Båtmässan i Göteborg har mycket att visa
Båtmässan i Göteborg har mycket att visa. Det är lätt att förstå. Välfyllda montrar, många båtar, massor av tillbehör, föredrag och aktivitetsytor skapar fin stämning. Hela 21 världspremiärer har mässgeneralen Bengt Wallin och hans medarbetare lyckats dra ihop.
Här visar vi några prylar och händelser. Se också artikeln nedan om "Göteborgs Båtmässa blir lika bra i år"
Här visar vi några prylar och händelser. Se också artikeln nedan om "Göteborgs Båtmässa blir lika bra i år"
Det görs affärer på mässan. Vi har fått veta att tillexempel Huges marina gjorde 9 avslut på båtar under de två första mässdagarna.
Det kalla vädret i Göteborg, minus 15 grader har termotern visat, kan vara en bidragande orsak till att antalet mässbesökare hittills har minskat. Lördag till måndag är minskningen 15 % jämfört med förra året. "Färre besökare behöver inte betyda att det blir färre affärer gjorda", säger Bengt Wallin. "Hittills verkar det inte så, men alla siffror har vi först när mässan stänger på söndag kväll", avslutar Bengt Wallin.
Det kalla vädret i Göteborg, minus 15 grader har termotern visat, kan vara en bidragande orsak till att antalet mässbesökare hittills har minskat. Lördag till måndag är minskningen 15 % jämfört med förra året. "Färre besökare behöver inte betyda att det blir färre affärer gjorda", säger Bengt Wallin. "Hittills verkar det inte så, men alla siffror har vi först när mässan stänger på söndag kväll", avslutar Bengt Wallin.
Gippbromsen ASB lindrar gippen
En okontrollerad gipp är alltid otäck och kan också sluta i katastrof om någon får bommen i huvudet.
Det är något som Henry Leuchovius på Helmtec AB tagit fasta på och nu säljer de gippbromsen ASB. Den förhindrar inte gippen, men den bromsar bommen så att gippen blir kontrollerad.
Gippbromsen har testats under såväl cruisingsegling som kappsegling under 2011. Den visades för första gången på Gustavsbergs flytande båtmässa, Allt på sjön, och nu på Göteborgs Båtmässa. Vi har också fått veta att de sålde lika många gippbromsar under första helgen som de planerade att göra under hela mässveckan. Så visst görs det affärer där tusenlappar är inblandade. Den kostar cirka 7 900 kronor.
Det är något som Henry Leuchovius på Helmtec AB tagit fasta på och nu säljer de gippbromsen ASB. Den förhindrar inte gippen, men den bromsar bommen så att gippen blir kontrollerad.
Gippbromsen har testats under såväl cruisingsegling som kappsegling under 2011. Den visades för första gången på Gustavsbergs flytande båtmässa, Allt på sjön, och nu på Göteborgs Båtmässa. Vi har också fått veta att de sålde lika många gippbromsar under första helgen som de planerade att göra under hela mässveckan. Så visst görs det affärer där tusenlappar är inblandade. Den kostar cirka 7 900 kronor.
Winchrite är ett motordrivet vinschhandtag
Winchrite är ett motordrivet winschhandtag som är tänkt att ta vid när musklerna inte räcker till för att skota hem förseglet. Kan också användas vid hissning av segel eller på vissa ankarvinschar. Winchrite placeras i vinschhandtagets ordinarie fäste. När man trycker in handtagets knapp startar en motor och gör jobbet.
Vinschhandtaget är uppladdningsbart med 12 eller 230 volt. Fungerar på både en- och tvåstegs vinschar. Väger 3 kg och kostar 8 470:- enligt importören Marintec Sweden. Här finns mer information och en demofilm. *Klicka vidare*.
Vinschhandtaget är uppladdningsbart med 12 eller 230 volt. Fungerar på både en- och tvåstegs vinschar. Väger 3 kg och kostar 8 470:- enligt importören Marintec Sweden. Här finns mer information och en demofilm. *Klicka vidare*.
