Ctek eller Victrons DC/DC-omvandlare?
DC/DC-omvandlare är enkelt uttryckt en batteriladdare som matas med 12V från båtens generator. Vanligtvis matas batteriladdare med 230V AC (vanligt eluttag), men om man har flera batteribankar i en båt, husvagn eller husbil, får man strömmen från en generator eller en solcell. Det finns två stora fabrikat på marknaden.
De två största märkena på svenska marknaden för DC/DC-omvandlare är Ctek och Victron. Ctek är ett svenskt företag som utvecklade idén och har funnits i över 20 år. Victron är ett holländskt företag som funnits sedan 1970-talet. Båda företagen har verksamheter över hela jorden.
Ctek har en modell D250SE som har en extra enhet, Smartpass, som kopplas ihop till en samverkande enhet. De kan dock verka fristående, den vanligaste varianten är man använder enbart Ctek D205SE utan Smartpass 1.
Victron har ett antal modeller som huvudsakligen kokar ner till två typer, där varje typ finns för 12, 24 och 48 V på ingång och utgång.
Vi ska titta närmare på de olika modellerna.
Ctek
Ctek D250SE är en 20A laddare, som kan anpassas för våta blybatterier, AGM och Litium. Den har inbyggd solcellsregulator på 20A. Dock kan den enbart klara solceller vars spänning (VOC) inte överstiger 25V. Fördelen med integrerad solcellsregulator är att när både generatorn laddar och solen lyser, samordnas dessa två så man får optimal nytta av dem.
Till Ctek D250SE kan man koppla till ytterligare en enhet, Smartpass 120S. En generator som ska ladda upp ett batteri, som kan ta emot mer än 20A, (urladdat blybatteri eller ett litiumbatteri) drar nytta av Smartpass, då den kan förmedla upp till 120A, under förutsättning att generatorn och batterierna klarar detta. Tillsammans kan de båda enheterna komma upp i 140A.
Smartpass har ytterligare några finesser, en utgång för mindre nödvändiga förbrukare, som kopplas ifrån om spänningen sjunker under en viss nivå. Detta för att spara ström till nödvändiga förbrukare som navigationsutrustning. Smartpass ser också till att startbatteriet får laddning när förbrukningsbatteriet är fulladdat, vid enbart solcellsladdning.
En särskild avkänning av startbatteriet hjälper till om det visar sig att detta är svagt och spänningen skulle sjunka för mycket när man ska starta motorn. Då ser Smartpass till att automatiskt förmedla upp till 120A ström från förbrukningsbatteriet under max 10 sek, för att kicka igång motorn.
Ctek kan konfigureras för olika batterityper och batteribankar från 40 till 300Ah, och för smart generator. Det görs genom att koppla en kabel på olika sätt.
Ctek har som komplement en övervakning, som inte är integrerad i laddarna, utan kopplas mellan batteriet och förbrukarna. Det är en Nasa Compact BM-1 strömshunt som är liten och pillrig att ställa in. Den mäter mellan från 30% till 100% laddning, varför den inte kan användas till litiumbatterier, som kan laddas ur ner till ungefär 10%.
Victron
Victron har två typer, en där jorden är gemensam mellan batteribankarna och en där jorden är separerad. De kallar dem oisolerade respektive isolerade. Vanligtvis klarar man sig bra med gemensam jord, dvs den oisolerade versionen. Den versionen erbjuder också lite högre laddström, dock är de begränsad till 20A för den isolerade respektive 30A för den oisolerade.
VIctron finns för ett stort antal varianter på spänningar. In/ut-spänningarna finns för 12/12, 12/24, 24/12, 24/24, 24/48 och 48/24. Ibland står det Smart på Victrons enheter, det betyder att de har blåtand och kan nås från mobilen med Victrons app VictronConnect.
Man programmerar enheten för batterityp och andra parametrar, antingen via blåtand (Smart-enheter) eller via tråd och dator. Victron har också en stor mängd enheter så det gäller att välja rätt. Notera skillnaden mellan 24/12V converter och 24/12V charger. Den förstnämnda är enbart en strömförsörjningsenhet som konverterar spänningen medan den senare är en riktig laddare, som laddar ett batteri i sina cykler.
Solpanel ansluter man via deras MPPT-regulator, som är en separat enhet. Den klarar solceller som kan lämna upp till 20A, dvs 240W. Solcellsregulatorn har också den funktionen som Ctek Smartpass erbjuder, att ansluta mindre viktiga förbrukare, som kopplas bort om spänningen på förbrukningsbatteriet sjunker under en viss nivå.
Möjligheterna till övervakning av Victron är mycket stora. Dels kan man koppla ihop dem med datakabel, så att de samarbetar på ett bättre sätt, dels har de (som heter Smart) blåtand så man kan ansluta sin mobiltelefon och se volttal, ström, förbrukade eller tillförda Amperetimmar. Detta kan man förlänga via en enhet som heter Global Link 520 till var som helst i världen. En separat artikel om Global Link 520 kommer senare.
Vilken är bäst?
Ja, som oftast är svaret: -Det beror på! Båda enheterna kostar ungefär lika mycket. Ctek har en fördel att solcellsladaren är inyggd eller om man har mycket stor batteribank och stark generator och ska ladda över 20-30A. Har man bara ett litet batteri och en liten solcell är Ctek D250SE att föredra.
Victron har bättre övervakning med sin blåtand och möjlighet till displayer för styrning, om man dessutom har inverter (220V AC ombord) och landströmsanslutning. Victron är fabrikatet man ska välja när man har flera olika spänningar ombord.
Jämförelse mellan Ctek och Victron DC/DC-laddare
Funktion | Ctek D250SE Smartpass 120S | Victron |
Ingångsspänning Utgångsspänning Laddström Solcellsladdare Spara-ström-funktion Isolerad jord Övervakning, tråd Övervakning,blåtand Fjärrövervakning Våta/AGM/Litium | 12V 12V 20A, med Smartpass: 140A Inbyggd Finns i Smartpass Nej Extern extra enhet Nej Nej Stöder alla typer | 12, 24 och 48V 12. 24 och 48V 18, 20 resp 30A Separat modul Finns i solcellsladdare Ja, kan erhållas Mycket utbyggd Ja, i Smart-enheterna Ja, med GlobalLink 520 Stöder alla typer |
Patrick Lindahl
Kommentera gärna artikeln. Ange för- efternamn och bostadsort.