Betalar vi försäkringstagare för övervintrade båtar som sjunker?
Vårsolens värme gör att frusna bottengenomföringar börja tina. Om bottengenomföringen eller självlänsens rör och utlopp frusit under vintern har det säkert också spruckit. När solen värmer på dagarna tinar det och vatten börjar sippra in genom båtens självläns. Eftersom de flesta båtar ligger obevakade sjunker de snart.
Ska vi andra försäkringstagare behöva betala för andra båtägares nonchalans och slarv?
Att öppna båtar lämnas kvar i vattnet på hösten är för mig en gåta. Det är som att be om att den ska sjunka. Regnvatten som samlats under hösten ligger kvar om det inte finns självläns. När sedan vintern kommer fylls det på med snö som blir till tö och ännu mera vatten. Vattnet fryser och fruset vattens sprängverkan rår på det mesta som finns i en båt. Det går sönder.
Självläns inte alltid räddningen
Många öppna båtar har självläns. Om båten inte är för tungt lastad och om inte höstlöv och annat skräp täpper till självlänsen så rinner vattnet ut.
Om vatten hindras från att rinna ut och när, inte om, det blir köldgrader fryser vattnet. Isens sprängverkan tar många plastslangar hand om, men plastslangen sitter fast i ett metallrör som är förbundet med skrovet.
Båten sjunker
Resultatet blir att det rinner in vatten när vårsolen ligger på och båten sjunker. Med motor och allt. Det händer att riggar på utombordsmotorer vrids sneda av isens krafter. Inte alltför sällan väntar höga reparationskostnader på motor och inredning om båten är ruffad.
Som båtägare och försäkringstagare ligger det i mitt och alla andras intresse att skadorna är så få som möjligt. Då hålls premierna nere. Om försäkringsbolagen skulle betala för den här typen av ovan nämnda sjöskador känner jag en inte så liten irritation. Varför ska du och jag vara med och betala för andras slarv och oaktsamhet?
Försäkringsbolagen tycks vara eniga
Så här sammanfattar Alandia, Atlantica, Länsförsäkringar, Pantaenius, Svedea båtförsäkringar och Svenska Sjö vad som gäller när jag frågar dem om båtar i sjön under vintern.
De tillfrågade försäkringsbolagen säger att om strömmen går för hela hamnen så att värmare i båtar slutar fungera och strömvirvlaren stannar så täcker försäkringen frysskador. Då är det en plötslig händelse som inte beror på försäkringstagarens slarv. Ett av bolagen uppger att det ska finnas ett larm om strömmen går. För försäkringstagaren gäller det att ha funderat igenom vad man ska göra ”när” strömmen går, inte ”om”.
Ovan nämnda försäkringsbolag säger att skador på infrusna båtar inte täcks av försäkringen. Båtarna på bilderna har lämnats ”vind för våg” och några förberedande åtgärder för övervintring i vattnet har inte skett.
Hör med ditt försäkringsbolag innan…
Vissa av bolagen kräver även utökad försäkring för båten i sjön under vintertid. Sedan gäller det att se till båten, inte minst på våren när solen värmer, för det är då det händer.
Länsförsäkringar och Atlantica har lättat på kraven och godkänner numera övervintrande båtar i sjön under vissa förutsättningar.
Är din båt infrusen?
Tillhör du dem som har en båt infrusen? Då är tipset att se till den ofta tills det är isfritt. Sjunker den har du en stor uppförsbacke om du ska förhandla med försäkringsbolaget.
Kommentera gärna artikeln. Underteckna med för- och efternamn samt bostadsort.