Värmerör Hylite
Hylite värmerör är ett rör som avger värme. Kan jämföras med doppvärmare som används i akvarier, fast större. Värmeröret är tänkt som värmekälla i bland annat båten för att hålla kondens borta. Drivs av 230 volt. Det finns olika längder och wattal. Det minsta är 30,5 cm och ger 45 watt. Det längsta är 183 cm långt och ger 270 watt.
Rören är vita i emaljutförande. Tätning IP55. Alla värmerör är försedda med en sensor för automatisk avstängning om röret skulle bli för varmt. Levereras med fästen om man inte vill ha det liggade löst. Importeras av Marintec Sweden HB och är CE-märkt. Säljs i vissa båttillbehörsbutiker.
Rören är vita i emaljutförande. Tätning IP55. Alla värmerör är försedda med en sensor för automatisk avstängning om röret skulle bli för varmt. Levereras med fästen om man inte vill ha det liggade löst. Importeras av Marintec Sweden HB och är CE-märkt. Säljs i vissa båttillbehörsbutiker.
Sjösäkerhetsrådet satsar på barnen
Sjösäkerhetsrådet gör även på denna mässa en stor satsning på barnen. "Vi fokuserar på förebyggande säkerhet", säger Matilda Rosander som är en av instruktörerna i Transportstyrelsens/ Sjösäkerhetsrådets monter "Barn på mässan." I år är ett stort akvarium på plats. Där kan vi se hur det ser ut när någon faller i vattnet. "Vi brukar ha långt över tusen barn under en sådan här mässa som besöker oss. Här lär vi barnen hur viktigt det är att använda flytväst på sjön. En positiv följd av det är att barnen i sin tur sedan påverkar föräldrarna att de också ska bära flytväst i båten," säger Matilda Rosander.
"Det ska kännas och vara naturligt att bära flytväst", säger Sjösäkerhetsrådets nye Sjösäkerhetssamordnare Lars-Göran Nyström. "Ett av våra mål är att öka medvetenheten hos barn. Där tycker vi också att vi har lyckats bra. Varje visning, drar till sig många barnfamiljer", berättar Lars-Göran Nyström.
Svenska Livräddningssällskapet har gett ut häftet Barnens Livräddningsskola som används i skolorna. I svenska läroplanen står att alla barn senast i årskurs 5 ska kunna bad-, båt och isvett. Barnen ska även kunna simma 200 meter.
Svenska Livräddningssällskapet har gett ut häftet Barnens Livräddningsskola som används i skolorna. I svenska läroplanen står att alla barn senast i årskurs 5 ska kunna bad-, båt och isvett. Barnen ska även kunna simma 200 meter.
Bottenfärgen VC 17m är tillbaka
Kemikalieinspektionen tillåter från 2012 en ökad mängd koppar i bottenfärger. Den klassiska och kända produkten VC 17m får åter användas på västkusten. Det som har hänt är att en kemikalie i produkten har bytts ut mot en ökad mängd koppar. Effekten är ett bättre skydd mot beväxning med bibehållen ytfinish.
Nya bottenfärger för drev och propeller
International och Jotun har kommit med var sin ny färg för drev. Internationals färg är även avsedd för propellrar. Båda produkterna levereras i sprayflaska.
Hur båtbranschen mår?
Båtmässan i Göteborg stoltserar med 21 världspremiärer. Utställningsytan är 32 000 kvm och har 340 utställare. Det finns totalt 401 utställda båtar. Stämningen är positiv och redan vid lunchtid är det fullt av besökare på öppningsdagen.
"Tufft avvaktande är det som kännetecknar båtbranschen idag", säger Mats Eriksson på Sweboat. "Men vi mår bättre i Sverige än övriga Europa. Spanien har tillexempel upplevt en nedgång på 80 % sedan det var som bäst. I Sverige är tappet ungefär 40 till 50 % jämfört med toppåren kring 2008", berättar Mats Eriksson.
