VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Dieseln i tanken såg ut som kaffesump

Saltvatten i båten och motorstopp på blåsigt Skagerrak


2012-06-16

Väl i land pumpade Stig Eriksson upp diesel ur tanken. Så här såg den ut då. Konsistensen var som kaffesump.
Bild:Stig Eriksson
Väl i land pumpade Stig Eriksson upp diesel ur tanken. Så här såg den ut då. Konsistensen var som kaffesump.

//Ny bild i slutet av artikeln. Stig har nu dubbla bränslefilter.//
Några sjömil från Skagen upptäcker Stig Eriksson från Henån vatten på durken i båten. Det smakar salt! Det blåste friskt och han var ensam ombord på sin Monsun 31, Sirona III. Stig startar motorn. Den stannar efter ett kort tag! Dieselfilterburken såg ut som om någon hällt kaffesump i den. Läs här Stig Erikssons egen berättelse om hans dramatiska segling i slutet av maj.



Stig Eriksson:

Måndag den 7 maj 2012 skulle jag segla till Skagen för att studera på Skagen Skipperskole och ta ett GOC (General Operators Certificate) radiocertifikat.

 

Det blåste frisk SW- WSW vind 10-12 m/s. Med ett rev i storen och några varv på rullfocken seglade Monsunen hyfsat, men jag kunde dock inte hålla upp mot Skagen. Efter flera timmars fin segling, i lite väl gropig sjö kanske, men för övrigt helt okey, skulle jag hämta något nere i ruffen.

 

Jag trampar då ner i några centimeter vatten på durken. Snabbt smakprov och jag konstaterar SALTVATTEN! Efter lite felsökning ser jag att havsvatten kommer in bakvägen genom länspumpen.

 

När länspumpen jobbar visar det sig att det finns ett stort hål i slangen. Hålet beror troligen på ålderdom, trots att slangen inte är äldre än cirka 10 år.

 


Ett hål i slangen till länspumpen visade sig vara orsaken till att saltvatten kommit in i båten.
Ett hål i slangen till länspumpen visade sig vara orsaken till att saltvatten kommit in i båten.

Trots detta är det ingen ko på isen, länspumpen gör sitt jobb och jag planerar att gå för motor när jag passerat Ostkardinalmärket syd om Skagens Rev.

 

Så blir det, men efter cirka 30 minuter tappar motorn varv några sekunder för att efter ytterligare 15-30 sekunder stoppa helt! Nya startförsök ger inget resultat. Jag kollar bränslemätaren som visar halv tank.

 

Vid kontroll av vattenavskiljaren och förfiltret (Racor) syns inget vatten, men det går överhuvudtaget inte att se någonting annat heller den helt igensatta filterbehållaren!

 

Jag byter filter och suger upp allt bränsle och smuts i behållaren. Innan start måste bränslesystemet och motorn luftas. Det blev ett grannlaga arbete i meterhög sjögång, men efter ett par timmar startade motorn igen.


Drejade bi

Här syns plotterspåret när jag höll på med byte av dieselfilter.
Här syns plotterspåret när jag höll på med byte av dieselfilter.

Under tiden som jag jobbade med detta skulle jag hålla utkik, få båten att ligga bi eller segla för bara revad genua. Det medförde att jag drev och seglade ner till Hertas Flak cirka 8-9M SO om Skagen.

Motorn gick ytterligare en halv timme för att sedan stanna på nytt!

Denna gång räckte det med att enkelt byta filter och starta igen utan luftningsproceduren.

 

Nu kunde jag ta mig till Skagen Sailclubs hamn där jag fått löfte att ligga i två veckor under utbildningstiden.

 

Det blev min längsta översegling hittills: Hättan – Skagen cirka 11,5 timmar!

Nästa dag kunde jag pumpa upp bränslet och konstatera att det såg ut som kaffe till färgen. När det stått och sedimenterat någon vecka fick det nästan normal dieselfärg och sedimentet ser ut som mycket finmalet kaffe!

 


När diesel stått och sedimenterat någon vecka såg det ut så här.
När diesel stått och sedimenterat någon vecka såg det ut så här.

Det är alltså inte det slem som man kan se i botten på dieseltankar om man fått vatten och ”dieseldjur” ombord. Jag hade tankat full tank i mitten av oktober förra året och det skulle vara RME-fri diesel. Troligen var cisternen full av skit och det hamnade i min tank!

 

Pumpar ur tanken
Monsunen har en liten länspump som man kan pumpa upp bottensatsen med.

Detta har jag gjort regelbundet varje år sedan 1984 (ca 5 liter varje gång). Det har tidigare aldrig varit något problem med varken bränsle eller igensatta filter. Jag har även bytt filterelement årligen och de har aldrig tidigare varit missfärgade.


Jag kommer att montera in ytterligare ett förfilter så att jag enkelt kan växla mellan dem.
Jag kommer att montera in ytterligare ett förfilter så att jag enkelt kan växla mellan dem.

Konsekvensen av detta lilla äventyr till havs blir att sätta dit ytterligare ett förfilter så man kan skifta filter under gång. Allt gick ju bra tack vare att jag var på ”öppet” vatten och inte behövde oroa mig för land eller andra farligheter.

 

Väl hemkommen har jag bytt och dragit om hela slangsystemet för länspump och däcksdräneringar. Jag har även återigen bytt Racorfilterinsatsen och motorns finfilter som för övrigt såg ok ut. Det mesta tycks ha fastnat i racorfiltret.


Bränslefiltren var svarta. Till höger är ett nytt filter.
Bränslefiltren var svarta. Till höger är ett nytt filter.

Dessutom har jag länsat bränsletanken och fyllt på 50 friska liter med RME-fri diesel. Jag har också köpt på mig ytterligare insatsfilter för eventuellt kommande stopp.

 


Dubbla filter är nu monterat

Stig har numera dubbla bränslefilter i sin båt. Genom att växla till filter \
Stig har numera dubbla bränslefilter i sin båt. Genom att växla till filter "B" kan färden fortsätta medan man byter filter "A". Bilden har tillkommit efter artikelns publicering.

Hälsningar Stig Eriksson

SIRONA III

PS. Resan hem gick problemfritt och jag klarade mitt GOC. DS.

Stig Eriksson håller kursen i VHF (SRC) och LRC genom Medborgarskolan på Västkusten. Kontakta honom gärna här för mera information.
Mejl: sm6yfp@telia.com

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Tur i oturen Yessica 2012-06-17