Montering av ny givare för ekolod, logg och temperatur


Text & bild: Bengt Utterström 2012-05-07

Med en bra hålsåg och borrmaskin är det lätt att göra hål i skrovet.
Med en bra hålsåg och borrmaskin är det lätt att göra hål i skrovet.

Vi monterar ny logg, ekolod och temperaturmätare. Allt sitter i samma givare och kommunicerar via NMEA 2000. Sedan bytte vi bottendyvikan. Så här gjorde vi…


Bakgrund
I slutet av oktober förra året köpte vi en 30 år gammal Hallberg Rassy 352. Det är nu vår projektbåt. Vi är fyra delägare. Vi betalade 425 000 kronor för båten. Skrov, överbyggnad och inredning är i toppskick. Båten har gått mindre än 4 000 sjömil enligt gamla loggen.

All elektronik och i stort sett all mekanik byter vi. Alla kostnader och investeringar fördelas mellan ägarna som äger båten privat. Se tidigare artiklar under ”Båtvård” och ”Köpa båt” hur vårt arbete framskrider.


Airmar DST 800

Givaren som vi monterar är en trippelgivare och heter Airmar DST 800. Loggen visar fart genom vattnet, ekolodet djupet rakt ned och temperagivaren visar temperaturen cirka 30 cm under vattenytan. Givaren är klar för NMEA 2000.

Hålsåg 51 mm
Tidigare satt det ett ekolod mitt i skarven mellan skrovhalvorna. Det gamla ekolodet fungerar inte. Den nya givaren är något större än den gamla. Vi borrade helt enkelt ett nytt hål och delar av gamla givaren blev en del av pluggen. För att kunna få fäste för hålsågen bytte vi till en längre borr och tog en stödplanka på insidan. Sedan var det bara att borra. Vi borrade i 90º graders vinkel i förhållande till vattenlinjen.

Slipa runt hålet så att gammal bottenfärg försvinner. Tvätta rent med aceton.
Slipa runt hålet så att gammal bottenfärg försvinner. Tvätta rent med aceton.

Tvätta rent
Vi slipande bort gammal bottenfärg runt hålet. Vi tvättade hålet och den bara plasten med aceton och ren trasa.


Sikaflex

Snåla inte med Sikaflex. Det är heller inte någon idé att ta för mycket. Lagom är bäst även här.
Snåla inte med Sikaflex. Det är heller inte någon idé att ta för mycket. Lagom är bäst även här.

Sikaflex las på hylsan lika högt som skrovet är tjockt. Sedan lade vi Sikaflex på insidan runt hålet. Packning på och sedan drog vi fast låsmuttern.

Sikaflex både limmar och tätar och kladdar vansinnigt mycket. Det spelar ingen roll hur försiktig man är, det är Sikaflex överallt efteråt.


Spackling

Runt hylsan spacklade vi med ett tvåkomponetsspackel.
Runt hylsan spacklade vi med ett tvåkomponetsspackel.

Eftersom givaren monterades mitt under skrovet sticker hylsans kanter ut en del på sidan. Med ett tvåkomponentsspackel spacklades området på utsidan jämt. Innan dess hade all gammal bottenfärg slipats bort med grovt sandpapper och vi tvättade rent.


Givaren syns knappt efter spackling och målning.
Givaren syns knappt efter spackling och målning.

När spacklet härdat slipades det med grovt sandpapper. Sedan bottenmålades området och givaren.

Var dock försiktig när givaren målas så att färgen inte kommer på axeln som skovelhjulet sitter på. Då riskerar man att det inte rullar så lätt som det ska göra.


Nya givaren på plats. Det blev tätt. Båten har legat i sjön i snart fyra veckor nu. Överst ligger pluggen som används om givaren måste lossas för rengöring
Nya givaren på plats. Det blev tätt. Båten har legat i sjön i snart fyra veckor nu. Överst ligger pluggen som används om givaren måste lossas för rengöring

Givaren är klar för NMEA 2000 och kommer att kopplas in i på båtens kommande nätverk.


Byte av bottendyvika

All gammal tätning skrapades bort. Sedan tvättning.
All gammal tätning skrapades bort. Sedan tvättning.

Gamla bottendyvikan gick inte att öppna. Vi skruvade bort den och gjorde mekaniskt rent med kniv och skruvmejsel. Sedan tvätt med aceton.


Lägg Sikaflex runt, men inte så att det kommer på pluggens gängor.
Lägg Sikaflex runt, men inte så att det kommer på pluggens gängor.

Sikaflex även här. Vi såg till att Sikaflex inte skulle komma åt gängorna. Vi vill ju kunna öppna dyvikan i höst. Se till att Sikaflex även kommer i skruvhålen.


Åsså pluggen på innan sjösättning...
Åsså pluggen på innan sjösättning...

Ny likadan dyvika fanns i båttillbehörshandeln.


Inte svårt

Båda dessa arbeten är lätta att utföra. Se till att ha en bra hålsåg, borrmaskin, kniv, Sikaflex och något bra rengöringsmedel typ aceton och rikligt med rena trasor. Gamla frottéhanddukar är bra. Om det behöver spacklas så har båttillbehörshandeln det. Stjärnskruvmejsel behövs för att dra åt skruvarna till dyvikans fästplatta.

Som vanligt tar dock allting längre tid än vad man först trodde det skulle göra.

Kommentera gärna artikeln. Skriv under med för- efternamn och bostadsort.