VHF/SRC mars 2023

Stockholmradio sänder reklam via VHF
Av Bengt Utterström 2011-05-07


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur


E-post


För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du sätta ett kryss i rutan nedan.





Totalt 11 kommentarer « Visa hela artikeln
11. Viamare
Av Erik 2011-05-17 13:35

Först till Fredrik, vet inte om jag missförstår dig eller om du har missförstått artikeln, ingen reklam sänds på 16/L1/L2, reklamen kommen efter kustvädret, alltså på Trafikkanalerna/MF. Med detta vill jag inte låtsas vara en "jag-vet-allt" utan bara upplysa så du inte är arg i onödan!=)Sen måste jag säga att artikeln var intressant att läsa, dock för mycket faktafel. Men ändå intressant. Visst kan man tycka att det är fel med reklamen, men om det nu är så att Stockholmradio behöver få in mer kosing är det ju kanon! Vad skulle vi annars lyssna på när vi har tråkigt på kvällarna!;)

Innan Jens Johanssons svar(se kommentar) tyckte jag också att det var fel att Vimares bolag fick reklamplats, men nu när de betalar(visst, allt blir ju tillslut viamares pengar)är det inte lika konstigt längre. Skulle Bengt väntat en vecka med artikeln skulle han märka att de sände reklman även från bolag som inte har något med Viamare att göra.
10. Ökat förtroende!
Av gockemannen 2011-05-16 22:48

Tack Hans första din kommentar till artikeln! När jag läste den första gången kände jag, likt många andra, att nu går det för långt med reklamen... men efter ditt inlägg kan jag köpa det faktum att reklamen finns. Till alla andra, nej jag jobbar inte för Hans eller Viamare. Jag har inte ens en VHF.
9. Viamare är mitt hjärteprojekt.
Av Hans Mellström, grundare och styrelseordförande Viamare 2011-05-13 14:45

För att ni ska förstå varför måste jag ta med er bakåt i tiden. Mitt båtintresse utvecklades redan vid 12-årsåldern då jag blev en del av sjöscoutkåren Vikingarna. Båtintresset utvecklades ytterligare när familjen 1976 ärvde en Storö III. Sedan dess har jag varje sommar med barn, sedan med barnbarn, varit ute minst en månad i båt. Det har hunnit bli drygt fyra år ombord.
I dag är jag inne på min nionde Storebro.
Visst, båtarna har blivit större och större, men det har aldrig varit det som varit tjusningen för mig. Jag älskar helt enkelt båtlivet.
När jag trappade ner på WM-data tyckte jag att jag fortfarande hade en del kraft kvar för att göra något i den sektor där mitt hjärta verkligen bankar.
Storebro hade vid den tiden stora ekonomiska problem. Det slutade med att jag tog över hela företaget och efter mycket arbete och stora investeringar fick vi företaget på fötter.
Seglarhotellet i Sandhamn har ett vackert läge, som jag alltid har uppskattat. Men det var också allt. Jag tog över en nedgången anläggning. Vi byggde till ett nytt hotell och renoverade den övriga bebyggelsen, samt öppnade anläggningen för att den skulle kunna användas året runt.
Det tog många år innan vi lyckades få lönsamhet i Seglarhotellet.
Promarina föddes i mina tankar för länge sedan. Precis som alla andra som åkt runt i Skärgården saknade jag en infrastruktur kring hamnarna.
Min tanke var:
”Man använder båten så få dagar på året, och när jag då är ute vill jag ha riktiga toaletter, landström, vatten samt olika servicefunktioner ”.
Det är där Promarina kommer in. Vi vill bygga om hamnar på ett sådant sätt att det främjar båtlivet, gör båtlivet bekvämare och öppnar upp båtlivet också för dem som kanske inte älskar att gå på toaletten i en hink.
Samma sak var det när Sjöfartsverket ville lägga ner Kustradion. Det fanns ingen köpare. Under alla år i båten har jag lärt mig att verkligen uppskatta denna livräddande kanal. När det inte fanns någon annan som ville ta över, tänkte jag att jag som gammal entreprenör skulle hitta ett sätt att driva verksamheten vidare.
I dag, drygt åtta år senare går Stockholmradio precis runt. Att komma dit har kostat en rejäl slant, men nu bär sig verksamheten på egna ben.
Skönt, för på så sätt är den svenska kustradion framtidssäkrad.
Vad vill jag då säga med allt detta?
Jag gick inte in i båtbranschen för att tjäna pengar. Det har jag redan gjort genom WM-data.
Och en slutlig kommentar till artikeln: Det blev nog ett par nollor för mycket där det står att jag har en kassakista värd långt över tusen miljoner kronor.
Bengt, du har mitt telefonnummer. Ring så kan vi träffas och reda ut eventuella frågetecken.
8. Byt kanal!
Av Fredrik 2011-05-13 14:09

