VHF/SRC mars 2023

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:
Simrad NSS 7 både för stort och smått

Simrad NSS 7 i test


Bengt Utterström 2011-10-25

Bild:Bengt Utterström

Simrad NSS 7 kan i stort sett allt och fungerar ihop med både autopilot, motorinstrument, radar med mera. DagensBåtliv.se har testat den nya navigatorn under bland annat en segling till Åland. Inbyggt ekolod och sjökort gör den attraktiv även för den som inte tänkt bygga ett nätverk i båten.


Simrad NSS 7 i test

Under en tur och returresa från Roslagen till Mariehamn och under några andra kortare turer har jag haft möjlighet att testa nya Simrad NSS 7. Navigatorn är ett multifunktionsinstrument som kan mycket. Robust och gjord i ett stabilt utförande. Inte någon gång har den hängt sig eller uppträtt konstigt. Nu blev testet ovanligt kort i jämförelse med vad jag brukar göra och det beror på att jag inte hade den på min båt förrän mot slutet av säsongen. Det enda jag märke som rapplade var att övre dekorlisten gärna ville lossna och följa med skyddslocket när man tar loss det. Säkert enkelt att fixa med något lim, men det var inte aktuellt här.

Dekorlisten lossnade ofta när jag tog av skyddslocket. Det var det enda rapplet som jag kunde notera under testet.
Dekorlisten lossnade ofta när jag tog av skyddslocket. Det var det enda rapplet som jag kunde notera under testet.


Simrad NSS 7, egen eller länk i kedja

Simrad NSS 7 har inbyggd ekolodsmodul och en enklare variant av Navionics sjökort för hela Europa. Inbyggd ekolodsmodul betyder att, om man köper till den billigaste givaren som kostar 995 kronor, har man även ett fungerande ekolod.
Simrad NSS 7 är klar att användas i ett nätverk och kan kopplas ihop med autopilot, 3G bredbandsradar, motorinstrument, AIS, kamera och fler skärmar. Det finns navigatorer i NSS-serien från 6,4 till 12 tum.
Enkel start, enkel navigering
Navigatorn hittar snabbt vår position. Zoomfunktionen finns på tryckknappar och vridknappen. Den zoomar snabbt vilket man än väljer. Även här, liksom på många andra navigatorer, ändrar man ljuset och till nattskärm på bildskärmen med on/off knappen. Denna modell går att dimra ned till "noll ljus" i både normalläget och nattläget. Överhuvudtaget har Simrad förenklat handhavandet jämfört med äldre årgångar av navigatorer och rensat i både menyer och knappar.
Instruktionsboken kommer säkert bara att behövas inledningsvis för de flesta. Navigatorn är lätt att förstå och instruktioner och förklaringar kommer upp på skärmen.
Panorera med fingret
Simrad NSS 7 har touchskärm och man panorerar med fingret över sjökortsbilden. För att komma åter där båten befinner sig trycker man på ikonen på skärmen som heter "Ta bort markören."


Inställningar
Alla grundinställningar görs för varje funktion (navigator, radar, autopilot, ekolod med flera) via tydliga digitala ikoner. Där finns tre huvudgrupper där den första är en överblick, den andra val av verktygsinställningar och den tredje är inställningarna för system, måttenheter, nätverk etcetera. Enklare att förstå är det när man har navigatorn framför sig än att uttrycka det i text.
Waypoints och rutter
Att lägga girpunkter (waypoints) och rutter gör man genom hålla fingret på skärmen. Då kommer en punkt upp som lagras på skärmen. Sedan flyttar man fingret till nästa punkt. Givetvis går det att namnge och välja bland olika symboler efter eget önskemål. När det gäller rutter går det till ungefär på samma sätt. Såväl girpunkter som rutter går enkelt att justera i efterhand. Även det sker med fingret på skärmen.
Radarfinesser
Om radar är kopplad till navigatorn, vilket rekommenderas för att få ut så mycket som möjligt av den, justeras bland annat regn, sjö- och förstärkning (gain) direkt på skärmen med fingret. Radarbild kan läggas över sjökortsbilden, så kallad radaröverlägg.

AIS

Trianglarna är andra fartyg som syns på bildskärmen tack vare AIS. Vår egen kurs över grund är den korta pilen. Den längre, framför vår egen position, är bäringen (vägen) mot vårt slutmål på andra sidan Ålandshav.
Trianglarna är andra fartyg som syns på bildskärmen tack vare AIS. Vår egen kurs över grund är den korta pilen. Den längre, framför vår egen position, är bäringen (vägen) mot vårt slutmål på andra sidan Ålandshav.

Autopilot
Autopiloten manövreras även den direkt i navigatorn. Autopiloten har egna menyfält och kursändring kan ske genom att dra fingret över skärmen, genom att trycka på grönt (SB-gir) respektive rött (BB-gir) fält eller genom att vrida på vridknappen. Meny för autopilot kan visas samtidigt som till exempel sjökortsbilden. Kopplar man till en vindmätare styr båten efter vindens riktning.
Summering korttest
Simrad NSS 7 känns stabil och driftssäker. Enkelt att bläddra bland menyer och göra olika inställningar.
Det finns en sak som jag redan vid min första kontakt med navigatorn i våras reagerade negativt på. Det är att infofältet i bildens övre kant inte går att lägga på höger eller vänster sida. Om det hade gått blir sjökortsbilden större framför båten och man får ändå tillgång till uppgifter som fart, kurs med mera.
Nu är informationen antingen framme eller dold. På de flesta håll i världen är det sällan någon skärgård framför hamnpiren och då är man inte lika beroende av större sjökortsbild. I Sverige har vi ofta skärgård som vi gärna vill se så mycket som möjligt av på skärmen.
Bildskärmens skärpa dämpas av det faktum att det är dubbla glas för att vara helt vattentät. Vi har blivit bortskämda av läsplattornas och telefonernas bildskärpa. Simrad NNS 7 håller inte samma höga skärpa, men å andra sidan syns den i direkt solljus och tål både regn och stänk.
I min artikel om NSS daterad 28 mars här på DagensBåtliv.se skrev jag att bildskärmen på provserien var svag från sidan och svårläst underifrån. Det gäller inte den navigator som jag nu lånade. Läsvinkeln är bra från alla håll.
Kommunicerar bara i nätverk
Allt fler navigatorer kan idag kommunicera via till exempel en mobiltelefon och navigator. Rutter kan planeras i telefonen och dessa sänds via blåtand till navigatorn. Det sker till exempel i Raymarines nya navigator E7. Någon motsvarande funktion finns inte i Simrad NSS 7.
Rekommenderat pris är 16 500:- Navionics digitala sjökort silver ingår. Endast djup noll till tio meters djup redovisas i detta förenklade sjökort som täcker hela Europa och med översiktskort över resten av världen.

Läs mer om Simrad NSS 7 på DagensBåtliv.se här

www.simrad.se

Kommentera gärna, ange för- efternamn och bostadsort.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Ny Simrad. Jan 2013-04-05