Skeppsmalen, mysig hamn vid Skags udde


Text & bild: Bengt Utterström 2015-07-23

Skeppsmalens hamn. Längst in ligger gästhamen. Duschar och toaletter delas med en camping ett stekast bort.
Skeppsmalens hamn. Längst in ligger gästhamen. Duschar och toaletter delas med en camping ett stekast bort.

Skeppsmalen, eller ”Skeppsmaln” som ortsborna säger, är en mysig och mycket skyddad hamn. Tar man sig igenom nålsögat flyter man in hela vägen till gästbryggan längst in i hamnen. Hamnen är en lagun omgiven av sjöbodar. Här finns restaurang och färsk fisk att köpa. Affären är modernare än Konsum på Centralen i Stockholm och säljer dessutom utsökt god vild lax!

Skeppsmalen nämns ofta bara i förbigående, men tillhör definitivt ett av Höga Kustens riktiga pärlor trots att det ligger på fastlandet.
 
 

Skeppsmalen ligger rakt öster om Örnsköldsvik och längst ut vid havet. Här slutar Höga Kusten för den som går på nordlig kurs eller börjar för den som kommer norr ifrån. Norr om Skeppsmalen är det sparsmakat med gästhamnar och ofta långa och öppna sjöresor mellan dem. Alla som lyssnar på sjöväderrapporter har hört vinduppgifter från fyren Skags udde. Fyren ligger ett stenkast från hamnen. Norr om Skeppsmalen ligger Skags hamn. Där tillverkas Röda ulvens surströmming.

Gävlefiskarna använde Skeppsmalens hamn redan på 1600-talet. Idag finns det en yrkesfiskare kvar. Fångsten säljs bland annat i den egna personallösa butiken i hamnen. I butiken plockar man vild rökt lax eller rökt sik och betalar vad det kostar. Pengarna läggs i ett kassaskrin. Med andra ord ett snäpp modernare än Konsum på Centralen i Stockholm för där finns personal vid självbetjäningen. Vild lax är blekare i färgen jämfört med den odlade och det är en väsentlig smakskillnad. 

Skeppsmalens fiskaffär med självbetjäning.
Skeppsmalens fiskaffär med självbetjäning.

Även hamnavgiften betalar man själv.
Även hamnavgiften betalar man själv.


Nålsöga

På väg in och ut ur hamnen gäller det att gå mitt i nålsögat. Det gäller att hålla rak kurs och inte göra några girar här.
På väg in och ut ur hamnen gäller det att gå mitt i nålsögat. Det gäller att hålla rak kurs och inte göra några girar här.

Här är vi på väg ut från hamnen. Notera klippan under vattenytan.
Här är vi på väg ut från hamnen. Notera klippan under vattenytan.

Inloppet till hamnen är trångt. Efter lotsbåtarna och Sjöfartsverkets kaj, håll ut från klippan på styrbords sida. Det ligger en lång klipphäll under vattnet parallellt med klippan. Men gå inte för långt åt babord. Där ligger det andra stenar. Håll i mitten med sakta fart. Djupet är kring 3 meter mest över allt allt, men vid ett tillfälle visade ekolodet 2 meter och det var vid nålsögat. Vattenståndet var ca +8 centimeter. Det exakta djupet där det är som grundast vet jag inte, men om jag hade en segelbåt som går två meter skulle jag chansa. Det är nära till land, eller snarare mycket nära, och det är således enkelt att kränga ned en segelbåt med en lina från masttoppen till land om man fastnar på klacken. Väl efter ”tröskeln” blir det djupare igen och det är lerbotten i hamnen.
 
 
För cirka tio år sedan muddrades hamnen på ett orginellt sätt. Inloppet täpptes igen med sten och en stor gummiduk. Sedan pumpades allt vatten bort och hamnen torrlades. Då var det enkelt för grävmaskinen att gräva djupare på plats. Lastbilar forslade bort muddermassorna. När arbetet var klart och kajer och sjöbodar fått sig en översyn grävdes vallen bort. Så muddrades hamnen redan på trettiotalet, men då lär grävningen ska ha skett för hand. 

Surströmmingsmuseum


Skeppsmalen har förmodligen världens enda surströmmingsmuseum, i vart fall det första enligt museets egen text. Jag har fått lära mig att surströmming upptäcktes av en slump. Det ska ha varit när saltet blev för dyrt för fiskarna och att man inte hade råd att använda den mängd salt som behövs för att salta in fisk. Mindre salt gör att fisken börjar jäsa och blir då sur strömming. Vid museet står att detta är felaktigt. Om mindre salt används blir fisken syrad och detta lär ska vara en mycket gammal internationell konst att tillreda fisk på ett högst annorlunda sätt.
 
 
Vilket som är sant får vi nog leva i okunskap om. Kanske är båda versionerna sanna. Kommunikationen med andra länder var ju inte så utvecklad för några hundra år sedan jämfört med idag.

Fyren Skags udde
Skags uddes vita fyr med det röda bandet har under årtionden sett pampig ut från vattnet. Den byggdes 1957 och blev då både fyr- och lotsplats. En kombination som var högst ovanlig då. Idag är de vita vindsnurrorna bortom fyren betydligt  större och degraderar fyrens stolthet.
 
Det finns trevliga promenadvägar ut på klipporna både söder och norr om fyren. Vissa av dem är delar av gamla lotsstigar. En lotsstig är en stig som lotsarna promenerade utmed innan eller efter utförd lotsning. De gamla lotsbåtarna roddes ut till väntande fartyg. Eftersom det var ett slitgöra låg lotsbåtarna så nära som möjligt de fartyg som behövde lots. Därav dessa lotsstigar som lotsarna vandrade till och från lotsbåten.
 
Området kring Skags udde är en gammal lotsplats sedan några hundra år tillbaka. Om detta finns det informativa skrifter att köpa vid restaurangen och museet. Där ligger också kapellet som byggdes på 1800-talet. I dag är Skeppsmalen lotsplats för fartyg som anlöper och lämnar Örnsköldsviks- och Husums hamnar.
 
Skeppsmalens hamn är definitivt väl värd ett besök. Om djupet oroar dig kan man gå lite längre norrut till Skagshamn och promenera till ”Skeppsmaln”. 
 
 
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn.