Livflottar – kostar skjortan, men värt var enda krona om den behövs
Frågan jag ställer mig, ska det behöva kosta nästan 11 000 kr vartannat år? Konkurrensen mellan firmor som gör service tycks vara minimal.
Min egen livflotte, en Autoflug avsedd för 6 personer, behövde servas enligt datummärkningen. Bäst före datum hade passerats med tre år. Inför sommarens längre segling vill jag inte riskera att behöva höra från min besättning: ”Bengt, här ligger vi nu i vattnet på Nordsjön, båten har sjunkit och du snålade in på en ompackning av livflotten. Hur tänkte du då?”
Eftersom ett sådant scenario med stor sannolikhet innebär att det skulle vara bland det sista som jag skulle höra i livet, vill jag naturligtvis inte utsätta min besättning och mig själv för det. Således lämnades livflotten in för ompackning och service.
Vid en nödsituation vet jag nu att livflotten är kontrollerad, men det är i sig ingen garanti för att den fungerar. Men det känns naturligtvis bättre att jag gjort vad som kan göras.
Ompackning, service och nya delar kostade nästan 10 700 kronor. Köp av ny motsvarande livflotte kostar cirka 19 000 kronor. Den ska servas vart tredje år och antas ha en livslängd på 15 till 20 år. Garantin är 12 år. När 15 år har gott har livflotten servats fem gånger och varje service kostar för närvarande 5 700 kronor. Det gör minst 30 000 kronor i service för fem tillfällen. Med en avskrivning av livflotten på 15 år är totala kostnaden cirka 50 000 kronor för femton år eller cirka 3 300 kronor per år.
Det finns billigare alternativ. Den som ska köpa ny livflotte bör lägga tid på att jämföra priser och vad service kostar. Till de få firmor som gör ompackning ska tilläggas att de är auktoriserade av respektive tillverkare och att de sänder personal på kurs med jämna intervall vilket innebär kostnader för dem.
Ompackning och service
Flotten pumpas upp med hjälp av tryckluft. Trycket får inte sjunka mer än högst 5 % under en timmas tid.
Autoflugs livflotte är kompakt i sitt skal. Det gör den låg vilket är en fördel vid förvaring på däck. Nackdelen är att den är besvärligare att packa ihop. All lyft sugs ur för att den ska bli så liten som möjligt. Det lilla formatet för denna sexpersoners livflotte och att Autoflug inte längre tillverkas är en del i den högre kostnaden för service av denna typ av flotte, säger han som gjorde servicen.
Jag hoppas att livflotten förblir i sitt skal och att jag slipper se den uppblåst. Kostnaden ser jag helst som kastade pengar i sjön. Behövs livflotten är det allvarligt och då vill jag inte vara utan den.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.