Fem saker att fundera på kring ett navigatorköp
Navico, som äger varumärkena Simrad, Lowrance och B&G instruments har delat in sina varumärken i tre segment. Simrad lanseras till motorbåtar och där finns två huvudgrupper beroende på båtarnas storlek och fart. B&G är för seglare och Lowrance rekommenderas till fiskare. Allt enligt VD Leif Ottossons presentation på världens största båttillbehörsmässa METS i november i fjol.
Garmin och Raymarine har inte gjort samma indelning, men båda företagen har navigatorer både för seglare, fiskare och motorbåtar.
Ett fabrikat som oftast också har förknippats med fiske är Humminbird. I år presenterar man ett bredare program och det finns navigatorer för oss seglare eller motorbåtsmänniskor också. Importeras av Comstedt till Sverige.
Ett bra märke som är stort utomlands, men ganska okänt i Sverige beroende på att importören mer verkar tänka på jakt än båtliv, är Standard Horizon. De har utmärkta navigatorer, VHF med mera, men är som sagt var alltför anonyma i Sverige. Importeras av Mobinet i Karlstad.
Söker du en lite billigare navigator, men fortfarande bra och prisvärda och som också fungerar i nätverk, titta då närmare på Advansea som importeras av Naviconordic.
Navicos navigatorer, som till exempel Simrad och B&G, har historiskt sett varit dyrare än många andra fabrikat. Köparen har fått betala extra för varumärket, men inte fått ”mera eller bättre” navigator för det. På senare tid har de sänkt priserna. Furuno verkar nästan vara borta från fritidsbåtsmarknaden idag. Furuno är kända för sin kvalitet, men de börjar också på en hög prislapp. Bland fritidsbåtsägare ser vi ofta någon av Furunos radarmodeller.
Garmin är nog det företag som har flest produkter att välja bland. Kanske inte någon fördel för en villrådig konsument, men överlag håller de hög kvalitet och har visat sig vara väldigt innovativa under de senaste åren. Prismässigt är det fortfarande mycket pengar det handlar om, men i jämförelse med andra ligger de bra till i förhållande till vad man får. Garmin dominerar stort när det gäller antal sålda enheter.
Fem saker att fundera på innan ett köp
1. Navigator eller läsplatta? Denna fråga kommer att stötas och blötas under lång tid framöver. Läsplattan är billigare och till exempel Seapilots programvara med Sjöfartsverkets S57 sjökort är en bra produkt. Andra och billigare sjökortsprogram finns. Se till exempel Solteknik som säljer PathAway eller Navionics. Har läsplattan dessutom 3G-kort har du tillgång till AIS, väderinfo med mera. Läsplattan är dock en känslig pryl att ha ombord i jämförelse med traditionell fast monterad navigator. En navigator klarar dessutom solljus betydligt bättre än läsplattan. För korta lokala turer räcker en platta i skyddat fodral bra. Jag som gärna seglar lite längre turer med övernattningar vill ha en fast navigator. Sedan är läsplattan med som ett komplement. Den kan ju så mycket mera.
2. Storleken på bildskärmen. Köp inte för liten bildskärm. Ju större desto bättre. Fast större är dyrare och drar mera energi. Och tar större plats, men det är bättre med en för stor bildskärm än en för liten. Ska du ha radar också och bara en skärm, då bör skärmen vara på minst cirka 8 tum och bred. I en mindre, kanske öppen, båt som du använder mest i kända hemmavatten, då fungerar det bra med en mindre skärm.
3. Knappar eller touchskärm? I snabb motorbåt är tryckknappar att föredra. Det är svårt att peka med fingret på en skärm i en skumpig motorbåt. Och så fort farten blir över 8-10 knop när det blåser blir det gärna skumpigt. Det optimala är en navigator med touchskärm och några knappar. Touchskärm är lätt att jobba med när båten håller sig stilla. Om navigatorn dessutom har en knapp för zoomning och för ”hitta båt” (så att man snabbt kommer tillbaka till aktuell position) är det bästa valet tycker jag. Gäller även för segelbåtar. Inställningar med rutt etcetera gör man med fördel innan avresan. Under färden kommer du att vilja zooma och panorera sjökortsbilden och då är knappar bra.
4. Val av sjökort. Navigatorn måste ha ett sjökort. Det finns fyra stora fabrikat på marknaden till navigatorerna som har sjökort över hela Sverige. Dessa är BlueChart (Garmins eget sjökort), C-Map, Navionics och Sjöfartsverkets ”S57”. Det bästa ur säkerhetssynpunkt är ett sjökort från Sjöfartsverket och ”S57”. Det säger jag därför att det kommer från originalkällan, det vill säga Sjöfartsverket. Det är nämligen Sjöfartsverket som åker omkring och gör sjömätningar runt hela svenska kusten.
Uppdateringar sker nästan dagligen i deras databas. BlueChart, C-Map och Navionics köper kartunderlag från Sjöfartsverket. Det är bra, men förvissa dig om att det sjökort som du väljer har uppdaterad kartografi. Fråga om det. Nöj dig inte bara med ett svar där de säger att ”sjökorten är uppdaterade” och ett datum något halvår tillbaka. Fråga om det även gäller kartografin.
Uppdatering med prickar, fyrar etcetera är också viktig, men den som kan visa att de har en färsk uppdatering av kartografin från Sjöfartsverket är en klar vinnare. Anledningen är att grundflaks positioner och djupmätningar ständigt uppdateras av Sjöfartsverket.
5. Navigatorn i ett nätverk? Om du vill använda din navigator i ett nätverk med andra roliga prylar så förvissa dig om att navigatorn kan kopplas ihop med andra instrument och givare. Det första man bör bygga ihop är navigator och VHF. Då fungerar VHF:ns nödknapp DSC. Vill du få ut maximalt av navigator och VHF i kombination ska du titta på Garmin. Sedan kanske du vill koppla in ett ekolod? Enkelt om nätverket redan är å plats. Det samma gäller med autopilot och kanske ett vindinstrument om du seglar. När det gäller vindinstrument har B&G och Raymarine länge legat på topp, men nu är Garmin och flåsar dem i nacken.
Advansea har också vindinstrument. Kanske är det inte aktuellt med nätverk idag, men var förberedd på det. Fortare än vad man tror vill man ha ett extra instrument eller givare från till exempel holdingtanken. Nyckeln till nätverk heter NMEA 2000. Förvissa dig om att NMEA 2000 finns till navigator och givare eller att det är kompatibelt med NMEA 2000. Några fabrikat envisas med egna nätverk, men de brukar har kabeladaptrar för nätverket NMEA 2000.
Sammanfattningsvis så vågar jag påstå att det säljs inga dåliga navigatorer bland de etablerade handlarna i Sverige. Det som skiljer är prestanda, storlek och pris.
Två stora båtmässor har vi framför oss. Göteborgs Båtmässa 1 – 9 februari och Allt för sjön i Stockholm 1 -9 mars. Där hittar du de flesta modeller och fabrikat som säljs på den svenska marknaden. Två utmärkta tillfällen att botanisera bland olika produkter samt lyssna till representanternas rekommendationer.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.