Köpa nytt eller fynda bland begagnat?
Det finns många fördelar med att köpa en ny båt. Det finns också många fördelar med att köpa en begagnad båt. Äldre båtar har ofta tunga skrov och kräver mera energi för att få fart. Nya båtar är lättare och går därmed fortare med mindre energiförbrukning.
Det finns fördelar att köpa begagnad båt av en välkänd marinhandlare eller namnkunnig mäklare. Det kan också vara fördel att köpa begagnat direkt av någon privatperson, men ta då hjälp av en besiktningsman. Vad som är bäst beror på. Det skulle utan större problem gå att skriva en bok i ämnet "nytt eller begagnat." Här ger vi er några av våra synpunkter. Två bra böcker finns där många modeller visas.
Det finns fördelar att köpa begagnad båt av en välkänd marinhandlare eller namnkunnig mäklare. Det kan också vara fördel att köpa begagnat direkt av någon privatperson, men ta då hjälp av en besiktningsman. Vad som är bäst beror på. Det skulle utan större problem gå att skriva en bok i ämnet "nytt eller begagnat." Här ger vi er några av våra synpunkter. Två bra böcker finns där många modeller visas.
Varför köpa begagnad båt?
Prisfråga - billigare, större båt för samma pengar.
Modellfråga - den båt du vill ha kanske inte längre tillverkas.
Välutrustade - mycket utrustning följer oftast med.
Äldre båtar är ofta mer solitt byggda, tyngre och starkare.
Förhållandevis stabil prisbild på modellen om den är välkänd.
Utprovad.
Fabrikations- och leveransfelen avklarade.
Inte sällan följer en båtplats med på köpet.
Prisfråga - billigare, större båt för samma pengar.
Modellfråga - den båt du vill ha kanske inte längre tillverkas.
Välutrustade - mycket utrustning följer oftast med.
Äldre båtar är ofta mer solitt byggda, tyngre och starkare.
Förhållandevis stabil prisbild på modellen om den är välkänd.
Utprovad.
Fabrikations- och leveransfelen avklarade.
Inte sällan följer en båtplats med på köpet.
vindö 40
Varför köpa ny båt?
Nya båtar har garantier och är CE-märkta.
Ofta bättre disponerade och mer utrymmeseffektiva.
Nya rationella konstruktionslösningar.
Ofta bättre funktionalitet räknat per meter.
Effektivare drivlinor som till exempel duoprop i stället för singelpropeller.
Motorer som styrs elektroniskt.
Lättare men ändå starka tack vare nya produktionsmetoder typ vakuuminjicerade laminat.
Nya material som till exempel kolfiberförstärkningar och epoxiplast,
En lättare motorbåt behöver mindre motorstyrka för samma fart. Miljöpositivt och bränsleekonomiskt.
Segelbåtar och motorbåtar har utvecklats
Båtar har utvecklats genom åren. De som tillverkas idag har moderna skrov, inredningar och tillbehör. Äldre båtar är tyngre i samma storlek som nytillverkade därför är de oftast robustare och starkare. Inredningen är ofta i homogent trä i dessa båtar.
Moderna båtar har träfaner eller träimitationer i lätta material. De är också i allmänhet ljusare inuti tack vare ljusare material, fler fönster och takluckor och ett modernt tänk när det gäller belysning. Äldre båtar har små ventiler (fönster) för att klara brottsjöar mot skrov och överbyggnad. Många segelbåtar byggdes förr för att klara jordenruntseglingar.
Äldre båtar har sämre med belysning eftersom det gällde att spara på energi och då skulle det inte heller vara för många lampor. LED-belysning drar ungefär en tiondel av vanliga glödlampor och därför har det numera blivit fler ljuspunkter. Generatorer på nya båtar laddar bättre än de äldre. Batterikapaciteten är utbyggd och de flesta båtar säljs med landströmsuttag som standard. Strömbehovet är större idag, men det är också tillgången.
Ofta bättre disponerade och mer utrymmeseffektiva.
Nya rationella konstruktionslösningar.
Ofta bättre funktionalitet räknat per meter.
Effektivare drivlinor som till exempel duoprop i stället för singelpropeller.
Motorer som styrs elektroniskt.
Lättare men ändå starka tack vare nya produktionsmetoder typ vakuuminjicerade laminat.
Nya material som till exempel kolfiberförstärkningar och epoxiplast,
En lättare motorbåt behöver mindre motorstyrka för samma fart. Miljöpositivt och bränsleekonomiskt.
