Kan du dessa? *Klicka vidare*
Torrsätta
Avmasta
Törn
Shanghaja
"Pestflaggan" Gula signalflaggan Q
GPS
I Europa pågår intrimning av Galileo. Galileo är ett europeiskt satellitsystem som ägs av EU-länderna. Galileo har dragits med förseningar, men enligt uppgift pågår intrimning av systemet sedan en tid.
Ryssland har ett eget satellitsystem som heter Glonass. Kina och Indien är på gång med motsvarande system. Således kan vi inte säga att vi köpt en "GPS". Det är en navigator som vi köper och den kan i sin tur kommunicera med ett satellitsystem, för närvarande GPS, Global Positioning System. Inom några år kan vi köpa navigatorer som kommunicerar med andra system till våra båtar och bilar.
Kilroy was here
Jolly Roger
Namnet Jolly Roger kan komma från franskans "joli rouge" som betyder ungefär "vackra röda."
Idag signalerar flaggan "här finns barn ombord som gärna vill hitta nya kompisar i hamnen" och denna trevliga och fredliga symbolik är troligtvis relativt ny. På 1970-talet sydde jag min första "Jolly Roger" flagga i syslöjden, men det var ingen som då tänkte på att finna nya kompisar i hamnarna med hjälp av flaggan. I vart fall träffade jag inte på någon.
Jolly Roger finns att köpa i båttillbehörsbutikerna. I babords vantspridare hissas flaggan.
Vinden skrotar
Fälla ankare
Skarndäck
Stor flaggning
I Finland hissas stor flaggning klockan 18.00 på midsommarafton. Signalflaggorna får sedan, liksom nationalitetsflaggan, sitta uppe hela natten. Det förklarar också varför vi var enda båt som hade signalflaggorna uppe från förmiddagen på midsommarafton. I Sverige brukar vi ju ha det så. Ingen påpekade denna min fadäs, utan de pekade kanske på oss och sa något i stil med: Typiskt svenskar, de har ingen flaggkultur längre (vilket ju också stämmer, men vi har ju anpassat oss till EUs regler eller hur?).
Angöra
Filmen "Att angöra en brygga" har således fel titel. Man kan inte angöra en brygga. Man lägger till vid bryggan. Å andra sidan kom de aldrig fram till bryggan i filmen, men de angjorde heller inte någon kust. Filmens titel torde vara en bidragande orsak till varför ordet ofta används felaktigt idag.
Tamp
Tamp. Få nautiska ord används så felaktigt som tamp. En tamp är yttersta änden på en lina eller ett rep och ingenting annat. Fast å andra sidan kan ju ordet tamp anses vara det rätta namnet på en lina eller ett rep eftersom så många säger så. Men, vad är det för fel med att ha ett ord för änden på en lina? ”Ge mig tampen” och jag får änden på linan. ”Ge mig linan” och jag får hela linan.
Tamp kommer troligtvis från ”sluttampen” det vill säga slutet av något. Inte ens båtjournalister på de större papperstidningarna tycks veta att en tamp är änden på en lina. Vad än värre är att ostkustredaktören på DagensBåtliv.se (det vill säga Bengt) blir hånad när jag besöker västkustredaktionen och min kompanjon Lars W Gustavsson. På västkusten är det ett ”jädra tjötande om tamp hit och tamp dit.” När jag påpekar att tampen är änden på linan pekar Lars W på järnvägsstationen och säger att ”du, där står tåget till ostkustredaktionen…”
Å andra sidan är jag skeppare på båten när Lars W seglar med mig på ostkusten och då är det lina eller rep som gäller ombord och tamp när det gäller tampen.
Så tampens praktiska och riktiga lydelse har tyvärr urvattnats. Men det är väl ingenting som hindrar att vi nu återupprättar tampens status? Antar ni på västkusten utmaningen?
Styrbord och babord
Styrbord är båtens högra sida om man står vänd med näsan mot fören. Styrbord är namnet på den sidan av fartyget. Babord är namnet på den andra sidan. Således går det inte att kalla ena sidan för höger eller vänster för då blir det ju olika namn beroende på hur man står.
Styrbord kommer från vikingatiden för vikingaskeppens styråra satt på utsidan, alltså styrbords sida. Babord heter ”portside” på engelska, det vill säga kaj- eller hamnsidan. Man förtöjde inte med styråran mot kajen för då kunde den ju skadas. Kaptenen föredrog att sova på styrbord sida eftersom den sidan inte störs på samma sätt av att besättningen går mellan båten och land. Sedan gnisslar det alltid lite extra mot kajen.
Ordet babord kan komma från det att man stod vänd med ryggen åt babordshållet när man styrde med styråran. Ordet skulle då komma från ”bakbord” alltså sidan bakom ryggen eller mot bordläggningen bakom ryggen. På 1500-talet förekommer orden lerbord, larbord med flera. Engelska amiralitetet tyckte då att orden starboard och larboard var för lika ljudmässigt och då blev "larboard" portside.
Någon som känner till någon annan historia om babord? Hör gärna av dig till oss.
Kranbalksvis
Kranbalksvis. I riktning ca 45º räknat från stäven åt styrbord eller babord. Begreppet kranbalksvis är trevligt att använda i kommunikation med andra vid navigering. ”Ser du pricken, den ligger kranbalksvis om babord.” Då kan den andre koncentrera sitt sökområde inom ett givet fält. Ordet kommer från kranbalken. Det var en balk i timmer som ankaret hängdes i. Kranbalken skjuter ut snett framåt från bordläggningen. Vid en viss position ombord blir det ca 45º från stäven.
Motsvarande riktning akter över är låringsvis. Låringen på fartyget, det vill säga rundningen i aktern.
Bunkra
Bunkra. Man bunkrar diesel och tankar bensin och vatten. Mat provianteras. Fast många säger bunkra så fort ”förråd” lyfts ombord. Kommer från engelskans ”bunker”, ta ombord.
För över
För över. Anger en riktning framåt, framför fören. Rätt för över är rakt framför båten (långskeppslinjen). Akter över, då är det bakom båten och rätt akter över är rakt bakom båten. För ut är fören på båten och anger således en plats. Akter ut är bakåt, en plats bakåt i båten.
När jag var barn kallade vi förvaringsutrymmet längst akter ut för Lasarett. Är det någon som känner till detta och kan berätta mera?
Kölskarp
Pushpit
Pushpit kallar vi räcket i aktern. Fast det anses vara en skämtsam benämning. Ibland används akterpulpit, men med pulpit menar vi räcket i fören. Pull betyder dra, rycka. Push är skjuta på, trycka, knuffa. Om man drar en båt i fören, pull, är det logiskt att man skjuter på, push, i aktern. Fast då behövs en båt till.
EPIRB
EPIRB, Emergency Position Indication Radio Beacon, är en nödsändare som sänder nödsignaler till Cospas/Sarsatelliterna. Kan utlösas manuellt eller automatiskt. Vid aktivering larmas sjöräddningscentral. Satelliterna kan fastställa position på en EPIRB. Vissa modeller har inbyggd GPS-sändare för snabbare och mer exakt positionsbestämning.
EPIRB är relativt vanligt även hos fritidsseglare som är på längre seglatser. EPIRB ingår det globala räddningssystemet GMDSS, Global Maritime Distress and Safety Service och sänder på 406 MHz och 121,5 MHz. På 406 MHz sänder EPIRB identifieringskod bestående av MMSI-nummer. 121,5 MHz är en pejlsignal som används av räddningsenheterna.
Många svenskar har blivit räddade tack vare EPIRB. Här kan du läsa om ett par som förliste utanför Venezuela som hade EPIRB, men räddningen blev VHF kanal 16. *Klicka*
Gott sjömanskap
Gott sjömanskap
Ett omfattande begrepp som är svårt att definiera, men till gott sjömanskap hör att hålla sin båt och utrustning i gott skick, att följa de lagar och regler, och då inte bara de skrivna, som gäller för umgänget på sjön och att framföra sin båt på ett omdömesgillt sätt. Internationella sjövägsreglerna anger som exempel på gott sjömanskap att hålla lämplig fart och lämpligt passageavstånd, att hålla undan i tid och med bestämd manöver, att lämna plats för stora, svårmanövrerade fartyg, att hålla noggrann utkik horisonten runt med mera.
I en tävling, anordnad av Svenska båtunionen SBU och tidningen Båtliv, har en jury bestående av Jonas Ekblad Transportstyrelsen, Magnus Kyllenbeck NFB och Bengt Anderhagen Båtliv, korat en vinnare där det tävlande fått förklara "gott sjömanskap." Det vinnande förslaget lyder: Att veta vad som ska göras, hur det ska göras och när det ska göras." Det vinnande bidraget är insänt av Erik Stenborg.
Både Hults och Stenborgs förklaring till gott sjömanskap täcker in det vi tänker på. Andra förklaringar finns också.
Från och med denna vecka kommer vi att publicera "Veckans nautiska ord." Idén till vår publicering "Veckans nautiska ord" kommer från Carl Nordin i Knivsta. Som tack sänder vi honom ett exemplar av Nautisk Uppslagsbok.
Vill du också äga ett exemplar av Nautisk Uppslagsbok av Bengt O Hult? Sänd oss ett mejl till redaktion@dagensbatliv.se så kommer boken med posten för endast 98 kronor plus frakt. Nautisk Uppslagsbok rekommenderas till båtens skeppsbibliotek.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.