Köpa nytt? Satsa på ett nätverk ombord
Den tekniska utvecklingen handlar till stor del om hur navigationssystem, givare och sensorer arbetar tillsammans via ett nätverk. Navigatorernas utveckling när det gäller nya finesser för enklare navigation är numera rätt begränsad. Tillverkarna satsar på fler givare som byggs ihop med nätverkssystem. System ombord i båten närmar sig bilen.
Inget konstigt med nätverk ombord
Alla större fabrikat som Simrad, Garmin, Humminbird, Standard Horizon, Lowrance, Raymarine, Furuno, Seacross med flera har idag nätverkslösningar. Det innebär att allt kan kopplas ihop till ett nätverk. Inklusive belysning, lanternor med mera. Några fabrikat har egna system. Raymarine har Seatalk, Simrad har Simnet. Humminbird kommunicerar med NMEA 2000, men har egna kontakter. Andra som till exempel Garmin och Seacross väljer det öppna nätverket NMEA 2000 med standardkontakter. NMEA 2000 är ett CanBus-system. Principen är enkel. En stamkabel dras i båten och till den kopplas alla givare, sensorer, mätare och skärmar. Sedan kan navigator, djup, temperatur, motorinformation, länspumpar, autopilot, larmfunktioner med mera avläsas och manövreras från en bildskärm.
Båt närmar sig bil
Båtindustrin tittar mer på bilindustrin idag. Garmins försäljningsdirektör för USA och Europa, Pontus Fernström, tar som exempel att när vi idag har en bilnyckel i handen kan vi larma av, låsa upp och starta bilen. All information blir tillgänglig på en gång. Allt startar med bilnyckeln. I båt är det fortfarande många strömbrytare och system som ska slås på innan det fungerar.
Pontus Fernström menar också att det finns ett motstånd mot alltför mycket trådlöst ombord och för stort beroende av Internet för att systemen ska fungera. Tekniken är inte tillräckligt stabil. Trådlösa system som till exempel surfplattor och telefoner är mera ett komplement till fasta system. Ström- och nätverkskabel ger säkrare och stabilare system ombord.
Stockholmsföretaget Marinplus var tidiga med att lansera nätverkstanken och med öppna NMEA 2000 nätverk och givare. De är återförsäljare för amerikanska Maretron som säljer nätverkslösningar och diverse olika givare och navigationssystem.
Köpa nytt?
Den båtägare som befinner sig i den lyckliga situationen där det är dags att slänga ut all gammal elektronik bör också göra det med råge. Det är vår erfarenhet från vårt arbete med den projektbåt, en drygt 30 år gammal Hallberg Rassy 352, som inköptes hösten 2011. Där rev vi ut all navigation inklusive dess kabel. Det blev en skottkärra full av kabel och en stor hög med elektronik. Mer om det finns att läsa under kategorin ”El ombord” och under ”Båtvård”.
Satsa sedan på ett nätverk. Väljer man till exempel Raymarine så är kontakterna små vilket underlättar när nätverkskabeln ska dras genom ett skott. Raymarine har också adapter för koppling till andra system och givare. Detta gäller även Simrad.
Ett troligt scenario är att tillverkare av egna nätverk på sikt lämnar det och övergår till öppna NMEA 2000. Det underlättar för oss konsumenter och för tillverkare om alla har samma kontaktdon. Jämför vi med våra hem skulle det ju vara konstigt om hårfönen hade en kontakt som inte passar i samma uttag som elvispen eller TVn, utan att vi där behövde ha en adapter. Så är det i båtar idag, men utvecklingen torde gå åt det hållet att det standardiseras allt mera.
Som konsument vill jag kanske ha Standard Horizon navigator, Humminbirds nya autopilot och Garmins VHF och det ska vara enkelt att koppla ihop.
Hellre nätverk än trådlöst
Vår uppfattning är att ett fast nätverkssystem är säkrare än ett trådlöst. Fortfarande känns det tryggare att veta att navigatorn har sin strömförsörjning från båtens elsystem och att GPS-information hämtas via antenn som är kopplad till eller integrerad med navigatorn.
På sikt kommer med all sannolikhet det trådlösa ta över mer och mer, men ännu så länge betraktar jag trådlöst som ett bra komplement.
Läs mer om NMEA 2000 i vår vänstra spalt.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.