Nu seglar vår ”nya” HR 352


Text & bild: Bengt Utterström 2012-06-25

Det blev mera jobb än vad vi tänkt oss. Motorbytet var planerat inom en tre-årsperiod, men blev redan denna vår.
Det blev mera jobb än vad vi tänkt oss. Motorbytet var planerat inom en tre-årsperiod, men blev redan denna vår.

Vårt båtprojekt avslutas. Vi har nu i stort sett bytt och lagat allt på den projektbåt som vi köpte senhösten 2011. Här följer en sammanfattning av det vi gjort och inte tidigare publicerat. Slutsumman är så gott som sammanställd. Se även tidigare artiklar under kategorin ”Båtvård”.


I tidigare artiklar har jag skrivit om att vi köpte en 30 år gammal Hallberg Rassy 352 i slutet av oktober 2011 för 425 000 kronor. Båten är i ett fint skick i skrov, överbyggnad, teakdäck och inredning. Det syns knappt att båten använts, men vi har bytt i stort sett allt tekniskt.


Allt bytt och lagat

Inte ens kläppen som säkrar ankaret fungerade. Ett verktyg behövdes för att göra den rak innan sprinten kunde tas loss. Säkerhetslinan var som fnöske.
Inte ens kläppen som säkrar ankaret fungerade. Ett verktyg behövdes för att göra den rak innan sprinten kunde tas loss. Säkerhetslinan var som fnöske.

Ankarboxen var jordig. Kanske har det stått blomkrukor där? Vissa gasolslangar kan vara sedan båten var ny. De är givetvis bytta. Vi har tätat genomföringar från däck, några återstår. Skyports är täta, men lite väl krakelerade i glaset. Kanske byts de inom några år.

Sittbrunnen var renoverad, lackad och fin. Alla vinschar har vi demonterat och smörjt. Vi har rensat bort gamla antenner i masten och på akterdäck samt fästen och stolpar för dessa. Det fanns bland annat en Navtex ombord, men vi såg ingen praktiskt nytta med den.

Seglen får dock leva vidare ett tag till. Inget ont om de tidigare ägarna, vi visste vad vi gav oss in på. Inga obehagliga överraskningar har dykt upp. Båten var i det skick som vi letade efter. Vi har nu en ”ny” båt till ett rimligt ingångsvärde.


Sprayhooden en besvikelse

Nya sprayhooden passade dåligt. Nu är det fixat. Jag kapade en bit av kapellbågen och resultatet är godkänt. I fönstret syns trackbollen till SeaCross navigationssystem.
Nya sprayhooden passade dåligt. Nu är det fixat. Jag kapade en bit av kapellbågen och resultatet är godkänt. I fönstret syns trackbollen till SeaCross navigationssystem.

Vid några tillfällen har vi köpt fel varor av både Seasea och Comstedt. Båda företagen har utan knussel tagit tillbaka varorna. I Comstedts fall hade vi hoppas på att kunna byta gasreglaget till ett Morse, men det passade inte. Sedan visade det sig att det gamla gick att använda till nya Solé Mini 55 motorn. Den gamla motorn hade ett dragande moment när man gasar, den nya ett skjutande. Reglaget var dock vändbart visade det sig trots en experts dom att så var icke fallet.

Redan i slutet av december beställde vi en ny sprayhood av Rössy Kapell. Vi sände med den gamla som mall. Den vi fick åter, och monterade först i mitten av juni, passade inte. Jag tog bilder på den och sände dessa till Rössy Kapell. Sedan ringde jag och fick då veta att de skulle ringa när de läst mejlet och sett bilderna. Det samtalet har ännu inte kommit till mig. Ett faktum är att det är den enda besvikelsen i hela renoveringsprojektet.

 


Gamla reglaget gick att använda genom att gasvirens dragande moment spegelvänds till ett skjutande.
Gamla reglaget gick att använda genom att gasvirens dragande moment spegelvänds till ett skjutande.


Båtens insida

Ikeas vattenkran Lagan för 149 kronor sitter vid diskbänken. Håller den i minst fem år är den väl värd sitt pris. Den har rätt höjd, är snygg tycker vi och går mjukt och fint.
Ikeas vattenkran Lagan för 149 kronor sitter vid diskbänken. Håller den i minst fem år är den väl värd sitt pris. Den har rätt höjd, är snygg tycker vi och går mjukt och fint.

Alla kallvattenslangar är bytta. Fotpumpens bälg var slut. Hjertmans säljer Whales pumpar och har även reservdelssatser. Vi köpte en reservdelssats via deras webbshop och nästa dag kom det med snigelpost! Fotpumpen är nu som ny.

