Elmotor i motorbåt är inget realistiskt alternativ
Elmotor i vissa segelbåtar kan vara ett alternativ för den som har råd.
Vem skulle inte vilja ha en elmotor i sin båt eller bil? De går tyst, tar mindre plats, kräver lite och ingen service och lämnar inga avgaser efter sig. Visst skulle jag vilja slippa olje- och bränslefilterbyten, ljudet och vibrationerna från dieselmotorn. Tänk så skönt att slippa rengöra bränsletanken och att inte behöva slabba med glykol inför vinterkonserveringen. Det är svårt att hitta nackdelar med själva elmotorn. Säkert är den också betydligt mera driftssäker än en bensin- eller dieselmotor.
Dessa argument förstår nog var och en och det är bara på plussidan. Men det finns ett stort MEN och det är energifrågan. Den är inte löst. Förvisso fungerar det hyffsat för jollar med en liten elutombordare, men även där är batterierna för små och veka för att det ska kännas riktigt bra. Elmotorn i samband med trollingfiske är säkert bra, men det är ju användningsområden som är lite speciella.
Motorbåtarna Candela och X-Shore har marknadsförts av både producenter, media och mässor. Men låt oss titta lite närmare på dem. Candela är intressant för sina avancerade bärplan som kan liknas vid klaffarna på ett flygplan. Att få en båt att lyfta ur vattnet och låta bärplanen bära båten spar energi. Friktionen blir mindre. Bak på Candela sitter en elmotor. Vid 17 knops fart börjar bärplanen att bära båten enligt tillverkarens uppgifter. Candela uppges kunna gå i dryga 22 knops fart i 50 sjömil. Att åka den sträckan tar då 2 timmar och 15 minuter. Men knappast någon kan åka drygt 20 knop i två timmar i sträck. Fartneddrag måste göras för att undvika farliga väjningssituationer, fartbegränsningar, smala passager och möten med stora svallvågor med mera. Då blir snabbt farten under 17 knop. Elmotorn ska då driva upp båten på bärplanen igen. Det är energikrävande. Till detta ska läggas att båten är extremt lätt när den köps. Det behövs en massa utrustning i båtar. Stolarna i Candela kräver dynor, det behövs ankare, linor, fendrar, brandsläckare, hink, personlig utrustning med varma kläder, flytvästar, dricksvatten, mat, verktygslåda, nautisk utrustning plus en massa andra saker för att göra båtfärden säker och dagen trivsam vid någon klippa. All uppräknad utrustning väger och gör resan kortare. Fyra personer ombord kortar resvägen jämfört med två. Motvind drar mera energi och motvind blir det säkert på antingen ut- eller hemresan.
Det skulle vara intressant att veta hur långt en hel familj med allt som behövs för en dags badande i skärgården kommer. Sedan ska de hem. Som bekant är det ont om eluttag på öar. Realistiskt är nog att man kommer i bästa fall 25 till 30 sjömil på en laddning.
Laddningsproblematiken går inte att bortse från. Batterierna behöver laddas i 12 timmar med ett 16 Amperes uttag enligt Candelas webbsida. Var finns 230 volt med 16 A uttag i skärgården frågar jag mig.
Priset för denna mycket spartanskt utrustade båt ligger på cirka 2,8 miljoner på båtmässan. Värdeminskning torde vara större än för bilar. Anta att priset halveras per år. En tre år gammal Candela, går den att sälja för 350 000 kronor? Det återstår att se. Jag tror inte det.
Men det finns ett stor MEN som talar för Candela-projektet. Det är den avancerade bärplanstekniken. När den kan omsättas på Aquador, Targa, Saga, Sargo med flera modeller och lyfta dessa motorbåtar ur vattnet, ja då börjar det bli riktigt intressant eftersom det spar en massa energi på grund av minskad friktion.
Motorbåtarna X-shore har fått väldigt mycket uppmärksamhet på mässor och i media. För mycket kan jag tycka i förhållande till andra båtar. De har stått i foajéer och inne på mässan med stora montrar och fått utmärkelser. X-shore är extremt lätt byggd och båtarna som visas på mässorna är nakna för att spara vikt. Till och med akterspegeln är helt öppen. Lätt till den utrustning som behövs för båten och en hel familjs packning för en dag och genast blev räckvidden kortare. Laddningen uppges till en timma med ”Supercharge”, men var kan man göra det?
Visst är det positivt att det finns människor som satsar pengar i skrovutveckling och alternativa energikällor. Inget fel i det, tvärt om. Men det blir fel när dessa båtar lyfts fram som om det vore ett realistiskt alternativ med eldrift. De passar bäst på korta transportsträckor under lugna förhållanden där det finns laddningsmöjligheter på de ställen där stopp sker. Man ska nog jämföra med en tvåsitsig Ferrari när det gäller dessa båtar. Det vill säga, de är gjorda för den korta dagsturen för två personer utan packning i vackert väder med ett besök på någon skärgårdskrog. Ett användningsområde som är få förunnat. Och det kostar skjortan per sjömil, men för den som har råd blir det ett roligt nöje med hög status.
