Medelhavssegling utmed norrlandskusten
Årets seglats har gått utmed norrlandskusten med Patholmsviken i Holmsund som nordligast vändpunkt. Sedan åter söderöver, Gräsö, Åland och slutligen Estland från norr till söder. Här följer del 1 med några tips på fina ställen.
Efter midsommarfirande i Ahlmansviken på nordvästra Arholma går vi Väddö kanal till Grisslehamn. Vi valde att ankra i den stora viken på babord sida när man går in mot Grisslehamn. Svajankring är alltid skönt. Man ligger säkert och ostört. Morgon- och kvällsdopp har det blivit i stort sett varje dag denna sommar.
Vattentemperaturer över 20 grader utmed norrlandskusten hör inte till vanligheterna. Myggorna har också lyst med sin frånvaro. Vill minnas att jag avlivat två myggor innan nattsömnen denna sommar. Så argumentet att det bara är mygg i Norrland och därför vill man inte segla dit håller inte. I vart fall inte denna sommar. Och inte heller förra sommaren då vi gjorde ungefär samma runda.
Kusökalv
Efter kompletteringsproviantering i Öregrund blir det motorgång över Gävlebukten i strålande sol. I fladen Östra hamnen på Kusökalv är vi ensamma. SXKs blå boj blir det naturliga valet. Det är viktigt att hålla enslinjen tajt när man kommer från havet och går västerut. För första gången såg jag några bumlingar på sidorna. Det är så tyst så att varenda knäppning i båten kan räknas.
Storjungfrun
Storjungfrun är ett givet val. Denna gång lunchade vi på västra sidan, Toppatall, och låg vid SXKs boj. Den ligger på ett grund, men djupet är ca 2,5 meter närmast bojstenen. Vi gick till hamnen och blev kvar även nästa dag. Storjungfrun erbjuder trevliga promenadstigar. Jag fick även tillfälle att lägga sista handen på det nya kompendium som ska bli en bok om förarbevis för vattenskoter. Det blir en kursbok om vad som krävs för att ta ett förarbevis. I sommar har materialet testkörts på ett antal kurser och återkopplingen har varit positiv. Det är Kjell Johansson, Addwater.se och jag som skriver boken.
Kråkskär
En annan favorit är Kråkskär vid Agön. Vi låg ensamma vid gästbryggan som ligger längst in på norra sidan i viken. Idyllisk hamn, kapell och promenadstigar.
På svaj vid Jättholmarna
Jättholmarna är två öar utanför Mellanfjärden (mellan Hudiksvall och Sundsvall). Mellan Västerön och Österön går ett smalt sund som kan passeras med gummijolle och utombordsmotor om man är lite försiktig. Vi ankrade på svaj på nordsidan mellan öarna. Viken ger skydd för sydliga vindar, men om det är nordligt får man lägga sig söder om öarna. Bra ankarbotten och vi låg tryckt. Inga andra grund än sjökortets kunde vi notera. Utsikten är vidunderlig en ljus sommarkväll. Trevligt om SXK lägger en boj där.
Solumshamn vid södra Härnön, också kallad Höga Kustens port, går det fint att ankra i för natten för den som inte vill bo i Härnösand. Härnösand är en utmärkt stad för proviantering, bunkring, tankning och besättningsbyte. Staden har en fin hamn i södra änden, innan första bron. För att gå igenom krävs öppning av två broar. Broöppning beställs hos kommunen och telefonnummer framgår av sjökortet. Broarna öppnas vid tre tillfällen per dag sommartid. Norr om broarna finns det också gästplatser på Härnö-sidan. Dessa är dock ofta utsatt för sidovindar som kan vara lite besvärade vid tilläggning och losskastning. I Härnösand är det enkelt att byta besättning. Tåget stannar några hundra meter från gästhamnen och stadens centrum. Bilmuseet är väl värt ett besök.
Höga Kusten
Om Höga Kusten är det mesta redan skrivet. Vi har besökt de flesta hamnar ett otal gånger, men en sak har gnagt i mitt huvud i vinter, nämligen: -Går det att akterförtöja mot sandstranden i Genseviken?
För att få svar på det måste man prova och det visade sig att det gick utmärkt. Vi hade dock jollen som shuttle för att komma i land torrskodda. Förtöjningslinan i land gjorde jollen till linfärja.
Mjältöns topp besteg vi även i år. Det underliga är att den promenaden känns längre för varje år som går.
I Trysunda rekommenderas den privata gästhamnen Westins framför det gula huset långt in i viken på styrbords sida. Hamnavgiften är lägre och det är betydligt mera skyddat att ligga där. Det finns både el och vatten. Betalning sker i sjöboden. Med segelbåt kan det vara svårt att nå fram till bryggan. Vi hade cirka två meter kvar, men löste det genom att kliva via en motorbåt.
Grisslan
När vädret är fint ska man inte missa ett besök vid Grisslans fiskeläge söder om Skagsudde. Man förtöjer mot klippen i öster i det smala sundet norr om de första husen. Anlöp från norr. Det är djupt, lägg ankarlinan långt ut. Grisslans gamla fiskeläge är kanske det mest pittoreska. Naturligtvis finns även där ett kapell från Gävlefiskarnas tid.
Skagsuddes hamn, Skeppsmalen, är spännande. Smal entré efter lotsbåtarna, men djupet håller lite drygt 2 meter. I hamnen finns en fiskaffär där rökt fisk kan inköpas via självbetjäning.
Norrbyskär
Norrbyskär söder om Umeå har en intressant sågverkshistoria. Ön bebyggdes och blev ett komplett samhälle med sågverksindustri, bofast befolkning och skola etcetera. Glädjande nog har Umeå kommun äntligen kostat på en ny flytponton i norra delen, Kalmaren. Minst tjugo år och 4 veckor för sent, men nu är den på plats. Arbetet pågick som bäst i början av juli. Naturligtvis skulle det vara färdig senast runt 15 juni för att möta båtsäsongen. Den gamla fina ångbåtsbryggan har rasat.
Kommunen vill riva enligt lokalt skvaller, men förhoppningsvis finns det några på länsstyrelsen som inser det kulturhistoriska och att den renoveras för eftervärlden. Djupet och storleken räcker för seglande skutor. Socialistiska Umeå kommun är kända för att inte se till båtlivet.
Patholmsvikens båtklubb
I Patholmsviken i Holmsund bunkrar man med fördel diesel. Kanske har de Sveriges lägsta pris? Vatten finns och en toasug för tömning av septiktanken. Längre in i viken ligger Johansson & Sons båtbyggeri. Det blev vår nordligaste punkt.
Resan gick sedan söderöver utmed kusten. Värmen höll sig kvar och T-shirt och kortbyxor blev naturlig klädsel såväl dag- som kvällstid i stort sett under slutet av juni och hela juli månad. Rena rama Medelhavsklimatet.
Del 2 handlar om Åland och Finlands södra kust och en för mig ny genväg, söder om Degerby. Vid Jurmo kallade jag på sjöräddningen. En större segelbåt låg på ett utsatt läge och gick sedan på grund i den hårda vinden. Del 3 blir om Estland.
Segla gärna norrut. Gå med i Svenska Kryssarklubben och köp sedan deras årsbok Norrlandskust från 2009. Det är den bästa guiden som finns för närvarande.
Intresserad av ett förarbevis för Vattenskoter? Kontakta www.addwater.se
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.