Motorbyte, gamla MD 21:an
lyfts ur
Motorbyte innebär mer planering, arbete och tar längre tid än vad vi först trodde. Nu är gamla motorn ställd på landbacken och ett omfattande rengöringsarbete har påbörjats. Så här gick det till att få ur motorn.
Vi fick inte igång vår 30 år gamla Volvo Penta MD 21B. Motorn går runt, men vi fick inte någon diesel i luftskruv nummer två. Vi vill inte ha motorbekymmer. Vi visste också att vi står inför ett motorbyte inom ett par år, fast nu kom det fortare än vad vi tänkt oss.
Motorn gick senast när förra ägaren körde den hösten 2008. Fast vilken motor går inte senaste gången?
Mycket förberedelse
Det är mycket att ordna inför ett urlyft av gamla motorn. Går den att lyfta ur utan att demontera något från inredningen? Vem kan lyfta ur den? Hur får vi båten till kaj där den kan lyftas ur? Vad händer med propelleraxeln när motorn är ur vid bogsering av båten? Propellern roterar ju då.
Det är en himla massa jobb med att lossa slangar för varmvattenberedare, kylvatten och vakuumventil. Elledningar ska bort för jord och generator. Vajrar från reglage ska demonteras. Motorfästen ska lossas. Propelleraxeln ska lossas. Bränsleledning till matarpumpen och returledningen ska lossas.
Det kanske förefaller vara snabbt fixat, men vi är amatörer, om än händiga sådana, men det tar tid och gör ont.
Det värker i hela kroppen efter en dags dubbelvikande över motorn. Händerna blir översköljda av glykol och diesel. Men det är också en tillfredställelse när det är klart.
Lyftet
Vi bogserade båten till en kaj där en hjulgrävare mötte upp. Själva lyftet går fort. Det är allt arbete före och efter som tar tid. Inte minst rengöringen. Man vill ju inte sätta i en ny motor i ett skitigt motorrum med gammal isolering.
Inget säljläge just nu
Hjulgrävare gör jobbet
Till salu
Vi har även rivit ur all gammal motorrumsisolering. Nu återstår rengöring och all planering för ny motor. Fler artiklar följer.
Kommentera gärna. Skriv under med för- och efternamn samt bostadsort.