Svensk flagga, det finns bara en som är rätt
I Göteborg ligger AB Flagfabriken National. Det är Sveriges äldsta flaggfabrik. AB Flaggfabriken fick rätt att tillverka ”nya” svenska flaggan redan år 1905. Än idag pågår verksamheten. När jag besökte Flaggfabriken träffade jag Per Dahlström. Han och hans bror Ingvald driver idag fabriken som deras fars morfar Georg startade 1905. Jag fick då bland annat lära mig att den svenska flaggan härstammar från Gustav II Adolfs tid och första ritningen på den är från 1626.
Hur ska en ”rätt” flagga se ut, frågar jag Per Dahlström. ”Den blå färgen ska ha kulört nr 301 och den gula är 116. Fälten har förhållandet 10:16. En flagga får inte vara för tätt vävd för då blir det för stort motstånd. Är den för gles lyser det igenom för mycket. Vi använder vävd polyester på 180 gram per kvadratmeter.”
Tvåtungad flagga är ingen officell flagga
Tvåtungad flagga, vad är det för något, frågar jag. ”Någon sådan officiell flagga finns inte. Att föra en tvåtungad flagga i aktern på ett fartyg som ska föra flagg är inte rätt. En flagga ska vara officiell och visa båtens nationalitet”, säger Per. ”Det finns ett undantag och det är segelfartyget Ostindiefararen Göteborg. Hon för tvåtungad flagg för att hålla pirater borta. Tvåtungad förknippas med militär och vapen och det är ett sätt att hålla pirater på avstånd i farvatten som inte liknar våra”, berättar Per.
Sveriges örlogsflagga är en tretungad svensk flagga som Försvarsmakten använder sig av. Det blå och gula i flaggan kan ledas tillbaka till folkungatiden. Tretungad flagga får bara användas av H.M. Konungen och andra medlemmar av kungahuset, samt som örlogsflagga av försvarsmakten.
Bemannade handelsfartyg och fritidsfartyg ska alltid ha flaggan uppe under gång. Men det fuskas även där får jag veta. När till exempel Stena Line lämnat hamn så tar de, liksom många andra, in sina flaggor. På så sätt håller de kostnaden nere eftersom flaggor nöts i vinden.
Svenska Kryssarklubbens flaggreglemente säger att flaggan ska hissas klockan 08.00 och halas 21.00. Det gäller även artighetsflaggor i spridarna, dock inte klubbflaggor. Allt fler följer dock internationell praxis och låter flaggan sitta uppe dygnet runt om det finns besättning ombord. I Finland rekommenderas vi svenskar att följa den finska traditionen och hala flaggan 21.00 för att sedan hissa den igen klockan 08.00. Bli inte förvånad om någon spelar tapto och reveljen när flaggorna halas och hissas.
Kunglig flagg överst
När det gäller klubbflaggor ska kunglig båtklubbs flagga föras över riksorganisations flagga i spridarna. Underst hänger den lokala båtklubbens flagga.
Tyvärr säljer inte de etablerade båttillbehörsbutikerna den rätta svenska flaggan. Oftast är det flaggor sydda i Asien som säljs i handeln och både färger och kvalitet skiljer sig åt.
Om du vill föra den riktiga svenska flaggan i aktern på din båt beställer du enklast en sådan här: www.nationalflagg.se .
Den är sydd i Göteborg på Stora Badhusgatan 18-20, 1 trappa. Webbsidan innehåller även en hel del intressant historia om familjeföretaget och om svenska flaggan.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.