Ökända grund en fortsatt succé
Vinnare i kategorin "Fel i sjökort" är Ulf Suhr. Han har lokaliserat en sten på två meters djup som ligger precis utanför tremeterskurvan på östra Langö.
Vinnare kategori "Bästa motivering" tack vare dammkorn!
Sjöfartsverket förklarar stenen som inte finns med att när sjökort tillverkades innan de digitaliserades så användes positiv och negativ plastfilm för att ta fram tryckplåtar. I processen hände det att dammkorn hamnade mellan plastfilmerna. De prickar som hamnade på vitt i sjökortet kunde enkelt tas bort, men prickar som hamnade på grunda farvatten vågade man inte redigera bort. Så de fick vara kvar och det skulle då vara förklaringen till att Anders Grinneby kan ro över stenen som inte finns.
Om vi på redaktionen hade varit dykkunniga hade vi gärna dykt i området. Vem vet, kanske har militären eller någon annan övat sprängning och likt Jönssonligan gjort en "jäkla smäll" av stenen?
Grund i sjökortet tycks inte hjälpa
Tävlingen arrangeras av Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Stockholmradio.
Hela rapporten från 2013 finns här *Klicka vidare*
Nedan följer material från 2012 års "Ökända grund" publicerad i mars 2013
Det finns grund som ”alla” känner till. I vart fall alla de som ofta färdas i dess närhet. Men vi andra känner inte till dem. Det kan till och med vara så elakt att lokalbefolkning har som nöje att sitta och vänta tills någon går på.
Sjöfartsverket, Sjösäkerhetsrådet (Transportstyrelsen) och Stockholmradio har under 2012 bett allmänheten om hjälp att rapportera grund som inte finns i sjökorten. Bland de insända rapporterna har några belönats med fina priser. Kampanjen och tävlingen fortsätter sommaren 2013. Nedan följer exempel på grund som redan nu finns i de nya sjökorten.
Sjömätningar är komplicerat, tidsödande och väldigt kostsamt. Sjöfartsverkets prioritet är handelssjöfarten och de farleder som handelsfartygen färdas i. Följaktligen finns det stora områden, för att inte säga alla områden utanför farlederna, som inte prioriteras att bli sjömätta på nytt i första hand.
Flygfoto
Därför är det bra för oss fritidsbåtsägare att bland annat Hydrographica finns. Hydrographicas nyproducerade specialsjökort är en stor tillgång för de flesta av oss när vi besöker utomskärsområden. Hydrographicas sjömätningar är så bra så att numera korrigerar Sjöfartsverket sina sjökort efter Hydrographicas där så behövs.
I Sverige har vi, trots vår långa kust och miljontals med grund, hög kvalitet på våra sjökort. Men det finns också mängder med grundområden som är felritade, felpositionerade och ofullständigt djupmätta. Alla som färdats i våra skärgårdar och utmed våra kuster vet att det är så. Därför kan man aldrig nog påminna sig själv om att ha marginaler till grundområden och vara väldigt uppmärksam när man färdas i sjökortets mörkblå färg. De flesta okända grunden ligger innanför tremeters kurvan, det vill säga på mörkblått område i sjökortet.
Det finns också grund som är tydliga i sjökortet, men ändå så går många på dem. Sådana grund bör markeras på något sätt. På västkusten har bland annat försäkringsbolaget Atlantica sponsrat en sydboj som markerar ett välkänt, men tidigare omarkerat grund.
Gemensamt projekt med vår hjälp
Förra årets initiativ från Sjöfartsverket, Sjösäkerhetsrådet och Stockholmradio har fallit så väl ut att beslut tagits om en fortsättning sommaren 2013. Allmänheten ombeds att rapportera in ”kända grund” som ingen annan känner till. Bland de inrapporterade bidragen lottas priser ut.
Nedan följer några exempel på grundrapporter från säsongen 2012.
Här kan du rapportera in grund som är felaktiga i sjökortet: www.ökändagrund.se
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.