Rupert Marine bygger RIB-båtar igen
Thomas Rönnberg är mannen bakom Rupert Marine. Thomas, det blev konkurs, vad hände? Thomas Rönnberg: År 2011 blev det tvärstopp. Marknaden försvann. Vi gick från en försäljning på 20 miljoner till 2 miljoner.
Vilka har förlorat pengar på er konkurs? ”Jag, banker och leverantörer, men inga kunder”, säger Thomas Rönnberg.
80-fotaren, hur gick det med den? Den är levererad och finns i Thailand. Det var en Schweitzare som köpte den. Tack vare det bygget levde företaget vidare, men sedan var kassakistan tom och det blev en tråkig konkurs. Att tvingas till konkurs är det sista man vill som företagare. Jag försökte verkligen kämpa emot in i det längsta, förklarar Thomas.
Vad händer nu? ”Jag designar och säljer båtar. Båtarna byggs i Åkersberga.”
Hur går försäljningen? ”Det har lossnat lite grann. Tre stycken 26 fotare och tre stycken 28 fotare finns i orderboken. Den nya R5:an är under byggnation och ska kunna testköras i sommar.”
Vad är nytt med R5? ”R5 är första båten i en tänkt serie av tre modeller. R6 och R7 är planerade. Det gemensamma med R-serien är att båtarna blir med enklare utrustning och en kort tillbehörslista. Det gör dem attraktiva prismässigt. De byggs dock i samma kvalitet som övriga Rupert-båtar.
Rupert R5
Rupert presenterar en ny mindre och tuff ribbåt. R5 heter nykomlingen som är designad av Thomas Rönnberg. R5 är byggd med samma ergonomiska körställning som de stora styrpulpetbåtarna. Skrovet har en djup V-botten för mjuk gång även i stökig sjö. Kvalitén har man inte prutat på, allt enligt Thomas Rönnberg.
R5 byggs med fast tank på 100 liter under däck. Durken är självlänsande. Hydraulstyrning är standard.
Bakom vindrutan finns det plats för en stor GPS plotter. R5 är byggd med samma höga kvalitet som våra stora båtmodeller.
Längd: 5,10 meter.
Bredd: 2,35 meter.
Pris från256 000 kronormed Evinrude E-Tec 60 HK.
*Klicka vidare*
kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.