Helt allvarligt.
Lägg eventuell reklam i en av de "oanvända" kanalerna, absolut inte L1, L2 eller 16, så kan dom som vill lyssna!
Man skulle kunna kombinera med att läsa upp UFS så finns det en "morot" lyssna på den kanalen...
7. Reklam VHF
Av christer 2011-05-11 14:38

Är det nu fritt fram för alla att sända reklam på trafikkanalerna ??
Alltid är det några i närområdet som hör !!!!
6. Stockholmradio
Av Jens Johansson, VD Stockholm Radio 2011-05-10 17:47

Bengt Utterström har förstås helt rätt i att VHF-radion finns till för fritidsbåtsfolkets säkerhet till sjöss.

Men någon måste betala.

Det är idag cirka 1,5 år sedan Sjöfartsverket upphörde med sitt ekonomiska stöd för verksamheten. Således måste Stockholm Radio finansiera VHF-radion på annat sätt.

För närvarande tar vi en medlemsavgift av våra 13 902 VHF-användare.Det täcker ungefär hälften av kostnaderna. Därför har Sjösäkerhetsrådet gett oss tillåtelse att ge alla intresserade möjligheten att se till att den viktiga kustradion via VHF kan fortsätta. Det sker genom sponsring, på precis samma sätt som till exempel Sveriges Television brukar tillåta sponsorer att sponsra vissa sändningar.

Under högsäsong har den möjligheten oftast utnyttjats av aktörer med anknytning till båtbranschen, till exempel båttillverkare eller försäkringsbolag.

Men vi behöver pengar också under lågsäsongen.

Därför har den tomma sponsringsplatsen funnits tillgänglig också för Viamares egna bolag, vilka självfallet betalar precis som alla andra.

För övrigt vill jag bara påminna om att Telia våren 2003 planerade att lägga ner kustradion. Om inte Hans Mellström och Viamare tagit över då hade Sverige varit utan kustradio idag.



Vi får över 70 000 inkommande samtal via VHF och telfon med frågor angående båtlivet per år.




5. Stockholm Radio behövs inte. Passning på kanal16 behövs
Av Olof Malmlöf 2011-05-10 09:23

Har i alla år haft VHF och använder aldrig Stockholm Radio för något. Bra med avtalet om passning ,oetiskt att skattepengarfinansierar väderrapporten
4. Varför Viamare?
Av Lir 2011-05-10 08:44

Finns det någon som betalar något abonnemang på Sthlms Radio?
I såfall varföR?
3. Vilseledande reklam
Av Macke 2011-05-09 12:22

Mix Megapol eller Stockholm Radio, skillnaden verkar hårfin. Naturligtvis skall en seriös operatör vara reklamfri.
Inte nog med det Stockholm Radio kör med vilseledande reklam. Detta kan man läsa på deras hemsida:
"Få full access till information på internet"Det går naturligtvis inte att koppla upp sig mot internet, utan man kan ropa Stockholm Radio och fråga vad det står på den och den hemsidan.

2. Var går gränsen?
Av Pelle 2011-05-08 15:01

Om detta fortsätter kommer vi se Corn Flakes-paket så fullproppade med reklanbroschyrer att flingorna inte får plats. Stockholm Radion kommer inte hinna sända en väderrapport förrän det är dags för nya reklaminslag. Vänta bara ....
"Mayday-anropet avbrys nu för ett inslag från Viamare: Prisvärt helgpaket på Sandhamns Hotell där du får ....."
1. Viamare
Av JO 2011-05-08 10:11

Enligt min åsikt det är klart oetisk att sända reklam via VHF, jag vill inte sakta farten för att höra reklam sedan gasa på igen för att det var reklam oavsett. Men däremot det är inte helt etisk rätt heller att ha frågan i vissa examinationer "måste man ha abonnemang hos Stockholm Radio eller Sjöassistans för att kunna få använda VHF?" vilket självklara svaret är nej, är det någon elev som svarar ja så man kan förklara för eleven ordentligt varför det inte behövs.