För en familj som drömmer om en båtsemester är det inget alternativ.
Segelbåt med elmotor
På båtmässan Allt för sjön ställde Linjettvarvet ut segelbåten Linjett 34 e med elmotor. När jag talade med ägaren till båten, som var på mässan, kom följande fram: Med fulladdad batteribank kan man köra båten i 5 knop i cirka 6 timmar (30 sjömil) om det inte är motvind. Då blir sträckan kortare. Solceller ger ytterst begränsad laddning till dessa batterier som är ett 48 volts system. Propellern kan ladda batteribanken vid segling. Farten bör då vara minst 6 knop för segel, annars bromsar det märkbart. Således är laddning via propellern inte att räkna med i den lätta kvällsbrisen. Vidare, 5 knop är en segt låg fart för motorgång.
Elmotor med drev kostar ungefär som dieselmotor med drev. Ingen besparing där. Batteribanken kostar cirka 150 000 kronor. Alltså är det väsentligt mycket dyrare att köpa och installera elmotor i båten än att välja ett dieselalternativ. Förbrukningsbatterierna är vanliga 12 volts batterier och motorns litiumbatterier är separerade från båtens elsystem.
Att välja elmotor är således inte billigare och det försämrar möjligheten att färdas med motor under semesterseglingen. Nu är det ett medvetet val som ägaren har gjort med elmotor i sin välbyggda och fina segelbåt. Men på min fråga om man inte alltid tänker på förbrukning av el så fort elmotorn är i gång eller när det slutar blåsa, så blev svaret: Ja, det gör man. Nu tillhör segelbåtarna Linjett gruppen välbyggda och fina segelbåtar så man kommer alltid fram med segel. Ibland kan det ta längre tid, men om det inte stressar kan elmotor i segelbåten vara ett alternativ förutsatt att ekonomin finns.
Elmotor i Smaragd
Min kompanjon Lars W Gustavsson ägde tidigare en Smaragd med elmotor. Lars W älskar segling. Han kunde vara ute ensam och segla med sin Smaragd och njuta av varje stund, även när det knappt blåste. Det gjorde inget om han kom sent i hamn, bara han fick segla. Några Digestivekex höll hungern borta. För honom var det perfekt med elmotor i båten. Han använde den in och ut ur hamn innan seglen kom upp. Batteribanken var blysyrabatterier och de laddades med solceller och landström. Båten låg på västkusten. Där är det tätt mellan hamnar och det finns el i varje gästhamn. För honom var det toppen med elmotor trots ytterst begränsad räckvidd för motorgång. Lars W är mycket kunnig om båtar och segling och han visste förutsättningarna när han köpte båten med elmotor.
Så här berättar Lars W: ”För mig fungerade elmotor perfekt. Jag hade kapacitet för cirka 6 timmars gång i lugna vatten utan vind och då gjorde vi ca 3 – 3,5 knop i halvfart vilket betyder mellan 18 – 20 sjömil. Vid ett tillfälle fick jag nyttja detta vid en av mina ensamseglingar i norra Bohuslän. Fixade hela Kosterfjorden, utan vind, men med eldrift. Jag var självklart fundersam om jag skulle nå ända fram till Strömstad. Det gjorde jag, batterikapaciteten räckte men det tog tid med båtfart i tre knop.
Vid tillfället hade jag ca 1 till 1,5 knops motström och gjorde därmed bara ca 2 knop över grund – då går det långsamt! Om jag hade nyttjat full fart och full kraft hade jag gjort ca 5 – 5,5 knop genom vattnet, å andra sidan hade min batterikapacitet då bara räckt till cirka 1,5 timmars gång. Med motström av 1,5 knop hade jag inte nått fram då.
Eldrift fungerar väldigt bra som komplettering vid hamnmanövrar eller att gå mot vinden genom korta smala sund och ger samma tysta fina upplevelse som den rena seglingen. Men det är inget att nyttja för långa gångtider i havsmiljö eller vid oväderssituationer där du inte vill segla”, avslutar Lars W Gustavsson.
Jag ser fram emot den dagen då jag kan lyfta ur min dieselmotor ur min segelbåt, ersätta den med en elmotor och göra om dieseltanken till en vattentank. Elmotorn finns, men inte den energimängd i lagom fysisk storlek till rimligt pris som behövs för att kunna köra åtminstone i 7 knop i 100 sjömil i motsjö utan laddning från land. När det blir möjligt, först då börjar det bli intressant för mig som gärna seglar ett par tusen sjömil eller mera på en säsong.
Sälj gärna elmotorer till båtar, men var övertydlig och ärlig när det gäller alla dess begränsningar. Energifrågan är inte löst!
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.