07. Någon hemsida har de inte. 
Under plasten ligger mässans Drottning Malö 47. Ungefär en timma tar det att plasta in en båt av denna storlek, berättar Hans Cajander. Om du lessnat på att täcka din båt kan du få den inplastad. En 30 fots båt täcks för cirka 3000 kronor. Här når du Cajander: 076-828 01 07. Någon hemsida har de inte. 


Finska Grandezza 27 OC finns bara i ett exemplar. Världspremiär var det i Helsingfors. Sedan fraktades hon till Stockholm och i morgon tisdag ska hon rullas in i Oslos mässhall som öppnar på fredag. Det blir tre mässor på ungefär en månad!
Finska Grandezza 27 OC finns bara i ett exemplar. Världspremiär var det i Helsingfors. Sedan fraktades hon till Stockholm och i morgon tisdag ska hon rullas in i Oslos mässhall som öppnar på fredag. Det blir tre mässor på ungefär en månad!


Se där, en båt jag inte sett trots all tid som jag lagt på mässan. Imperia 30 med luftsmort skrov och vass V-botten.
Se där, en båt jag inte sett trots all tid som jag lagt på mässan. Imperia 30 med luftsmort skrov och vass V-botten.


Charliehallen är nästan öde. Kvar är monterväggar och skräp.
Charliehallen är nästan öde. Kvar är monterväggar och skräp.


Tina som driver Holebrook får som många andra småföretagare göra mesta jobbet själv. Monter ska byggas och fyllas, bemannas under hela mässan och sedan återstår att packa ihop allt. Långa och tuffa dagar för många.
Tina som driver Holebrook får som många andra småföretagare göra mesta jobbet själv. Monter ska byggas och fyllas, bemannas under hela mässan och sedan återstår att packa ihop allt. Långa och tuffa dagar för många.


Marina Läroverkets elever renoverade en Ockelbo 19 HT under veckan. Den såldes på auktion och priset blev  55 250 kronor.
Marina Läroverkets elever renoverade en Ockelbo 19 HT under veckan. Den såldes på auktion och priset blev  55 250 kronor.


Vi på redaktion vill tacka alla er som ställer ut på mässan och Allt för sjön för allt ni gör för oss besökare. Vi kommer tillbaka!
Vi på redaktion vill tacka alla er som ställer ut på mässan och Allt för sjön för allt ni gör för oss besökare. Vi kommer tillbaka!


Tipsa en vn Skriv ut