Düsseldorfs båtmässa har många båtar under 40 fot
Omega Buster 800M tillhör de båtar som gör Düsseldorfmässan spännande. Hon är inte vacker, men charmig. Förmodligen en väldigt trevlig båt att äga för den som färdas på inlandsfarvatten.
Düsseldorfs båtmässa överraskar positivt med ett brett utbud av motor- och segelbåtar från trailerbart till 85 fot. Den tidigare Superyachthallen är fortfarande fylld, dock fanns inga superyachts (över 100 fot) på plats. Svenska Delta 54 IPS gör bra ifrån sig bland de stora.
1 674 båtar ställdes ut. Av dessa var hela 893 från Tyskland. 63 nationer delade på en monteryta på över 94 000 kvm. Här följer ett 30 tal bilder.
Segelbåten i mitten är dagseglaren Eagle 44 på lika många fot. Här omgiven av ännu större motorbåtar.
Notera sittbrunnen på Eagle 44 (dagseglaren från bilden ovan). Väldigt elegant, men passar nog bäst när båten ligger på svaj i någon vik. Jorå, det finns en lite kapp med toalett och ett par kojer förut.
Sailart 22
Sailart tillverkar trevliga trailerbara dagseglare med övernattningsmöjlighet.
Positivt med Düsseldorfmässan är det stora utbudet av mindre segelbåtar. En av dessa dagseglare är trailerbara Sailart 22 för 42 000 Euro. www.sailart.de
Scandinavia 27 och 30
Både Scandinavia 27 och 30 har centerbord och är trailerbara, i vart fall enligt tyska regler. Se mera av dessa trevliga segelbåtar på www.interyachtwest.de under ”Scandinavia”
Scholtz 8.8 tillhör gruppen vackra dagseglare.
Haber yachts
Oxblodsröda segel på gaffelrigg, dubbla centerbord i aktern med ett roder emellan och ett extra centerbord i fören. Det är Haber.
Polska Haber sticker ut bland segelbåtarna. Inte bland de vackra, men väl charmiga. Gaffelrigg, oxblodsröda segel, centerbord i fören och dubbla centerbord i aktern med rodret mellan dem. Läs gärna mer om dessa underliga, men på många sätt väl genomtänkta båtar på www.haber-yachts.eu
Den som letar nybyggda skärgårdskryssare i trä kan gärna titta närmare på tyska RWn 36. 11,59 meter lång och 2,56 meter bred. Vacker och modern med klassiska linjer. RWN Yacht- und Holzmanufaktur har flera modeller på sitt program. www.classic-yachten.de
Nej, det är inga modellbåtar, det är nybyggda skärgårdskryssare i trä.
Folkbåten byggs fortfarande
"Plastfolkan" lever vidare i Tyskland.
”Träfolkan” byggs fortfarande, fast numera i plast. Nu heter båten ”Folkeboot” och byggs i Tyskland. För 75 000 Euro får man fullt utrustad och segelklart båt. I priset ingår bland annat teakdäck och aluminiummast. Grundpriset är 50 000 Euro. Läs mera här: www.folkboat.de
Klappar ditt hjärta för H-båten? Här finns den, den byggs också i Tyskland. www.segel.de/h-boot
Winner 9.00
Mannen på bilden står rakt under Oyster-båten. Dusseldorfmässan har gott om "bjässar" över 50 fot.
Svenska segelbåtar
Hallberg Rassy, Najad och Swedestar är de svenska segelbåtar som vi hittade.
Hallberg Rassy ställde ut 6 båtar varav den största var nya 55 fotaren med centercockpit. Att det är en stor och rymlig båt behöver nog inte påpekas. Najad Nordwest hade med sig två segelbåtar.
Swedestar 415 från Lidköpings båtsnickeri.
Roligt är också att Lidköpings båtsnickeri var på plats med Swedestar 415. Lidköpings båtsnickeri har tidigare byggt Scannerbåtar, Omega 42 och Overseas 40. Varvet har även varit underleverantör till de kända Orustvarven.
Vindruta och teakdäck är två viktiga förutsättningar för Europamarknaden enligt Olof Seiving.
Nu satsar de på Swedestar 415 som är ritad av Håkan Södergren. ”Vi fick veta att det ska finnas vindruta och teakdäck på båten för att den ska sälja på Europamarknaden och därför har vi monterat det”, berättar säljare Olof Seiving. Båt nummer två är under byggnad.
Nimbus 405 Coupé
Nimbus satsar på klassiska linjer efter konkursen. Här är nya Nimbus 405 Coupé som sjösätts till sommaren 2013.
Nimbus är tillbaka. Endast sedan tidigare kända modeller var utställda. Den nya modellen, 405 Coupé, är färdig först till sommaren och finns än så länge bara på bild.
www.nimbus.se
Fjord 36 "My Tender"
Fjord 36 "My Tender" från ovan.
