Vantskruv mår bäst av smörj
Vantskruvarna är känsliga. Vantskruvar är dyra. Därför är det värt att lägga ned omsorg på dem. Ett par timmar vid diskbänken en vinterkväll och sedan är det klart. Blanda inte ihop delarna. Montera dem så att alla hylsor dras åt, åt samma håll. Smörj.
Vantskruvar är känsliga
Vantskruvarna dras åt hårt och får under sommaren stå emot stora krafter. Det rostfria stålet är hårt. Gängorna är täta. Om det kärvar kan gängan lätt skära. Därför är det viktigt att spåren i gängorna är rena och smorda. När de belastas blir det hög friktion i gängorna och om det inte finns någon olja där skär de lätt. Det går inte att reparera med något lyckat resultat utan man måste köpa nya.
Så här gjorde vi
Ta en vantskruv i taget. Skruva inte isär alla delar på alla vantskruvar samtidigt. Då blir det nämligen ett himla jobb att para ihop dem rätt igen. Den ena klykan är vänstergängad, den andra högergängad.
Alltså, vantskruv nummer ett delar vi på. I ett fat häller vi T-röd. Med en diskborste borstas gängorna från sidan. Håll på tills gängorna blir rena. Skölj dem under rinnande vatten.
Sedan görs hylsan ren. Inte lika enkelt. Ett sätt kan vara att ta en bit hushållspapper och skruva in den i ena änden. Dra ur, skölj i T-spriten. Upprepa vid behov. Kanske kan piprensare användas, fast vem har det hemma nu för tiden?
Torka klykor och hylsa med hushållspapper. Vrid det gärna runt klykans gängor. Är det rent lyckades rengöringen.
Vantskruvarna dras åt hårt och får under sommaren stå emot stora krafter. Det rostfria stålet är hårt. Gängorna är täta. Om det kärvar kan gängan lätt skära. Därför är det viktigt att spåren i gängorna är rena och smorda. När de belastas blir det hög friktion i gängorna och om det inte finns någon olja där skär de lätt. Det går inte att reparera med något lyckat resultat utan man måste köpa nya.
Så här gjorde vi
Ta en vantskruv i taget. Skruva inte isär alla delar på alla vantskruvar samtidigt. Då blir det nämligen ett himla jobb att para ihop dem rätt igen. Den ena klykan är vänstergängad, den andra högergängad.
Alltså, vantskruv nummer ett delar vi på. I ett fat häller vi T-röd. Med en diskborste borstas gängorna från sidan. Håll på tills gängorna blir rena. Skölj dem under rinnande vatten.
Sedan görs hylsan ren. Inte lika enkelt. Ett sätt kan vara att ta en bit hushållspapper och skruva in den i ena änden. Dra ur, skölj i T-spriten. Upprepa vid behov. Kanske kan piprensare användas, fast vem har det hemma nu för tiden?
Torka klykor och hylsa med hushållspapper. Vrid det gärna runt klykans gängor. Är det rent lyckades rengöringen.
Vantskruvsolja
Smörj för bövelen
Smörj gängorna. Detta är A och O. Det finns en speciell vantskruvsolja i båttillbehörshandeln. Har börjat använda den och är nöjd med resultatet. Fördelen är att den är trögflytande. Det räcker med två till tre tunna streck längs med gängorna. Du märker om det blir för mycket.
Har läst att motorsågsolja också fungerar bra. Kanske är det så. Det viktiga är att det inte blir för mycket, framför allt om du använder traditionell olja. Sådan olja ger lätt fula fläckar på båtens däck.
Montera rätt
Den ena klykan är vänstergängad. Den andre högergängad. Det innebär att klykan bara passar på ena sidan av hylsan. Skruva ihop dem försiktigt. Att med även milt våld försöka få ihop en vänstergängad klyka i en hylsa som vill ha en högergängad kan lätt skada gängan. Det är med det som det mesta andra...
När båda är på plats, håll den framför dig så att när hylsan vrids medsols ska klykorna dras in. Markera den ena ändan med tuschpenna. Välj den sida som du ska montera i däcket. Om det nu blir som jag försökt förklara kommer alla vantskruvar runt masten att dras ihop när hylsan vrids medsols. Det känns naturligt vid påmastningen.
Smörj gängorna. Detta är A och O. Det finns en speciell vantskruvsolja i båttillbehörshandeln. Har börjat använda den och är nöjd med resultatet. Fördelen är att den är trögflytande. Det räcker med två till tre tunna streck längs med gängorna. Du märker om det blir för mycket.
Har läst att motorsågsolja också fungerar bra. Kanske är det så. Det viktiga är att det inte blir för mycket, framför allt om du använder traditionell olja. Sådan olja ger lätt fula fläckar på båtens däck.
Montera rätt
Den ena klykan är vänstergängad. Den andre högergängad. Det innebär att klykan bara passar på ena sidan av hylsan. Skruva ihop dem försiktigt. Att med även milt våld försöka få ihop en vänstergängad klyka i en hylsa som vill ha en högergängad kan lätt skada gängan. Det är med det som det mesta andra...
När båda är på plats, håll den framför dig så att när hylsan vrids medsols ska klykorna dras in. Markera den ena ändan med tuschpenna. Välj den sida som du ska montera i däcket. Om det nu blir som jag försökt förklara kommer alla vantskruvar runt masten att dras ihop när hylsan vrids medsols. Det känns naturligt vid påmastningen.
Skydda vantskruven
Skruva ihop vantskruven så mycket det går. Då skyddas gängorna bäst mot mekaniska skador.
Nu är det bara att börja om vid ruta ett med nästa vantskruv. Belöningen för kvällens arbete kommer när du står vid mastkranen till våren.
Spar skitig T-sprit
Den använda T-spriten ska naturligtvis inte hällas i avloppet. Häll upp den i tom plastflaska. Inom något dygn har skiten lagt sig på botten och T-spriten går att använda igen till annan rengöring.
På samma sätt är det med lacknafta, men det är en annan historia.
Kommentera gärna. Underteckna med för- efternamn och bostadsort.
Nu är det bara att börja om vid ruta ett med nästa vantskruv. Belöningen för kvällens arbete kommer när du står vid mastkranen till våren.
Spar skitig T-sprit
Den använda T-spriten ska naturligtvis inte hällas i avloppet. Häll upp den i tom plastflaska. Inom något dygn har skiten lagt sig på botten och T-spriten går att använda igen till annan rengöring.
På samma sätt är det med lacknafta, men det är en annan historia.
Kommentera gärna. Underteckna med för- efternamn och bostadsort.