Stockholm – Tallinn – Stockholm, motvind båda vägarna
Säkert är det många som tänker, det går väl att kryssa? Men nej, jag kryssar inte. I vart fall inte om jag ska någonstans. Och denna gång skulle jag till Tallinn. Och då blir det så. Få saker stoppar mina planerade resor. Visst, vädret kan innebära förseningar, men det har hittills aldrig hänt. Däremot kan seglatserna ha tagit lite längre tid på grund av att vi legat still en blåsig dag, men försenad till ett slutmål har jag hittills aldrig blivit på mina seglatser. Ett knep är att lägga in marginaler i programmet och det gör jag. Sedan håller jag högt tempo från start för att inte bränna marginalen i början. 45 till 50 sjömil om dagen är ingen ovanlighet.
Jag har också medvetet valt en båt som tål tufft väder och har en förhållandevis stark motor. Mitt val av båt blir ett avkall på den där sista knopen i fart under segel, men nämnda båt och koncept passar mig. Jag tycker om att planera rutter och sedan genomföra dem. Jag gillar också att komma i hamn. Efter åtta till tio timmars gång under en dag brukar jag bli less och ser då fram emot en god middag ombord och en kvällspromenad.
En sommarvecka i september!
Första veckan i september bjöd på sommarvärme. T-shirt eller bar överkropp och kortbyxor i stort sett varje dag under en veckas tid i september har jag inte varit med om tidigare. Dessutom var kvällarna varma. Vattnet var mellan 19 till 20 grader varmt. Alla middagar intogs i sittbrunnen, lika så frukost. Det blev en ”payback” från sommaren 2017. Då hade jag yllelångkalsonger på mig i 2,5 månad. Varje dag.
Segling blev det från Furusund till Gräddö en söndag eftermiddag. Nästa segling blev från Hangö till Dirhamn i Estland. Således blev det motorgång till Furusund och från Gräddö till
Hangö i Finland.
Vi ankrar på svaj i Rödhamn strax efter midnatt. På morgonen ser vi två andra båtar i hamnen, men de lämnar efter ett tag. Vi tar jollen i land. Rödhamn är magisk denna förmiddag. Strålande sol och vindstilla. Vi är bara två personer på hela ön.
Vatten och nya dass
Rödhamn har numera färskvatten vid den långa bryggan. Vattenposter med slangar står uppställda på lagom avstånd. Säkert kan vi tacka EU för det. De nya dassen håller hotellstandard. Även där har EU varit med och delfinansierat.
Kökar
Från Sandvik går vi först en bit västerut för att komma ned till den trevliga leden som går från södra Kökar bort mot Utö och Jurmo. Vi passerar båda öarna och tuffar vidare till Borstö. En segelbåt möter vi under dagen. Att vi förtöjer långsides överallt känns överflödigt att nämna. Det är nästan inga andra båtar ute så här års. Synd, det hade varit trevligt med åtminstone ett par båtar till i hamnarna.
Borstö är en liten ö som har ett par sommarjordbruk. Vi träffar två bröder som är födda på ön, men de bor numera på fastlandet under vintertid. Borstö har ett antal gästplatser. Gästhamnen ligger utmed farleden, men på sydsidan av ön.
Onsdag morgon. Ingen eller svag ostlig vind. Vi går för motor till Hangö. Även Hangö är tomt på gästande båtar. Nu ligger bara de båtar där som har Hangö som hemmahamn. Under kvällspromenaden hittar vi Gröna puben och där finns tre gäster varav den ena förser oss med lokala nyheter om livet i Hangö. Det är på sommaren denna stad blomstrar. De flesta bostäderna är numera weekend-bostäder åt många helsingforsbor. Det har fört med sig att inte ens affärerna är öppna under vardagar. Gågatan är tom på folk under vad vi brukar kalla normal affärstid.
Kanonsegling över finska viken
På fredagen följer vi Estniska nordkusten, för motor i ostlig vid, och går till den gamla
Olympiahamnen Pirita strax väster om Tallinn.
Pirita och Kalevi Yacht Club
Pirita har också en stor och mycket välsorterad livsmedelsaffär, Selver, några hundra meter från hamnen. Där finns allt i mat och dryckesväg till rimliga priser.
Kalevi Yacht Club ligger längst in i hamnen. Från inloppet mellan pirarna håller man babord och går så långt det går. En bro är ett naturligt stopp, men den ligger strax bortom klubbhamnen. Även i denna hamn finns vatten, el, duschar och bastu.
Fin segling Pirita – Hangö
Nästa dag har vinden avtagit något och det är bara kring 11-12 m/s i byarna så vi beslutar att ge oss av. Eftersom 100 liter diesel förbrukats hittills fyller vi på med nya 100 liter. Även dessa litrar går åt under hemfärden.
Färden hemåt går via skärgårdshavets mitt. Vi lägger till vid Berghamn en natt och går sedan för motor i klart besvärande motvind till Degerby. Skiftet mellan Åland och Finland är en tämligen blöt upplevelse trots solsken. Det blåser 12 till 14 m/s mest hela dagen och vinden kommer snett framifrån. Autopiloten styr utmed ruttlinjen och vi sitter hopkurade bakom vindrutan och under sprayhooden och ser hur vågorna sköljer båten.
Från Degerby går vi nästa dag till Rödhamn för ett lunchuppehåll innan vi fortsätter över Ålands hav till Fejjan. Färden över Ålandshav var inte så besvärlig som jag först befarat att den skulle vara. Vinden mojnade något under eftermiddagen.
Fejjan Stockholm blir en transportsträcka för motor. Från Hangö och hem seglade vi i cirka 30 minuter. Så kan det bli när man gör en rutt med ett bestämt slutmål och inte seglar dit vinden bär!
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.