Saltvatten i båten och motorstopp på blåsigt Skagerrak
//Ny bild i slutet av artikeln. Stig har nu dubbla bränslefilter.//
Några sjömil från Skagen upptäcker Stig Eriksson från Henån vatten på durken i båten. Det smakar salt! Det blåste friskt och han var ensam ombord på sin Monsun 31, Sirona III. Stig startar motorn. Den stannar efter ett kort tag! Dieselfilterburken såg ut som om någon hällt kaffesump i den. Läs här Stig Erikssons egen berättelse om hans dramatiska segling i slutet av maj.
Stig Eriksson:
Måndag den 7 maj 2012 skulle jag segla till Skagen för att studera på Skagen Skipperskole och ta ett GOC (General Operators Certificate) radiocertifikat.
Det blåste frisk SW- WSW vind 10-12 m/s. Med ett rev i storen och några varv på rullfocken seglade Monsunen hyfsat, men jag kunde dock inte hålla upp mot Skagen. Efter flera timmars fin segling, i lite väl gropig sjö kanske, men för övrigt helt okey, skulle jag hämta något nere i ruffen.
Jag trampar då ner i några centimeter vatten på durken. Snabbt smakprov och jag konstaterar SALTVATTEN! Efter lite felsökning ser jag att havsvatten kommer in bakvägen genom länspumpen.
När länspumpen jobbar visar det sig att det finns ett stort hål i slangen. Hålet beror troligen på ålderdom, trots att slangen inte är äldre än cirka 10 år.
Trots detta är det ingen ko på isen, länspumpen gör sitt jobb och jag planerar att gå för motor när jag passerat Ostkardinalmärket syd om Skagens Rev.
Så blir det, men efter cirka 30 minuter tappar motorn varv några sekunder för att efter ytterligare 15-30 sekunder stoppa helt! Nya startförsök ger inget resultat. Jag kollar bränslemätaren som visar halv tank.
Vid kontroll av vattenavskiljaren och förfiltret (Racor) syns inget vatten, men det går överhuvudtaget inte att se någonting annat heller den helt igensatta filterbehållaren!
Jag byter filter och suger upp allt bränsle och smuts i behållaren. Innan start måste bränslesystemet och motorn luftas. Det blev ett grannlaga arbete i meterhög sjögång, men efter ett par timmar startade motorn igen.
Drejade bi
Under tiden som jag jobbade med detta skulle jag hålla utkik, få båten att ligga bi eller segla för bara revad genua. Det medförde att jag drev och seglade ner till Hertas Flak cirka 8-9M SO om Skagen.
Motorn gick ytterligare en halv timme för att sedan stanna på nytt!
Denna gång räckte det med att enkelt byta filter och starta igen utan luftningsproceduren.
Nu kunde jag ta mig till Skagen Sailclubs hamn där jag fått löfte att ligga i två veckor under utbildningstiden.
Det blev min längsta översegling hittills: Hättan – Skagen cirka 11,5 timmar!
Nästa dag kunde jag pumpa upp bränslet och konstatera att det såg ut som kaffe till färgen. När det stått och sedimenterat någon vecka fick det nästan normal dieselfärg och sedimentet ser ut som mycket finmalet kaffe!
Det är alltså inte det slem som man kan se i botten på dieseltankar om man fått vatten och ”dieseldjur” ombord. Jag hade tankat full tank i mitten av oktober förra året och det skulle vara RME-fri diesel. Troligen var cisternen full av skit och det hamnade i min tank!
Pumpar ur tanken
Monsunen har en liten länspump som man kan pumpa upp bottensatsen med.
Detta har jag gjort regelbundet varje år sedan 1984 (ca 5 liter varje gång). Det har tidigare aldrig varit något problem med varken bränsle eller igensatta filter. Jag har även bytt filterelement årligen och de har aldrig tidigare varit missfärgade.
Konsekvensen av detta lilla äventyr till havs blir att sätta dit ytterligare ett förfilter så man kan skifta filter under gång. Allt gick ju bra tack vare att jag var på ”öppet” vatten och inte behövde oroa mig för land eller andra farligheter.
Väl hemkommen har jag bytt och dragit om hela slangsystemet för länspump och däcksdräneringar. Jag har även återigen bytt Racorfilterinsatsen och motorns finfilter som för övrigt såg ok ut. Det mesta tycks ha fastnat i racorfiltret.
Dessutom har jag länsat bränsletanken och fyllt på 50 friska liter med RME-fri diesel. Jag har också köpt på mig ytterligare insatsfilter för eventuellt kommande stopp.
Dubbla filter är nu monterat
Hälsningar Stig Eriksson
SIRONA III
PS. Resan hem gick problemfritt och jag klarade mitt GOC. DS.
Stig Eriksson håller kursen i VHF (SRC) och LRC genom Medborgarskolan på Västkusten. Kontakta honom gärna här för mera information.
Mejl: sm6yfp@telia.com
Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.