Segelbåtar och motorbåtar har utvecklats
Båtar har utvecklats genom åren. De som tillverkas idag har moderna skrov, inredningar och tillbehör. Äldre båtar är tyngre i samma storlek som nytillverkade därför är de oftast robustare och starkare. Inredningen är ofta i homogent trä i dessa båtar.
Moderna båtar har träfaner eller träimitationer i lätta material. De är också i allmänhet ljusare inuti tack vare ljusare material, fler fönster och takluckor och ett modernt tänk när det gäller belysning. Äldre båtar har små ventiler (fönster) för att klara brottsjöar mot skrov och överbyggnad. Många segelbåtar byggdes förr för att klara jordenruntseglingar.
Äldre båtar har sämre med belysning eftersom det gällde att spara på energi och då skulle det inte heller vara för många lampor. LED-belysning drar ungefär en tiondel av vanliga glödlampor och därför har det numera blivit fler ljuspunkter. Generatorer på nya båtar laddar bättre än de äldre. Batterikapaciteten är utbyggd och de flesta båtar säljs med landströmsuttag som standard. Strömbehovet är större idag, men det är också tillgången.
Segelbåtsskroven på nya båtar
En typisk modern segelbåt som tillverkas idag har ett skrov som är inspirerat av Volvo Ocean Race. Många av båtarna ser ut som ett strykjärn. De har rak stäv och bredden växer hela tiden nästan ända till aktern. Tittar man på dessa båtar under vattenlinjen är de platta. Kölen hänger som ett svärd.
Skroven är både bredare och högre på moderna båtar. Det ger mera rymd under däck. Rak stäv ger mera utrymme i förpiken.
De seglar snabbt, framförallt på undanvindar. Äldre båtar har sällan en chans att hänga med. Att kryssa kan upplevas som lite otäckt om det går sjö. Den breda aktern vill gärna lyfta akterskeppet och då trycks förstäven nedåt mot vågorna. En modern båt som är platt under slår hårt i sjön, framförallt om man går för motor mot sjön.
Vid grundstötning är det inte ovanligt att skadorna blir stora på skrovet. Kölens infästningar och skrovet runt dessa är inte tillräckligt starka för att ta emot en hård smäll.
Skroven är både bredare och högre på moderna båtar. Det ger mera rymd under däck. Rak stäv ger mera utrymme i förpiken.
De seglar snabbt, framförallt på undanvindar. Äldre båtar har sällan en chans att hänga med. Att kryssa kan upplevas som lite otäckt om det går sjö. Den breda aktern vill gärna lyfta akterskeppet och då trycks förstäven nedåt mot vågorna. En modern båt som är platt under slår hårt i sjön, framförallt om man går för motor mot sjön.
Vid grundstötning är det inte ovanligt att skadorna blir stora på skrovet. Kölens infästningar och skrovet runt dessa är inte tillräckligt starka för att ta emot en hård smäll.
Segelbåtsskroven på äldre båtar
Båtar byggda fram till 2000 talet är oftast bredast på mitten. Det ger skrovet en centrerad lyftkraft vid halv vind och på kryss. Båtar från 70-talet är ofta långkölade. Det gör båten tung och långsam, men de uppför sig mjuk i sjön. Kryssningsegenskaperna är inte mycket att skryta med. Däremot tål de nästan vad som helst om man går på grund. Hela långa kölen tar upp kraften. De går också grundare än båtar med fenköl vilket underlättar när du vill besöka naturhamnar.
Båtar byggda fram till 2000 talet är oftast bredast på mitten. Det ger skrovet en centrerad lyftkraft vid halv vind och på kryss. Båtar från 70-talet är ofta långkölade. Det gör båten tung och långsam, men de uppför sig mjuk i sjön. Kryssningsegenskaperna är inte mycket att skryta med. Däremot tål de nästan vad som helst om man går på grund. Hela långa kölen tar upp kraften. De går också grundare än båtar med fenköl vilket underlättar när du vill besöka naturhamnar.
På 80-talet tillverkades många båtar med en "förkortad långköl." Det förbättrade seglingsegenskaperna och de uppför sig fortfarande mjukt i sjön, men blir akterseglade av de nya moderna skroven.
Äldre båtar har nästan alltid fallande förstäv. De sägs ge bättre lyftkraft i sjögång, men framför allt är det lättare att förtöja i en naturhamn eller mot kaj. Kompletterar man dessutom med ett peke ligger vattenlinjens början av skrovet långt från klippan eller kajen.
