Träbåtsfestival i Skärhamn drog rekordpublik
Västkustens Träbåtsförening arrangerade traditionsenligt årets Träbåtsfestival i Skärhamn den 14 – 15 juli. Ett 70-tal träbåtar visades, allt från renoverade gamla rariteter till rena nybyggen. Lagom fint väder båda dagarna gav publikrekord. I tävlingen föll såväl juryns som folkets val på en Solö med det något vanvördiga namnet ”Vehög”. Bland segelbåtarna blev NC-kryssaren ”Juli” juryns favorit.
Festivalens general basar över drygt 20 ideellt arbetande medlemmar
För sjätte året i rad arrangerades Träbåtsfestivalen i Skärhamn, Tjörn. Redan 1996 arrangerades den första festivalen av Västkustens Träbåtsförening. Bakomliggande huvudskäl för arrangemanget är att föreningen vill vidmakthålla intresset för träbåtar och upprätthålla kunskapen om dess byggmetoder och skötsel. Föreningen har ca 300 medlemmar, av vilka ett femtontal utgör själva kärnan. Föreningens webbsida berättar mera på www.trabat.se.
Hela festivalen sker på ideell grund, där kostnaderna får täckas av hamnavgifterna som de drygt 70-talet träbåtsägare betalar för att visa upp sina båtar, samt av monterhyrorna från de drygt 20-talet utställare som visar sina produkter runt om hamnområdet. Åtta utställartält och en publikscen har byggt upp för festivalen.
Folkets röst sammanföll med experternas val – ”Vehög” var finast.
Ångbåtstur i utställningsområdet med ”S/S Ninna”
S/S Ninna är ett nybygge från 1997, skrovet är tillverkat i Estland medan motorn är ett hemmabygge, eller kanske snarare ett egenbygge av ägaren, skepparen, konstruktören och byggaren Conny Svensson. Ångmaskinen och pannan är av egen konstruktion och eldas med brasved. Men det är inte första motorn. Conny Svensson startade redan på 70-talet med att bygga ångmaskiner för modellbåtar. Ett intresse som utvecklades till att bygga en fullskalig båt.
Första ångmaskinen var klar redan 1995 och var en så kallad tvillingmaskin. Lagom till det nya skrovet byggde han den Compound-maskin som nu sitter i båten. Skrovet har dimensionerna längd 6,0 och bredd 2,0 och hon sticker 0,6 m djupt. Motorn utvecklar tre till fyra hästkrafter och båten tar upp till sju passagerare.
Koster med fina anor, byggd 1933
Birgitta Gran berättar att båten är byggd av Abrahamsson & Son i Färjenäs, Göteborg 1933 och blev sedan Segelsällskapet Frams lottbåt 1935. En äkta ”Frammare” alltså.
K 32 står för 32 kvadratmeters Koster och inte som vanligt idag uttryck för båtens längd i fot, utan för segelytan i krysstället. Dorrith har måtten 8,0 x 3,0 meter och djupgåendet är 1,6 meter. Hon väger 4,5 ton och är byggd i ek på ekspant kompletterat med ask. Däcket är lagt i oregon pine på furubalkar.
Båten ägs av pojkvännen Anders Magnusson som köpte båten 2007 och båten hade då varit under renovering sedan sjuttiotalet. Allt är i princip bytt, bordläggning, spant, däck och balkar men vid övertagandet var inte ruff och sittbrunn klara. Däcklayouten har Anders Magnusson byggt om från en klassisk delad sittbrunn till dagens mer praktiska. Renoveringen har pågått 2007 till 2009 och innehåller bland annat en riktig modernitet. Dorrith är utrustad med elmotor från OzecoDrive.
Plastbåt på Träbåtsfestivalen – Realloy-pilen ”Iris” från 1954
Träbåtfestivalen har en avdelning för ”träbåtar” med avvikande material i skrov. Där platsar denna Realloy-pilen väl in. Här kan man tala om en veteranbåt bland plastbåtar, byggd redan 1954, vilket är ca tio år före den egentliga starten på användandet av glasfiberarmerad polyester som byggmaterial för fritidsbåtar.
Båten byggdes av Allmags Varv på Orust och lanserades av Livbåtsvarvet i Göteborg som den första sportbåten i plast. ”På den tiden kostade båten inklusive motor lika mycket som en personbil” berättar Lasse Snygg som äger båten tillsammans med hustrun Marianne Snygg.
Motorn, en Johnsson med elstart och årsmodell 1954 hittade Lasse Snygg via Blocket i Norrköping. Efter en liten lätt renovering, egentligen bara utbyte av slitdelar, och uppfräschning av lack samt dekaler fungerar motorn perfekt. Vid provstartsdemonstrationen gick den igång direkt när han vred om nycklen.
Efterlysning – vem vet något om min båt?
En läcker Bohusjulle i ek stod i mer än tio år under ett kapell när Johnny Myrin hittade den i Mölnebo, Rönnäng. Då, 2010, var det dags att göra en rejäl renovering och den gamla motorn, en MD 2, byttes ut mot en ny Volvo Penta på 13 hästkrafter. Renoveringen gjorde Johnny Myrin själv och under tiden har han funderat på båtens ursprung. Hur gammal är båten? Kanske trettio år eller mer? Var är den byggd? Vilket varv, eller är den ett hemmabygge?
Har du någon idé om ursprunget på Bohusjullen så maila oss till DagensBåtliv.se på adressen info@dagensbatliv.se så skall vi förmedla dina uppgifter till Johnny Myrin.
Vi kan tillägga att båten är gaffelriggad och segelytan är ca 15 kvadratmeter inklusive en liten fock.
Axplock bland utställningens begivenheter och sevärdheter
Träbåtsfestivalen gynnar näringslivet
Även utanför själva festivalarrangemanget var det positiva tongångar runt och om helgens aktivitet. Flera olika näringsidkare som DagensBåtliv.se talade med, uttalade sig mycket positivt om festivalen, däribland Skärhamns Båtcentrum och Utängs Tapetserarverkstad.
Alla upplevde att de fått kontakt med nya kunder, som utöver festivalbesöket, passat på att besöka de lokala näringsidkarna.
Träbåtsfestivalen återkommer 2013.
Kommentera gärna artikeln. Vill du ha din kommentar publicerad så vill vi att du uppger för- och efternamn samt bostadsort.