Fjord 36 ”My Tender” är elegant och modern i designen, men knappast tänkt för semesterfärder utmed norrlandskusten. Som namnet antyder är det en ”andrabåt” eller tender (jolle). Helt öppen. Med den supermoderna designen bryter Fjord ny mark. På kommande Göteborgs- och Stockholmsmässan visas Fjord 36.
Öppet, snyggt och elegant färgsättning. Gjord för sköna sommardagar med kvällar där T-shirt och kortbyxor räcker.
Delta 54 IPS
Delta är ett annat fabrikat som valt att inte följa traditionella båtars utveckling mot bulliga förskepp. Delta 54 IPS vann pris i London som vi tidigare skrivit om. Niklas Danielsson från Delta berättar att åtta Delta 54 har byggts och den nionde är under byggnad.
Delta 54 är byggd i kolfiber och väger endast 14 ton trots sin storlek. Tre Volvodieslar driver fartyget framåt i en toppfart över 30 knop. I 30 knops fart uppges bränsleförbrukningen bara vara 5 liter/sjömil. För vissa båtägare motsvarar två timmars körning med Delta 54 en årsförbrukning i egna båten, men för en båt av den här storleksklassen får det anses vara lågt.
Intressant är att Delta 54 har ett stabiliserande gyro som hindrar fartyget från att rulla i sjögång. Gyrot heter Seakeeper och snurrar med 8 000 varv per minut. Här finns en video om Seakeeper.
*Klicka vidare*
"GPS ankare" tillhör utrustningen. Med hjälp av IPS-dreven håller det båten i stilla position. Någon bogpropeller behövs inte.
Niklas Danielsson håller broschyrbilden på Delta 80 som är under byggnad. Delta 80 ska vara klar till sommaren och kommer att gå i Medelhavet. En gissning är att ägaren är svensk.
Omega Buster 800M
Omega Buster 800 M är Polsk och mest lämpad för inladsfarvatten.
Fortfarande byggs rejäla sjöbåtar. Holländarna är duktiga på det liksom engelsmännen. Den som söker lämplig båt för våra kanaler, mindre sjöar eller andra inlandsfarvatten finner många modeller på Düsseldorfmässan. Polska ”Omega Buster 800M” för grundpriset 54 000 Euro är en av dem.
www.omegabuster.pl
Duchy
Vackra engelska Duchy marknadsförs som dagtursbåt för sex personer eller en weekend för två. Duchy fick utmärkelse på årets London Boat Show.
www.duchymotorlaunches.co.uk
Camus med dubbla elutombordare
HD 5.50 Camus har vackra linjer. Klicka på länken för fler bilder.
HD 5.50 Camus är en smäcker och vacker racerbåt. Utrustad med två Torqeedo elutombordare. Utan batterier och motor väger båten 180 kg.
*Klicka vidare*
Sjunken Riva bärgad efter 30 år
Säkert kommer denna Riva att en dag glänsa som ny trots 30 år på sjöbotten.
Riktigt nedgångna båtar går det att få fason på. Träbåtsrenoverare finns över hela världen. En glad tysk har bärgat en Riva som legat 30 år på sjöbotten. Nu ska hon renoveras.
Förskeppet blänkte som på ett nymålat skrov. Utställarna försäkrade att det inte var nymålat utan "bara" upputsat. Akterdelen såg värre ut än vad bilder återger.
Den som inte hittar en Riva kanske gör ett fynd på en plastbåt på någon båtklubb. En riktigt nedskitad och ful plastbåt går det att få fason på. Yachtcare har slipmedel som används i olika faser av putsjobbet. Se mera här:
www.yachtcare.de
Husbil på flotte med snurra
Den som tröttnat på båtlivet, men ändå inte (eller kanske måste kompromissa med övriga familjen?) kan ju alltid köpa en husbil och ställa den på en flotte. Rullar den inte av...?
... nej då. Tillverkaren tycks ha tänkt på allt.
Spinnaker med "lucka" sägs ge en betydligt enklare och stabilare gång. Spinnakerbom behövs inte heller enligt Parasailor. www.istec.ag
Varje mässa har hantverkare som är i full gång med hyvlar och slippapper. Denna monter var dock den enda vi hittade pågående hantverk i.
Vår resa
Mässområdet med sina 17 utställningshallar. I dagarna två vandrade vi runt i 12 av de 17 hallarna. Vi hoppade över de övriga fem med turism, vattensport och fiske.
Till Düsseldorf är det inte så enkelt att flyga. Vi tog nattfärja med Stena Line från Göteborg till Kiel och dagtåg från Kiel till Düsseldorf. Tågresan tar cirka fem timmar. Biljetten är öppen så det går utmärkt att kliva av i till exempel Bremen för att äta lunch. Sedan fortsätter resan med nästa tåg.
Hemresan gick via flygplatsen Schipol i Amsterdam. Tåg hela vägen med byte i Utrecht. Där stannade vi drygt en timma och han med en promenad i gamla stan.
I Düsseldorf kan man med fördel ta en promenad längs Rhen mot gamla stan efter en mässdag. Det är bara cirka 5 km. Den som har ömma fötter kan ta tunnelbana till och från mässan.
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.