Båtbyggaren Christoph Rassy
Båtbyggaren Christoph Rassy har ett fantastiskt båtbyggarliv att se tillbaka på. I en nyutkommen bok med titeln "Båtbyggaren Christoph Rassy" av Bengt Jörnstedt, får vi följa Christoph Rassys fantastiska resa från första båten som byggdes av delar från ett nedskjutet flygplan från andra världskriget till dags Hallberg-Rassy Varvs AB som är ett av världens absolut främsta segelbåtsvarv.
Att båtar inte kan byggas av tjänstemän är självklart. Bra båtar byggs av båtbyggare som förstår sig på båtlivets villkor. Bra båtar brukar också generera ett bra båtvarv om båtbyggaren dessutom är en entreprenör som kan räkna på både material, tid och pengar. Sedan måste båtbyggaren förstå förändringar i tiden och anpassa sig till utvecklingen. Att duktig och lojal personal finns med är också en förutsättning för framgång.
Utöver alla dessa goda egenskaper, som båtbyggaren Christoph Rassy tycks ha, har han även haft förståndet att kliva av sin ledarroll i tid och låta nästa generation ta vid.
Boken Båtbyggaren Christoph Rassy handlar om en mans livsverk som idag lett fram till ett av världens främsta segelbåtsvarv på fritidsbåtssidan, nämligen Hallberg-Rassy Varvs AB.
Christoph Rassy kom till Sverige i unga år. I sydtyskland hade han i sin ungdom utbildat sig till både glasmästare och båtbyggare. I Sverige byggdes båtar i trä och Christoph skrev brev till fem varv och sökte jobb. Tre svarade. Snabbt bestämde sig Christoph för att flytta till svenska västkusten. På dagarna bygge han båtar åt sin arbetsgivare, på kvällar och helger åt sig själv.
Varvet Hallberg-Rassy i Ellös har haft en fantastisk utveckling. Båtarna Rasmus och Monsun blev stilbrytande och såldes i hundratals per år. Sedan har det fortsatt med nya modeller och varvet har byggt över 9 500 båtar! Christoph Rassy förstod tidigt att i plasten låg framtiden. Dessutom gick det mycket fortare att bygga skrov och överbyggnad i glasfiber än i trä. Kvaliten har han aldrig gjort avkall på. "Master ska stå på däck, varje genomföring för mast är en källa till läckage och våra båtar ska vara täta", säger Christoph Rassy.
Författaren och seglaren Bengt Jörnstedt har fångat andan i en fantastisk varvshistoria. Bengt Jörnstedt skriver också om vad som hände med fritidsbåtsutvecklingen i Sverige, om självbyggen och att idag finns i stort sett bara två varv kvar i Sverige.
I boken Båtbyggaren Christoph Rassy delar familjen Rassy generöst med sig av familjeföretagets historia i framgång och motgång. Bakom varje framgångsrik man står det oftast en klok kvinna och så är det i familjen Rassy också. Hustrun Mai har bland annat förärats med en livräddningskryssare åt Svenska Sjöräddningssällskapet.
Sonen Magnus Rassy är idag VD för Hallberg-Rassy Varvs AB och framgångssagan fortsätter i numera i genration två!
Här köper du boken *Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn.
Utöver alla dessa goda egenskaper, som båtbyggaren Christoph Rassy tycks ha, har han även haft förståndet att kliva av sin ledarroll i tid och låta nästa generation ta vid.
Boken Båtbyggaren Christoph Rassy handlar om en mans livsverk som idag lett fram till ett av världens främsta segelbåtsvarv på fritidsbåtssidan, nämligen Hallberg-Rassy Varvs AB.
Christoph Rassy kom till Sverige i unga år. I sydtyskland hade han i sin ungdom utbildat sig till både glasmästare och båtbyggare. I Sverige byggdes båtar i trä och Christoph skrev brev till fem varv och sökte jobb. Tre svarade. Snabbt bestämde sig Christoph för att flytta till svenska västkusten. På dagarna bygge han båtar åt sin arbetsgivare, på kvällar och helger åt sig själv.
Varvet Hallberg-Rassy i Ellös har haft en fantastisk utveckling. Båtarna Rasmus och Monsun blev stilbrytande och såldes i hundratals per år. Sedan har det fortsatt med nya modeller och varvet har byggt över 9 500 båtar! Christoph Rassy förstod tidigt att i plasten låg framtiden. Dessutom gick det mycket fortare att bygga skrov och överbyggnad i glasfiber än i trä. Kvaliten har han aldrig gjort avkall på. "Master ska stå på däck, varje genomföring för mast är en källa till läckage och våra båtar ska vara täta", säger Christoph Rassy.
Författaren och seglaren Bengt Jörnstedt har fångat andan i en fantastisk varvshistoria. Bengt Jörnstedt skriver också om vad som hände med fritidsbåtsutvecklingen i Sverige, om självbyggen och att idag finns i stort sett bara två varv kvar i Sverige.
I boken Båtbyggaren Christoph Rassy delar familjen Rassy generöst med sig av familjeföretagets historia i framgång och motgång. Bakom varje framgångsrik man står det oftast en klok kvinna och så är det i familjen Rassy också. Hustrun Mai har bland annat förärats med en livräddningskryssare åt Svenska Sjöräddningssällskapet.
Sonen Magnus Rassy är idag VD för Hallberg-Rassy Varvs AB och framgångssagan fortsätter i numera i genration två!
Här köper du boken *Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn.