Sealine T60 sjönk i Medelhavet. Var manlucka av plast orsak till haveriet?


Bengt Utterström 2013-10-01

Den stora motoryachten sjönk i augusti 2012 på 110 meters djup i Medelhavet. I april bärgades skeppet. Varför sjönk hon?
Den stora motoryachten sjönk i augusti 2012 på 110 meters djup i Medelhavet. I april bärgades skeppet. Varför sjönk hon?

Vattnet kan ha strömmat in från aktern när en svenskägd Sealine T 60 sjönk under dramatiska omständigheter i Medelhavet. Aktern under vattenlinjen hade förlängts med en modul för att öka bärigheten. En manlucka av enkel modell kan ha brustit av vattentrycket. Om den var tänkt att hålla emot vattentrycken kan det vara en allvarlig konstruktionsmiss som ligger bakom att skeppet sjönk så fort.

Det var i början av augusti förra året som den stora motoryachten, en Sealine T 60 sjönk på 110 meters djup i Medelhavet. Det gick fort. Besättningen på fyra personer han dock rädda sig i en livflotte. DagensBåtliv.se har skrivit om händelsen när skeppet sjönk. Länk till artikel längst ned. 

Bärgad
Den 20 april i år bärgades skeppet. ”Bärgningen skedde på en onsdag”, berättar ägaren Mikael Ericsson. Mikael ville se vad som hänt och på fredagen var han på plats på en marina i Alicante. ”Det var en ruskig syn”, berättar Mikael. ”Allting var förstört och teaken hade redan hunnit angripas av mask.”

Varför sjönk hon så snabbt?
Inom loppet av 30 minuter sjönk det stora skeppet. Ingen förstod vad som hänt. De hade inte kört på något. ”Varför sjönk hon”, frågar jag Mikael Ericsson. ”Det pågår en omfattande utredning som jag inte fått ta del av. I dagsläget vet jag inte med säkerhet varför hon sjönk.” Såg du någon spricka i skrovet. undrar jag? Nej, svarar Mikael.

På en av bilderna ser man ett stort hål i aktern, säger jag till Mikael. Vet du hur det har uppkommit? ”Nej, svarar Mikael, men det kan ju ha hänt när hon slog ned mot botten på 110 meters djup.


Aktern har förlängts med en modul för att öka bärigheten. Förlängningen är monterad i efterhand utanpå skrovet vilket syns på bilden. Från modulen finns en inspektionslucka av plast som man kommer åt från maskinrummet. Det stora hålet kan ha uppstått när fartyget slog i botten. Notera också den löjliga repstegen som ska fungera som räddningsstege. Kliver man i den åker kroppen in under akterbryggan och det är svårt att komma ombord.
Aktern har förlängts med en modul för att öka bärigheten. Förlängningen är monterad i efterhand utanpå skrovet vilket syns på bilden. Från modulen finns en inspektionslucka av plast som man kommer åt från maskinrummet. Det stora hålet kan ha uppstått när fartyget slog i botten. Notera också den löjliga repstegen som ska fungera som räddningsstege. Kliver man i den åker kroppen in under akterbryggan och det är svårt att komma ombord.

Förlängda aktern?
I mina efterforskningar kring Sealine T60 har jag noterat att skrovet har förlängts under badbryggan. På bilden syns det som en påbyggd modul. Denna modul är gjord för att öka bärigheten i aktern. Mikael Ericsson bekräftar att så är fallet på min fråga. När jag säger till Mikael att den ser tunn ut i plasten så håller han med. Tjockleken är bara runt 5 mm.


”Manluckan som syns på bilden, går den från modulen och in i båten, undrar jag. Mikael bekräftar att det finns en lucka från det förlängda skrovpartiet till maskinrummet, men säger samtidigt att det inte är han som sköter haveriutredningen och att han inte vill spekulera i vad som hänt. ”Det pågår en haveriutredning och jag får liksom alla andra invänta den, avslutar Mikael Ericsson.


Bilden visar det hål som sågats upp från maskinrummet i aktern till den eftermonterade modulen. Locket är av plast och kan knappast stå emot ett stort vattentryck. Notera vattenlinjen som går alldeles ovanför.
Bilden visar det hål som sågats upp från maskinrummet i aktern till den eftermonterade modulen. Locket är av plast och kan knappast stå emot ett stort vattentryck. Notera vattenlinjen som går alldeles ovanför.

Frestande att spekulera
Trycket mot aktern är stort när ett 60 fots skepp kör i 20 knop. Om förlängningen inte håller tätt på grund av trycket så vattenfylls det. Om manluckan som syns på bilden är en lucka från utrymmet och in i fartygets maskinrum, ja då bör ju vattnet formligen ha forsat in i maskinrummet. Luckan på bilden känner jag igen från stuvfack. Den är definitivt inte trycksäker. Mikael Ericsson har i förra artikeln uppgett att maskinrummet var fyllt av vatten innan skeppet sjönk.


För klent byggd?
Om modulen inte monterats riktigt kan mycket väl vatten tryckas in när fartyget kör. Kanske har en skarv mot skrovet gått upp? Då blir den närmast som en spolier och vatten trycks in med väldig kraft. Då håller inte en manlucka av plast emot trycket och vatten forsar in i maskinrummet. Om det är så det har gått till får vi kanske aldrig veta. Skulle så vara fallet ligger det säkert i Sealines intresse att inte prata om det.


Vad har hänt sedan bärgningen?
Den sjunkna Sealine T60 ligger på varv. Troligtvis skrotas skeppet om ingen köpare dyker upp. Vikten har ökat från fabrikens uppgivna 26 ton till 36 ton. 10 ton salt och vatten har hon sugit åt sig. Mikael Ericsson har fått sina försäkringspengar av försäkringsbolaget och han är nöjd med ersättningen och uppgörelsen. Det ska dock tilläggas att det tog lång tid innan ersättningen betalades ut på grund av att bärningsarbetet var väderberoende och försenades kraftigt.


Mikael gillar sjölivet och har inte blivit avskräckt av det som hände. En ny båt är inköpt, fast det är inte en Sealine denna gång.


Fler båtar med samma konstruktion?
En fråga jag ställer mig är om det finns fler Sealine T60 som åker omkring med samma modul i aktern? Om så kan man ju undra vad som händer med dessa skepp. Sealine gick i konkurs i maj månad. Konkursboet är köpt av Hanse boats och diskussioner och spekulationer lär fortsätta tills en haveriutredning redovisas. Men en sådan kanske inte ligger i nya ägarnas intresse att den blir offentlig?

Artikel om olyckan *Klicka* 

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.