Vi får också veta att många av de tillverkande företagen är familjeföretag som rättar mun efter matsäcken. Därför är det relativt få konkurser jämfört med andra branscher. Servicevarven går fortsatt bra.
Begagnatpriserna fortsätter ned. Det skrotas inga båtar. Marknaden fylls på, fast i för långsam takt för att tillverkarna ska vara nöjda.
Volvo Pentas Europachef, Stefan Carlsson, har förhoppningar om att 2012 för deras del ska bli som 2011, men garderar sig med att det kan bli en nedgång på cirka 10 %.
Glädjande är dock att på Göteborgs Båtmässa märks lite och ingenting av krisen. Båtintresset stycks vara fortsatt stort när vi ser till besökarna.
"Tufft avvaktande är det som kännetecknar båtbranschen idag", säger Mats Eriksson på Sweboat. "Men vi mår bättre i Sverige än övriga Europa. Spanien har tillexempel upplevt en nedgång på 80 % sedan det var som bäst. I Sverige är tappet ungefär 40 till 50 % jämfört med toppåren kring 2008", berättar Mats Eriksson.
Vi får också veta att många av de tillverkande företagen är familjeföretag som rättar mun efter matsäcken. Därför är det relativt få konkurser jämfört med andra branscher. Servicevarven går fortsatt bra.
Begagnatpriserna fortsätter ned. Det skrotas inga båtar. Marknaden fylls på, fast i för långsam takt för att tillverkarna ska vara nöjda.
Volvo Pentas Europachef, Stefan Carlsson, har förhoppningar om att 2012 för deras del ska bli som 2011, men garderar sig med att det kan bli en nedgång på cirka 10 %.
Glädjande är dock att på Göteborgs Båtmässa märks lite och ingenting av krisen. Båtintresset stycks vara fortsatt stort när vi ser till besökarna.
Skattkistan svämmar över av båttillbehör
Varje år utser Svenska Båtunionen vilken klubb som utmärkt sig mest i fråga om positiv utveckling för båtlivet. Valet i år föll på Föreningen Sandö Hamn i norra Halland och prisutdelningen ägde rum i NordWest & Najads monter på Båtmässan i Göteborg. Den läckra sjömanskistan, som är tillverkad och skänkt av varvet, var fylld med tillbehör motsvarande ett värde över 100 000:-
Juryn motiverade sitt beslut att välja Föreningen Sandö Hamn till Årets Båtklubb 2011 så här:
"Föreningen Sandö Hamn i norra Halland har valts till Årets Båtklubb 2011 av en enhällig jury. Denna nordhalländska båtklubb visar upp en verksamhet vars omfång av gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhetsarbete och förståelse för en god miljö med råge uppfyller de kriterier som stadgarna för Årets Båtklubbutmärkelsen ställer.
Klubben överträffar med god marginal normal klubbverksamhet även i sociala och ideella frågor. Bland annat genom att driva en välskött, allmän badplats, ordna friluftsgudstjänster under sommaren samt renovera och vårda K-märkta byggnader inom klubbens områden.
Genom sin verksamhet har Föreningen Sandö Hamn kommit att bli en förebild både för båtklubbar och kommuner på Västkusten."
Juryn motiverade sitt beslut att välja Föreningen Sandö Hamn till Årets Båtklubb 2011 så här:
"Föreningen Sandö Hamn i norra Halland har valts till Årets Båtklubb 2011 av en enhällig jury. Denna nordhalländska båtklubb visar upp en verksamhet vars omfång av gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhetsarbete och förståelse för en god miljö med råge uppfyller de kriterier som stadgarna för Årets Båtklubbutmärkelsen ställer.
Klubben överträffar med god marginal normal klubbverksamhet även i sociala och ideella frågor. Bland annat genom att driva en välskött, allmän badplats, ordna friluftsgudstjänster under sommaren samt renovera och vårda K-märkta byggnader inom klubbens områden.
Genom sin verksamhet har Föreningen Sandö Hamn kommit att bli en förebild både för båtklubbar och kommuner på Västkusten."