Besiktningsmannen betalar ofta sig själv
Det är skillnad på besiktningsmän och besiktningsmän. Det är också skillnad på vem det är som betalar. Som kund och köpare av båt ska det vara du som köper besiktningen. Att se till ett ”besiktningsprotokoll” som säljaren eller säljföretaget anlitat kan tyvärr vara missvisande.
På importerade båtar är det mycket som tyder på att det fuskas med CE-märkningen. Båtar importerade utanför EU ska också efter 16 juni 1998 ska vara CE-märkta. Det är på de importerade båtarna, inte sällan de från USA, som en CE-skylt monterats fast i efterhand utan att båten för den sakens skull uppfyller CE-kraven. Sådant upptäcker en bra besiktningsman. Vid funktionskontroll noteras det oftast bara att en CE-skylt finns.
Hur välja besiktningsman?
Många båtköp sker med hjärtat i stället för med hjärnan. Därför bör man ha med en kunnig kompis eller anlita en besiktningsman. Att välja besiktningsman är inte enkelt. Själv föredrar jag de äldre herrar som en gång i tiden varit båtbyggare. Viktigt är också att besiktningsmannen är helt frikopplad från säljföretag. Bästa besiktningsmannen för en köpare gör säljaren nervös och köparen glad.
Det kostar en slant att få båten besiktigad. I de allra flesta fall får du igen de pengarna genom prutning. Eller så avstår du affären helt och hållet och då blev det småpengar jämfört med vad det hade kostat om du köpt båten. Som tredje alternativ var båten i bra skick och det gick inte att pruta kostnaden. Då kan du glädjas åt att du med all sannolikhet har en båt som vållar få bekymmer.
Besiktningsprotokoll från Ronald Rybbe, Marinkontroll *Klicka vidare*
Besiktningsprotokoll som mera är ett funktionsprotokoll beställt av säljföretaget som visades köparen *Klicka vidare*
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.