Zipwake trimplan gör båtlivet bekvämare för alla i motorbåtar
Zipwake interceptorer (trimplan) skär rakt ned i vattnet bakom akterspegeln. Den våta ytan är minimal. Effekten blir att aktern lyfts upp och fören trycks ned. Dessutom sker justering i sidled sekundsnabbt om båten kränger. Således kan besättning röra sig fritt ombord utan att båten ändrar gångläge.
Traditionella trimplan lyfter också aktern med hjälp av plåtar, men all justering sker manuellt. Dessutom är traditionella trimplan väldigt långsamma i sina rörelser jämfört med Zipwake. Interceptorer behöver inte lika mycket kraft för att röra sig upp och ned som traditionella trimplan. Därför går det fortare.
Interceptorer
Det är i sig ingenting nytt med vare sig interceptorer eller automatiska trimplan. Interceptorer lanserade Volvo Penta under namnet QL försnart ett tiotal år sedan. Automatiska trimplan som höll båten i bra gångläge även i sidsjö hade jag på min redaktionsbåt, en Uttern 640 dti redan 2005.
Det var ryssarna som började experimentera med plåtar som skar rakt ned bakom akterspegeln redan på 70- och 1980- talet. Det blev känt på 1980 talet och användes bland annat på höghastighetsfärjor med en längd kring 30 – 40 meter.
En av utvecklarna till Zipwake, Niclas Olofsson förklarade hur det går till. Bladen skär ned högst 3 centimeter under skrovet. Den broms som då uppstår ger en lyftkraft och aktern trycks uppåt. Gångläget blir bättre och föraren har fri sikt föröver.
Niclas Olofsson förklarar att en båts rörelser sker på tre axlar. Dessa är krängning, trim och gir. Den inbyggda elektroniken, som är hämtad från bilindustrin, gör att båtens gångläge hålls konstant. I systemet finns en GPS-mottagare. Den håller reda på bårens fart och elektroniken anpassar hur mycket bladen ska skjuta ut beroende på båtens fart.
Zipwake kan ta emot NMEA-information, men i dagsläget ger den ingen information till övriga navigationsinstrument. Uppdatering av programvara sker genom USB.
Bara fördelar
Det är svårt att se någon fördel med traditionella trimplan i jämförelse med interceptorer. Möjligen priset då, men den som kör mycket kan göra en vinst även där. Zipwake uppges kunna spara upp emot 20 % bränsle. Det hade vi dock ingen möjlighet att kontrollera vid testkörningen.
Med interceptorer blir girarna betydligt skarpare. Gångläget stabilt och båten kommer fortare upp i plan. Ägaren till en Bayliner 28, som har interseptorer, vittnade om att han tidigare inte kunde åka i 15 knops fart med traditionella trimplan. Båten satte sig på rumpan då och tappade planingsfarten.
Snabbheten i systemet är också en stor fördel. Vi rörde oss fram och tillbaka i testbåtarna och de stabiliserade sig direkt till ursprungliga gångläget. Detta gällde även i sidsjö.
Båtsystem säljer Zipwake i Sverige. Här finns mer information *Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.