Sten Ramberg har gjort båtlivet tryggt för hundratusentals fritidsbåtsmänniskor


Bengt Utterström 2015-05-18

<span style=\
Jubilaren Örlogskapten, navigationslärare och läroboksförfattare Sten Ramberg framför skolfartyget Gladan som han seglade på som tonåring.

Sten Ramberg lade grunden för dagens navigationsverksamhet redan 1969. Hans tankar om hur navigationsundervisningen kan göras både bättre och mer givande för fritidsbåtsfolket har inneburit att hundratusentals människor i Sverige har haft möjlighet att utbilda sig till ett tryggt och säkert fritidsbåtliv. Verksamheten gick under namnet Båtägarskolan och drevs i studieförbundet Medborgarskolans regi med navigationsboken Fritidsskepparen. Den 18 maj fyllde Sten Ramberg 80 år och DagensBåtliv.se sänder här sina hjärtligaste gratulationer.

Knappast någon har betytt så mycket för svenskt fritidsbåtslivs utveckling när det gäller navigation och säkerhet som Sten Ramberg. Under de 30 första åren gick över 300 000 personer i Båtägarskolans/Medborgarskolans kurser i navigation. Kring 500 lärare var engagerade när verksamheten stod på topp.


Sten Ramberg berättar: ”Mot slutet av 60-talet började jag fundera på hur jag skulle kunna öka på min magra sjöofficerslön. Jag hade då jobbat i ett antal år på minsvepare och började undervisa i navigation under lediga kvällar. Ganska snart såg jag bristerna i undervisningen. Det fanns ingen bra kurslitteratur för fritidsbåtsfolket, det saknades åskådningsmaterial och läroplaner. Många av de lärare som undervisade var gamla sjökaptener från marinen. Kurserna var teoretiska och sjöofficerarna vara inte så duktiga pedagoger.


Jag började skriva på en lärobok och jag införde praktiska moment i undervisningen som då blev mer levande och anpassad till fritidsbåtsmänniskans behov.


För att få till en rikstäckande verksamhet behövdes hjälp från något studieförbund. Dåvarande rektorn i studieförbundet Medborgarskolan, Nils Hellström, nappade på idén. 1971 anställdes jag av Medborgarskolan och jag blev nu också säljare i ämnet navigation. Jag åkte land och rike runt och sålde in idén med navigationsundervisning i de olika avdelningarna hos Medborgarskolan.

Båtvana människor med pedagogisk talang och intresse för navigation och fritidsbåtsliv rekryterades som lärare. Det blev en blomstrande verksamhet över hela landet. Inte ekonomiskt för mig, någon affärsman har jag aldrig varit, men det hölls kurser utmed hela svenska kusten och vid de större sjöarna.”


Ett viktigt inslag i undervisningen var, och är fortfarande, praktikpassen. I Stockholm hade Båtägarskolan egna kursbåtar. Dessa hyrdes ut till kursdeltagarna under sommaren. Ett samarbete med dåvarande Albin Marin resulterade i att under några år fanns det tio stycken Albin 25, en Ballad, fem Vegor och fem viggar i båtflottan. 1977 gick det över 2000 personer på kurs i enbart Stockholm. Sten Ramberg berättar att ett år var de så många på en helgkurs i Sandhamn att de tog med sig en egen brygga för att få plats med alla båtar. ”Pontonbryggan, som bogserades dit, var en lånad del av en militär bro, så visst hade jag nytta av mina officerskontakter, berättar Sten och skrattar.


Varje år arrangerades lärarträffar, ofta i samband med båtmässan i Stockholm. Vi navigationslärare kom resandes från hela landet och fick då se båtmässan och delta i konferens ombord på någon finlandsfärja. Än i dag har de flesta verksamma navigationslärarna runt om i Sverige haft Sten Ramberg som huvudlärare och mentor i ämnet navigation.


Sten Ramberg har alltid haft många idéer om hur säkerheten kan förbättras till sjöss. Enklare sjukvårdsutbildning ingick i kurserna. Då visades till exempel hur en bruten arm kunde spjälkas med ett ihoprullat sjökort innan den skadade kom till läkarvård.


Livflottar pratades det mycket om, men få eller ingen hade erfarenhet av att vistas i en sådan. Ett test gjordes under en natt i tidiga maj. Kylan från vattnet var påtaglig och första personen blev sjösjuk inom tio minuter trots att det nästan var spegelblankt. En viktig erfarenhet från det testet var vikten av att hålla sig aktiv i flotten. Rörelser och att hålla igång samtalsämnen med roliga historier bidrog till att göra natten uthärdlig.
 


Brandövningar är andra exempel på inslag i navigationsundervisningen. Många tusen deltagare har genom åren getts möjlighet att släcka en bensinbrand med pulversläckare.

Numera seglar Sten Ramberg bara någon enstaka gång per år och då mest med sina söner. Båten är såld sedan lång tid tillbaka. Krämpor i knäna gör att rörligheten är begränsad och det försvårar livet ombord på en båt. ”Fast idag saknar jag inte båtlivet så mycket som jag trodde att jag skulle göra och det förvånar mig lite”, säger Sten.

Tillsammans med hustrun Marie-Jeanne har det blivit många gruppkulturresor till Frankrike med paret Ramberg som färdledare. Båda två målar akvarell och under april i år hade de utställning på ett galleri i Stockholm. Sten läser konsthistoria på seniorakademin hos Kursverksamheten och vistas gärna i fritidshuset i Björkfors.



Sten Rambergs navigationsbok Fritidsskepparen lever alltjämt vidare och uppdateras ständigt. Fritidsskepparen står idag för ungefär hälften av marknaden räknat på antalet examinerade Förarintyg per år. Sedan 2008 är Bengt Utterström ny författare till Fritidsskepparen.

 

Gratulera gärna Sten Ramberg genom att skriva något under ”kommentarer”.