OXE – svensk dieselutombordare på 200 Hkr!


Bengt Utterström & Lars W Gustavsson 2014-11-25

Under huven finns 200 Hkr. Drivs med diesel och tillverkas i Ängelholm.
Under huven finns 200 Hkr. Drivs med diesel och tillverkas i Ängelholm.

OXE är namnet på en ny dieselutombordare som tillverkas i Sverige! Hela 200 hästkrafter ger den 2 liter stora motorn. Motorn sitter i både SAAB och Opel-bilar och tillverkas av GM. Väl testad med andra ord. Växellådan har lamelldrift.

Det är det svenska företaget Cimco Marine diesel i Ängelholm som ligger bakom utvecklingen av OXE. I stället för att bygga en ny dieselmotor valde konstruktörerna att använda en befintlig väl beprövad modell från GM. Nytt är att motorn är monterad horisontellt som i bilarna vilket är ovanligt på utombordare som annars har lodräta motorer.



Kraftöverföringen till propellern är remdrift och växellådan har lameller. Det betyder att växeln går i ljudlöst och det går att köra motorn i mycket låg fart. Enligt uppgift kan motorn gå med ett propellervarv per minut om man så vill. Vid mera gaspådrag griper lamellerna tag i varandra fullt ut och kraftöverföringen slirar inte då. Andra finesser är att kugghjulen till remdriften går att byta. En köpare kan alltså välja om man vill ha hög toppfart eller mera råstyrka och lägre fart.

Impellern är monterad före sjövattenfiltret. Fördelen med det är att om impellern går sönder hamnar gummiresterna i vattenfiltret och inte i motorns kylsystem.

De första motorerna planeras att levereras till sommaren 2015. Ytterligare tester och utvärderingar ska då ske innan det blir försäljning till konsument. OXE är ännu inte prissatt.

Läs mera här: http://oxe-diesel.com/

 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.