Vi har bytt varmvattenberedare och har nu en med 230 volts värmning utöver motorns uppvärmning. Vi har bara provat den under tre dagar, men den verkar hålla värmen bra. Modellen är italiensk och inköpt på Seasea. En besvikelse är att man måste besöka en rörmockerifirma för att få alla kopplingar att fungera.

Varmluftsvärmaren från Wallas, Dt 22, fick jobba direkt eftersom vi hade ösregn i två av de tre första dagarna. Vi lät medvetet trappstegen vara blöta för att se hur fort de torkade upp. Hittills är vi mycket nöjda med värmarens prestanda som gav tillräcklig värme på effektläge 3,5 av 6.

Varmt motorrum är perfekt att torka strumpor och skor vilket den yngre delen av besättningen fick lära sig.



Spisen gungar
Gasolspisen är relativt ny. Den går inte att säkra i vågrät position. Det återstår att klura ut något för det. Under spisen har vi lagt en list som stoppar lösa brickor från att rasa ut. Det är faktiskt det enda träarbetet som vi gjort på båten.

Spisen saknar också låsning för kastrull vid matlagning under gång.


Bilden visar gamla pumphuset som läckte vid röret för inkommande vatten.
Bilden visar gamla pumphuset som läckte vid röret för inkommande vatten.

Nytt pumphus för toan
Pumphuset för toaletten höll inte tätt. Det var sedan tidigare tätat med silikon vilket vi inte upptäckte innan pumphuset demonterades. Vi köpte ett nytt pumphus med ”Twist n lock” (Jabsco) vilket betyder att vi kan låsa retursvartvatten från holdingtanken genom att vrida pumphandtaget i 90º.

Packningar till handfatets kranar behöver bytas, men det tror vi är ett enklare jobb under förutsättning att det inte är några specialpackningar.


Solé Mini 55 är vår nya motor


Den nya motorn går ”hur fint som helst.” Möjligen har vi för liten stigning på den trebladiga propellern. Ytterligare prov ska ske innan vi fastställt detta. Solémoton är på 52 Hkr. Det är en japansk Mitsubishi som marinkonverteras i Spanien och importeras till Sverige av Dieselpower.

Vi hade hjälp av Grisslehamns Marin & Motorteknik med installationen. Ett utförligare reportage om motorvalet, arbetet med bytet och erfarenheterna av nya motorn kommer till hösten. Redan nu kan vi dock avslöja att vi först tänkt köpa en Volvo Penta, men motsvarande storlek är cirka 40 000 kronor dyrare än Solémotorn enligt riktprislistorna.

Därför var valet enkelt för oss och vår budget. Om Solémotorn fortsätter att gå lika tyst, mjukt och bra som den börjat kommer vi att vara fortsatt väldigt nöjda.


Ctek Smartpass och DS 250S för optimal laddning

En motor i en segelbåt har oftast kortare gångtid än en motor i en motorbåt. Därför vill vi optimera laddningen så mycket det bara går vid de tillfällen motorn är i gång. Vi har monterat Cteks Smartpass och DS 250S för att få optimal laddning. Enkelt uttryckt kan man säga att DS 250S är en batteriladdare som laddar batterierna bättre än vad en generator kan göra.

Smartpass förser stora förbrukare med ström utan att strömmen passerar batterierna när motorn är i gång. Vi har monterat en separat elpanel med säkringar som strömförsörjs via Smartpass. Där har vi lagt navigationssystemet och radar, värmare och kyl. Läs mer om Ctekts ”burkar” under kategorin ”El ombord.”

Riggen
Vi har bytt dirk och lift. Vi har bytt allt kablage. Vi har tvättat och smörjt alla hjul i topp och botten. Vi har rengjort och smörjt den gamla Hoodrullen för Genunan. Vi har rensat bort antenner och har nu bara en VHF antenn av märket Comrod AV51P. Den vita käppen är skumfylld och således ska det inte bli någon korrosion i den. Importeras av Cordland Marine.


Lånad navigationsutrustning från Seacross med NMEA 2000


Vi har slängt ut all gammal navigationsutrustning och allt tillhörande kablage. I sommar testar vi Seacross navigationssystem inklusive radar. All information visas på en 15 tums bildskärm.

Vi har byggt in ett NMEA 2000 nätverk (samma som CAN-Bus) och kopplat alla givare till NMEA 2000 stamkabeln. I masten sitter en liten burk som ger GPS-information, kompassinformation, vindriktning, vindstyrka, barometertryck, lufttemperatur, krängning i sid- och långskeppsled och säkert något mera. Burken är något större än en barnmatsburk. Den heter PB 200 och är från Airmar.


