Ops! Sverige S1 sjönk vid Sandhamn
I somras var det tänkt att den nybyggda racerbåten "Sverige S1" skulle slå världsrekord i knop för träbåtar. Målet var och är fortfarande 100 knop. 65 knop har hittills noterats och då har de två Rolls Royce motorerna körts utan kompressor. Med kompressor och fulla spjäll utvecklar de två motorerna tillsammans cirka 2000 Hkr. Nu bar det sig inte bättre, Sverige S1 sjönk! Se TV-programmet Båttokig och blogg om Sverige S1 i slutet av artikeln.
Sverige S1 blev aldrig byggd på 30-talet. Det skulle dröja ända till hösten 2011 innan hon började byggas av Johansson & Son Båtbyggeri i Holmsund. Ritningarna är Ruben Östlunds originalritning från 1929. Sverige S1 ställdes ut på båtmässan Allt för sjön i mars 2012. Mässans mest uppseendeväckande båt alla kategorier.
I slutet av maj sjösattes hon. Med för små propellrar blev farten "bara" runt 50 knop. När originalpropellrarna satt på plats och provkörning skedde vid Sandhamn var oturen framme. Styrbords propeller träffar något hårt och bakre delen av propelleraxeln rycks ur. Så här säger Sofi från Johansson & Son Båtbyggeri om händelsen:
"De gick på något med styrbords propeller. Den aktre biten av propelleraxeln lossnade. Detta gjorde att propellern svarvade ett hål i botten och när de drog ner på farten utanför Sandhamn så sjönk hon. Eller, inte helt, aktern sjönk och det skapades en luftficka i fören så hon guppade med 1,5 m av fören ovanför ytan. Ingen skadade sig som tur var."
Här finns en blogg om bygget av Sverige S1, provkörning och reparationen efter olyckan. Producerad av Johansson & Son Båtbyggeri. *Klicka vidare*
TV programmet "Båttokig" visar bland annat Sverige S1 under premiärturen. Ligger kvar på Svt play till 11 februari. *Klicka vidare*
Kommentera gärna. Ange för- och efternamn samt bostadsort.
TV programmet "Båttokig" visar bland annat Sverige S1 under premiärturen. Ligger kvar på Svt play till 11 februari. *Klicka vidare*
Kommentera gärna. Ange för- och efternamn samt bostadsort.