Rengöring av dieseltank
Dieseltankens insida blundar de flesta av oss för. Vi bestämde dock att sluta blunda och lyfta på de till synes genomrostiga locket. I ficklampans sken såg vi gegga på botten av tanken. Eftersom vi ska byta motor på projektbåten vill vi passa på att göra ren dieseltanken. Det är inte så lätt trots att motorn är urplockad.
Här berättar jag steg för steg hur vi tog oss an dieseltanken.
Oservera följande: Det arbete vi beskriver här är rengöring av dieseltank och hantering av diesel. Har du en bensinmotor med bensintank rekommenderar vi att du anlitar ett proffs. Bensinens ångor är högexplosiva och det är många personer som fått sätta livet till när de hanterat bensintankar felaktigt!
Vi började med att tömma tanken på all diesel. Vi köpte en liten 12 volts elektrisk bränslepump, Bendix, på Biltema. Den kostade 329 kronor och är värd var enda krona när ett sånt här jobb ska göras.
Med den sög vi ur all diesel genom båtens gamla förfilter. Det var cirka 60 liter som vi tankade upp i en plastdunk. Den rena dieseln kunde vi sedan hälla i en annan båt så var vi av med den.
Pumpen har inte hög kapacitet, men den gnetar på och man kan göra annat medan den suger.
Manluckan öppnas
Manluckan (locket över tanken) såg genomrostat ut. Vid en närmare inspektion visade det sig att det är gjort av gjutgods och att rosten var löst sittande på ovansidan.
Rengöring
Det är svårt att göra tanken ren. Hålet är litet på vår tank. Vi försökte dock så gott det gick. Sörjan som låg kvar på botten sög vi upp med grovdammsugaren. Innan hade vi lagt sågspån i dammsugarens behållare och fick en utmärkt blandning till att tända majbrasan med.
Vi valde att inte försöka skölja rent med vatten. Diesel i sig har ju redan ”sköljt runt” och vi visste inte hur vi skulle få tanken helt torr innan locket monterades åter.
Filtret i sugröret
Filtret som sitter längst ned på sugröret var helt igengeggat. Vid försiktig skrapning med en kniv gick det sönder. Vi beslöt att helt enkelt ta bort det och kapa röret så att änden på det ligger ungefär 2 centimeter ovanför botten på tanken.
Vår filosofi är att det är bättre att kommande smuts i tanken sugs upp och fastnar i det vattenavskiljande förfiltret. Dessa filter är lätt att kontrollera och byta när behov finns. Hittills har jag aldrig behövt byta ett filter under pågående säsong. Min rutin är nya filter varje vår.
Manluckan renoveras
Manluckan över tanken gjordes först rent från löst sittande rost. Här kommer en gammal skruvmejsel och hammare väl till pass. Kniv är inte heller dumt att ta till.
Luckan slipades med en ståltrådsborste från Clas Ohlson kopplad till borrmaskinen. De partier som var svåråtkomliga tog vi med en Dremel (mindre borrmaskinsliknande verktyg med många varianter av slipverktyg för mindre slipjobb). Arbetet var hur enkelt som helst, gick fortare än vad man först tror det ska göra och resultatet blev som ett nytt lock.
Använd skyddsglasögon vid slipningen. Flagor och trådar från ståltrådsborsten flyger lätt iväg huller om buller.
Sedan tvättades det med T-sprit och torkades med ren trasa innan målning. Luckan målades med Hammarlack. Det är en lackfärg som fäster bra på järn och rostiga ytor. Ytan blir hård. Målning enligt burkens anvisning. Ytor som inte ska målas tejpas med maskeringstape. Jag har börjat använda blå tape för den lossnar bättre än den gulvita.
Packningarna gick att återanvända. Med en kniv skrapades de rena. Sedan tvätt med T-sprit och ren trasa.
Montering
När tanken var rengjord och sugrör, tankgivare och returrör var monterat lades luckan på. Vi köpte nya skruvar eftersom de gamla skruvskallarna var dåliga. Hålen tejpades igen med maskeringstape i avvaktan på nya motorn. Vi vill ju inte riskera att någon ny smuts ska fastna i rören eller lägga sig på tankens botten.
Verktyg som behövs