Seacross 15 tums bildskärm ger oss all information utom från motorn. Det beror på att motorn inte är en \
Seacross 15 tums bildskärm ger oss all information utom från motorn. Det beror på att motorn inte är en "Common Raildiesel" utan den är traditionell och saknar databox. På ruffluckan ligger Garmin trådlösa VHF-enhet GHS 20i och den har VHF:ns alla funktioner inbyggd. De gamla vindinstrumenten får tills vidare sitta kvar. Tar vi bort dem nu blir det fula hål. Inom kort sätter vi en ny bred list av teak där de gamla instrumenten sitter.

Efter sommaren återkommer vi med resultatet av Seacross ombord, nätverk och hur det fungerar etcetera.

Garmin VHF
Vi har köpt Garmins VHF 300i. Den var den enda VHF som vi hittade som uppfyllde de krav vi hade. Den fungerar med NMEA 2000 utan adapterkopplingar till nätverket, den har hailerfunktion och det finns en trådlös enhet, GHS 20i, med alla funktioner som vi kan använda och sända med från sittbrunnen.


Hailer i masten

Med hailern, den vita megafonen, kan vi sända ljudsignaler i dimma, vanliga manöversignaler och tala till andra fartyg och besättningen på fördäck. Den som står vid masten kan även prata med rorsman via hailern.
Med hailern, den vita megafonen, kan vi sända ljudsignaler i dimma, vanliga manöversignaler och tala till andra fartyg och besättningen på fördäck. Den som står vid masten kan även prata med rorsman via hailern.

Vi kan sända automatiska signaler i dimma utan att behöva trycka på knappen varannan minut. Hailerhögtalaren, Standard Horizon, i masten är vår ”megafon”.

Garmins VHF kommer att få en egen artikel efter sommaren när vi testat färdigt. Högtalaren hittade vi på Mobinets nya och ännu inte lanserade webbshop maritimwebben.se.

När TrueHeading har sin nya AIS-transponder till försäljning med både NMEA 2000 och 0183 kommer vi att köpa en sådan och installera den i nätverket.

Plus tusen småsaker
Allt är inte nämnt, det finns en massa små justeringar och förbättringar som vi också gjort.


Succesivt byter vi ut glödlamporna mot LED-lampor.
Succesivt byter vi ut glödlamporna mot LED-lampor.

Bland annat har vi fått jobba med ett läckage i akterhytten. Vi har slängt i stort sett alla linor och ersatt dem med Polyropes nya elastiska lina Storm. Säkert kommer en och annan att höja på ögonbrynen över att vi förtöjer en 35 fots och 8 ton tung båt med 12 mm lina. Brottgränsen är två ton, så de håller.

Kostnaden då?
Det gäller att vara lite ”om sig och kring sig” i ett sådant här projekt. De flesta varorna har vi köpt av Seasea, Hjertmans och Erlandsons brygga. Det lönar sig att jämföra priser och kvalitet. Det kan skilja en hel del.


Ett exempel, om än litet, men ack så viktigt, är snabbschacklet som vi köpte på Seasea. I butiken kände jag på alla. Bara ett av dem orkade jag vrida runt. Det visar sig nu vara så dåligt att det går att vrida åt båda hållen och klickljudet finns inte. Min gissning är att de bytt leverantör till någon billig tillverkare i Kina. Det lönar sig att kontrollera detaljer på olika varor som till synes förefaller vara lika.

Vi köpte båten för 425 000 kronor. Sedan har vi lagt ungefär ytterligare 225 000 kronor på nya delar. Av detta är motor och installation av den cirka 120 000 kronor. En lastbilsfrakt ingår också i beloppet.

Navigationsutrustningen har vi lånat för test i sommar förutom basenheten till VHF som vi köpt.

Arbetstidsmässigt har vi ingen summering, men jag har i stort sett jobbat heltid med båten i två månader. Vid många tillfällen har vi varit två. En försiktig gissning är minst 400 timmars arbetsinsats. Det inkluderar städning i varenda vrå inklusive tankar.

Vi har nu en ”ny” båt som bör fungera problemfritt i många år framöver. Nya segel står på tur, men det får bli ett senare år. Vi tycker det varit värt jobbet och kostnaderna och ser nu fram emot en skön sommarsegling.

Provturen går mot Åbolands skärgårdar och vi hoppas på dimma vid några tillfällen. Hör ni en båt med elektronisk klockringning så är det troligtvis vår VHF som signalerar att vi ligger för ankars i någon vik i dimman.


Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen och visar hur alla bör tuta när man ligger för ankars i dimma. Fartyg under 12 meter behöver dock inte avge denna signal inom svenskt inre vatten.
Bilden är från navigationsboken Fritidsskepparen och visar hur alla bör tuta när man ligger för ankars i dimma. Fartyg under 12 meter behöver dock inte avge denna signal inom svenskt inre vatten.

Hoppas att du också får en skön sommar!


Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.