Om du inte kan se motortimmar på Volvo Pentas varvräknare, byt display
Volvo Pentas displayer, som visar motortimmar, är kända för att sluta fungera efter några år. Svaret jag fått är att jag måste byta hela instrumentet med varvräknare för en kostnad av närmare 4 000 kronor. Det stämmer inte, nedan redogör jag med bilder för hur jag bytte display. Motortimmarna är lagrade i ett minne som inte har med displayen att göra. Nu ser jag timmarna igen. Kostnad: Knappt 700 kronor med frakt.
I min segelbåt sitter en Volvo Penta motor, D2-55. Den är från 2002 och fungerar fint, men när jag köpte båten gick inte motortimmarna att läsa av. Displayen var död. Säljaren informerade mig om att han uppskattade timmarna till ca 1 600 gångtimmar. Det visade sig stämma ganska bra.
Vid varje båtmässa, som jag besökt under vintern, gick jag till Volvo Pentas monter. Jag framförde mitt problem med displayen som inte visar motortimmar och fick alltid samma svar: "Tyvärr, man måste byta hela instrumentet (varvräknaren) och en ny kostar strax under fyra tusen kronor." Jag fick också veta att de historiska timmarna inte går att rädda. Med nytt instrument börjar timräkningen om från noll.
Jag ska erkänna att jag var nära att köpa ett nytt instrument, men andra utgifter denna vår gjorde att jag avstod.
En vacker sommardag, i mitten av juli, syntes plötsligt motortimmarna. Snabbt skrev jag ned 1 768 timmar. Redan nästa dag var de borta igen och sedan dess har de inte synts till.
Vid varje båtmässa, som jag besökt under vintern, gick jag till Volvo Pentas monter. Jag framförde mitt problem med displayen som inte visar motortimmar och fick alltid samma svar: "Tyvärr, man måste byta hela instrumentet (varvräknaren) och en ny kostar strax under fyra tusen kronor." Jag fick också veta att de historiska timmarna inte går att rädda. Med nytt instrument börjar timräkningen om från noll.
Jag ska erkänna att jag var nära att köpa ett nytt instrument, men andra utgifter denna vår gjorde att jag avstod.
En vacker sommardag, i mitten av juli, syntes plötsligt motortimmarna. Snabbt skrev jag ned 1 768 timmar. Redan nästa dag var de borta igen och sedan dess har de inte synts till.
Daniel Scharf gav rådet: Byt display!
På båtmässan, Allt på sjön i Gustavsberg, träffar jag Daniel Scharf från Ramsmora varv på Ljusterö. Han stod i Volvo Pentas monter. Jag talade med honom om problemet och han säger kort och gott: "Byt displayen. Ny köper du för 595 kronor på Drevdelar.se. Jobbet kan du göra själv. Om din modell är sådan att hela instrumenthuset blir i två delar, se till att hålla ihop delarna med ett gummiband och peta ut displayen framåt."
Mitt instrument visade sig vara enklare än så och bytet var enkelt. Här nedan följer en beskrivning på hur jag gjorde.
Mitt instrument visade sig vara enklare än så och bytet var enkelt. Här nedan följer en beskrivning på hur jag gjorde.
Byt Volvo Pentas display så här
Skruva loss hela instrumenttavlan. Varvräknaren sitter i en bygel. Lossa de två mässingmuttrarna, ta loss kablarna och dra instrumentet framåt. Nu har du varvraäknaren i din hand.
Vrid loss den svarta ringen. Gör på samma sätt som man öppnar ett lock på en glasburk.
Nu ska instrumentet tas loss från den vita plasthylsan. Jag använde hylsa nr 6 från hylsnyckelsatsen och vred upp de två skruvarna, som har mutterskalle, med en tång. Vrid den svarta delen något, cirka "5 minuter" och tryck ut den svarta delen från vita hylsan.
Var försiktig nu, varvräknarens visare är ömtålig. Den skruvas bort motsols.
Nu delar sig instrumentet i två delar. Den vita kontakten delas i två längst upp med en liten skruvmejsel. Man öppnar en låsning. Då lossnar displayens kabeldel.
Gamla displayen petade jag loss med en liten skruvmejsel.
Den nya displayen placeras på samma sätt som den gamla satt. Ta bort skyddspapperet. Displayen sitter med dubbelhäftande tape.
Nya displayen på plats. Montera den platta kabeldelen i den vita kontakten och kläm ihop den. Jag lät displayens skyddsfilm sitta kvar tills det var dags att skruva ihop instrumentet igen.
Fortsätt med omvänd ordning och sätt ihop delarna.
Fortsätt med omvänd ordning och sätt ihop delarna.
När jag monterat ihop allting och skruvat fast visaren så att den kalibrerades till noll provade jag instrumentet i båten.
Varvräknaren gjorde ett skutt och stod på 900 varv när tändningen slogs på. Efter provstart av motorn fick jag lov att åter plocka isär instrumentet och vrida visaren till noll var per minut. Efter den kalibreringen stämde allting. Och motortimmarna fanns där. Displayen visade 1 889,2 timmar vilket säkert stämmer.
Varvräknaren gjorde ett skutt och stod på 900 varv när tändningen slogs på. Efter provstart av motorn fick jag lov att åter plocka isär instrumentet och vrida visaren till noll var per minut. Efter den kalibreringen stämde allting. Och motortimmarna fanns där. Displayen visade 1 889,2 timmar vilket säkert stämmer.
Ny display kan köpas från www.drevdelar.se Artikelnummer till min varvräknare är: 7165515 och kostade med frakt 677 kronor.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.