Ris och ros från Göteborgs Båtmässa
Trevligt att Marstrand Yachts trotsade segelbåtskartellen och ställde ut en större ruffad segelbåt. Några bra prylar hittade vi också.
Kustbevakningen har plockat med sig en av de flyktingbåtar som använts i Medelhavet. I denna gummibåt ska drygt 40 personer ha färdats. De fick problem för en lina fastnade i propellern. I normalfallet transporteras en sådan här båt snabbt tillbaka till stranden de kom ifrån för där väntar nya flyktingar på att ta sig till Europa. ”Det är välorganiserat, det finns folk i land på Grekiska sidan som ser till att båten snabbt körs tillbaka, men den här blev beslagtagen och det tack vare att de fick en lina i propellern och att de behövde hjälp”, berättar mannen i Kustbevakningens monter.
J 112 E
Mässans enda ruffade större segelbåt var en J 112E. Roligt att Marstrand Yachts ställde ut, men det kostade på. Enligt Curt Gelins blogg på Sittbrunnen.se hade någon från segelbåtskartellen kommit fram till utställaren och ifrågasatt att båten var utställd med motiveringen ”vi har ju kommit överens om att inte ställa ut segelbåtar på inomhusmässorna, varför bryter ni det avtalet?” Enkla svaret torde vara att de vill sälja båtar. Glädjande nog kan vi tydligen räkna med segelbåten J 112E på kommande Allt för sjön i Stockholm.
Axopar
Axpoar är en båt som passar på designmässor. Förstäven påminner om gamla tiders pansarskepp där utstickande förstäv vid vattenlinjen torde ha haft funktionen att göra hål i fiendens fartyg vid vattenlinjen om det rammas. Se på bilden, Axpoar 37:ans förstäv vid vattenlinjen sticker ut mera än förens övre gummiklädda del.
När jag frågar en säljare hur de tänker när de bygger båten så, fick jag direkt till svar att ”visst, den nedre delen av skrovet (vid vattenlinjen) tar först i kajen om man går emot med förstäven, men det är inget problem. De kunder som vill ha en stålskodd del där får det monterat som ett tillbehör. Vi har sålt några båtar som har det”, säger säljaren. DagensBåtliv.se hoppas att okunniga köpare blir upplysta om detta innan de gör affär. Annars kan det bli en obehaglig överraskning för dem.
Axpoar 37 har låga fribord och hur båten fungerar i grov sjö på Skagerack eller Östersjön vet vi inte. På kanalfärder och långsidesförtöjd i hamn är det säkert en trevlig båt.
www.axopar.se
Det finns näst intill hur många motorbåtar som helst att välja bland för den som är intresserad av en daycruiser upp till dryga 6 meters längd. Norska Nordkapp visade ett antal snyggt designade båtar. De är, liksom många andra båtar på mässan, designade av Espen Thorup.
Nordkapp stoltserade med en säkerhetsväska som tillbehör. Bra tanke, men innehållet är magert och väskan är stor i förhållande till sakerna i den. Tar med andra ord onödigt stor plats ombord på en liten båt. Ett par extra nödbloss och ett vattentätt mobiltelefonfodral skulle inte skada. Det får också plats i väskan om viljan finns. Smörjmedlet 5:56 hör mera hemma i verktygslådan.
HR båtar från Laxå
Rokk Mini USB - laddare
Elektrisk spoltoalett för båt
Landström ombord, egen installation
Brompton cykel
Jo, det är en cykel och inte vilken som helst. Det är en Brompton och den kostar cirka 11 600 kronor.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.