VHF/SRC mars 2023

Begagnade båtar är övervärderade. Sänk priserna!
Av Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2011-11-23


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur


E-post


För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du sätta ett kryss i rutan nedan.





Totalt 7 kommentarer « Visa hela artikeln
7. Ni missar en sak
Av Adam Isacsson Mölndal 2013-09-25 13:45

Motiveringen till att priserna skall ner är ju inte att båtar ska tappa lika mycket i värde som bilar.
Däremot så missar säljarna hur marknaden ser ut. De jämför sin båt med andra lika gamla båtar i samma storlek och anser sig ha ett korrekt pris, men för någon som ska in på båtmarknaden är ju hela marknaden öppen. Varför t.ex. köpa en skandinavisk motor eller segelbåt från 70-90 tal när man kan köpa en 10-30 år nyare båt för samma pengar? Det är inte bara byggkvalitet som räknas, för skroven håller i de allra flesta fallen en godtagbar kvalitet. Vad som däremot är likadant på alla båtar är exempelvis motorer, elektronik och navigationsutrustning. Vill man ha en 30 år gammal dieselmotor eller en 10 år gammal? Vill man att autopilot, ekolod, varmvatten m.m. ska vara 20 år gammalt?
Och ta en sån sak som gamla dynor, skrovklädsel och elsystem som allt behöver bytas ut på sikt...
Dessutom skiljer det enormt mycket inte bara i design genom årtionden utan framför allt på hur man lyckas utnyttja utrymmena!
Nä - säljare, lyft blicken och se er omkring. Vem vill betala 800' för ett 30 år gammalt orustbygge när man får en 10 år gammal serietillverkad segelbåt i samma storlek för lika mycket eller mindre pengar...
6. Ungdom och båtliv
Av Henn Avasalu, Södertälje 2012-01-31 13:36

Jag tror Stevan S har en poäng; ungdomen verkar inte vara särskilt intresserad av båtliv,sådan den tedde sig förr:regattor på klubbholmarna,egna forskningar i ytterskärgård,3-4 veckor långfärd-you name it!Undersökningar av attityder har ju visat,att :båt,jodå,för några timmars utfärd.Sedan hem o göra något annat.Och så ska det vara komfortabelt,med utrymme o alla prylar. Man kan dock tänka på vad den kända besiktningsmannen Andrew Simpson skrev i sin bok om begagnat:att det börjar gå upp för kunnigt folk att äldre faktiskt kan vara bättre; på sjuttiotalet var glasfiber fortfarande ganska nytt och tillverkarna lade gärna på lite extra här o var,för säkerhets skull...Det blev ju lié tyngre men ofta starkare och bättre kvalité på laminaten -så Simpson skrev att han mycket väl skulle tänka sig lägga sina båtpengar på en välbyggd märkesbåt från 70-talet i stället för alla dessa moderna "plastic-fantastic´s"
5. Löjlig jämförelse!
Av Sven-Erik Andersson, Mjölby 2011-12-17 22:34

Att jämföra begagnade båtar och bilar är löjligt. Bilar har en genomsnittslivslängd i Sverige på 12-13 år. De rostar bort, krockas och dyr elektronik går sönder. Båtar har knappast de problemen. Ingen vet hur gammal en plastbåt kan bli. Ur miljösynpunkt finns det ingen orsak att tillverka nya båtar som ersättning till de gamla fungerande. De kräver en ny motor efter många år, nya riggdetaljer och lite annat som blir slitet. Seglen behöver också bytas efterhand. Allt det sammantaget är ändå betydligt miljövänligare än att producera nytt och skrota fungerande båtar. Att sedan marknaden har översvämmats av nya båtar som säljs till relativt "låga priser" med ibland tveksam kvalitet har gjort att begagnatmarknaden har avstannat. Det går att köpa en ny 30-fots segelbåt med utrymmen som en äldre 35-fots kvalitetsbåt för samma pengar. Jag är dock övertygad om att, även med hänsyn taget till det större behovet av underhåll på den senare, den ändå på sikt är en bättre affär.

Jag är nöjd ägare till 15 år gammal Orustbåt.

Sven-Erik Andersson
Mjölby
4. Återväxt
Av Stevan Sulja Norrtälje 2011-12-07 10:11

Problemet med dagens båtliv är att den unga generationen, inte vill äga båt. De unga har varken tid eller lust att fixa, vaxa och måla varje vår. Den yngre generationen hyr ev. båt en vecka. Den övriga tiden vill de vara fria för att kunna resa eller göra ngt annat. I och med det blir "instegsbåtarna" osålda. Det ger återverkningar i varje prissegment. Håller helt med att värdeminskningen är jämförbar med bilarna, men en bil används hela året och en båt ca tre-fyra månader. kostnaden per vecka, att ha en båt, är skyhög jämfört med en bil! Ju större båt desto högre kringkostnader i form av lyft, båtplats, vinterplats osv.
Visst är gamla båtar, trängre, långsammare, men värdeminskningen är inte så stor, jämfört med en ny båt runt en miljon.
3. Inte alls som förr
Av Henn Avasalu Södertälje 2011-11-29 19:32

Problem I: Träbåtar återvände förr eller senare till moder natur,plast gör det inte.De finns kvar,och poolen av begagnat fylls på hela tiden.Problem II:Den kategori seglare vi hade förr finns inte mer.Nu är det en mer bortskämd skara som ska ha mer finesser än det finns hemma...och har inte båten det,får det vara.Eller,som en gammal garvad engelsk seglare skrev:seglare har seglat i många decennier utan varmdusch och för segling designade solglasögon..." han efterlyste det enkla båtlivet,det enkla livet ombord.Men det frågar ingen efter mer.Skaran av det mer klassiska slaget har minskat markant, men den,som är hängiven till segling har drömläge nu för klipp på marknaden.Tiden före 2006-7 kommer inte tillbaka.
2. inte säker lägre pris ger nybåtsköp
Av Cia Raud Uppsala 2011-11-25 12:58

Jag är inte alls så säker på att sänkta priser gör att många fler köper nya båtar. Tidigare har man kunnat motivera en stor utgift för en fritidshobby med att man ju får igen pengarna när man säljer. Nu när det inte är så säkert längre kommer nog många dra sig för att köpa en dyrare båt överhuvud taget. Inte så kul att köpa en ny tex Jeanneau 35 för 1200000kr för 5 år sedan och bara få 8-900000 för den nu om man måste sälja. Då står man där med lån på flera hundratusen utan säkerhet (erfarenhet, ej egen). Äldre båtar har sjunkit i pris först nu men nya kontinentalbåtars värde började sjunka för länge sedan. Alltså ingen bra ide att köpa nytt överhuvud taget om man inte har stora marginaler. Däremot ett utmärkt tillfälle att köpa en äldre kvalitetsbåt, kanske med bytt motor mm. Men det vill väl inte Sweboat höra.
1. Usa Import
Av Jonas Persson, Gävle 2011-11-24 07:33

Hej, jag håller fullständigt med. Som bonus om man får ner priserna så försvinner med all säkerhet även USA importen, som idag faktiskt i de flesta fall kan löna sig ( trots extrem skrämselpropaganda).