Akterhytterna på segelbåtar
Äldre segelbåtar med centercockpit (sittbrunnen framför akterhytten) har oftast rymligare akterhytt. Durkutrymme finns och kojerna kan man kliva i från sidan. På modernare båtar måste man oftast kliva över kudden och göra en 180 graders sväng i kojen innan man kryper ned under täcket i akterhytten.
Äldre motorbåtar
Det är samma förhållande här. Äldre motorbåtar har oftast starka och tunga skrov med homogen plast. Lättare blev skroven när distansmaterial som tillexempel vinylcellplast används. Båtar med platt botten glider lättare på vattnet och går fortare med mindre motorstyrka. Sådana båtar slår hårt i sjön när det går vågor.
Akterhytterna på segelbåtar
Äldre segelbåtar med centercockpit (sittbrunnen framför akterhytten) har oftast rymligare akterhytt. Durkutrymme finns och kojerna kan man kliva i från sidan. På modernare båtar måste man oftast kliva över kudden och göra en 180 graders sväng i kojen innan man kryper ned under täcket i akterhytten.
Äldre motorbåtar
Det är samma förhållande här. Äldre motorbåtar har oftast starka och tunga skrov med homogen plast. Lättare blev skroven när distansmaterial som tillexempel vinylcellplast används. Båtar med platt botten glider lättare på vattnet och går fortare med mindre motorstyrka. Sådana båtar slår hårt i sjön när det går vågor.
Moderna motorbåtar
Rak stäv blir allt vanligare på nya motorbåtar. Ofta handlar det då om båtar som är tillverkade enligt något miljökoncept. Många har också så kallade luftsmorda skrov. Luft pressas in under båten och minskar därmed friktionen vilket ger högre fart till mindre bränsleförbrukning.
Rak stäv blir allt vanligare på nya motorbåtar. Ofta handlar det då om båtar som är tillverkade enligt något miljökoncept. Många har också så kallade luftsmorda skrov. Luft pressas in under båten och minskar därmed friktionen vilket ger högre fart till mindre bränsleförbrukning.
Skroven byggs i allmänhet för att göras så lätta som möjligt, men ändå tillräckligt starka. Det ger bättre bränsleekonomi och mindre materialåtgång i tillverkningsprocessen.
Köpa begagnat?
Funderar du på att köpa begagnat, ta då hjälp av en besiktningsman, särskilt om du inte är så båtvan, eller köp båten via en välkänd marinhandlare eller namnkunnig mäklare. Att köpa en äldre båt kommer att innebära kostnader i nyinvesteringar och inte så sällan en hel del pyssel och arbete. Gillar du det, är begagnat ofta ett bra alternativ, men gör upp en budget för nyanskaffningar och arbetstid före köpet.
Vill du ha allting färdigt och minsta möjliga bekymmer och arbete med båten under några år är det ny som gäller. Om båten dessutom tillbringar sommar och vinter på ett fullservicevarv minimerar du det egna arbetet. Men det kostar också därefter.
Köpa begagnat?
Funderar du på att köpa begagnat, ta då hjälp av en besiktningsman, särskilt om du inte är så båtvan, eller köp båten via en välkänd marinhandlare eller namnkunnig mäklare. Att köpa en äldre båt kommer att innebära kostnader i nyinvesteringar och inte så sällan en hel del pyssel och arbete. Gillar du det, är begagnat ofta ett bra alternativ, men gör upp en budget för nyanskaffningar och arbetstid före köpet.
Vill du ha allting färdigt och minsta möjliga bekymmer och arbete med båten under några år är det ny som gäller. Om båten dessutom tillbringar sommar och vinter på ett fullservicevarv minimerar du det egna arbetet. Men det kostar också därefter.
Sök båt här
Curt Gelin har skrivit två böcker om olika båtmodeller. Den ena, 700 segelbåtar i test och den andra är 400 motorbåtar i test. För den som letar båt är dessa böcker en guldgruva att ösa ur.
På Sweboats webbsida Sökbåt.se *Klicka vidare* finns flera tusen båtmodeller att välja bland.
Kommentera gärna artikeln. Skriv under med för- och efternamn samt bostadsort.
På Sweboats webbsida Sökbåt.se *Klicka vidare* finns flera tusen båtmodeller att välja bland.
Kommentera gärna artikeln. Skriv under med för- och efternamn samt bostadsort.