Scandinavian Boat Show - det som är - är bra
Scandinavian Boat Show, höstbåtmässan i Stockholm/Älvsjö, har öppnat. Det finns mycket nytt att se trots allt tal om oroliga tider. "Båtbranschen i Sverige klarar sig bättre än många av kollegorna ute i Europa", säger Mats Eriksson, VD på Sweboat och en av arrangörerna.
Som besökare har jag bara hunnit med en bråkdel trots att jag varit där i fjorton timmar hittills. Här kommer ett litet axplock.
Som besökare har jag bara hunnit med en bråkdel trots att jag varit där i fjorton timmar hittills. Här kommer ett litet axplock.
Båtmässan sätter fart på båtengagemanget igen. Mässan är det perfekta tillfället att snacka med tillverkare av dynor och mattor, båtvärmare med mera. Ett antal motortillverkare är på plats och tillbehörsbutikerna säljer gummijollar, linor och andra tillbehör till låga priser som jag inte sett förut.
Segelmakarna finns där och det är ett bra tillfälle att skaffa sig kunskap om olika material och beställa nya segel till "höstpriser".
Den som söker kurser i navigation har ett antal utbildningsföretag att välja bland.
Begagnatmarknaden en snackis
Om begagnatutbudet av -70 och 80-tals båtarna snackas det en hel del. Det som alla tycks vara överens om är att priserna är för höga. En mäklare sa till mig att båtägare har en felaktig bild av båtars värde idag. "Båtar som är 20 till 40 år gamla har historiskt sett legat högt i pris. Vill man få båten såld måste båtägaren tänka om och sänka priset ordentligt. Vi tar inte in båtar till försäljning där ägaren inte insett det", sa båtmäklaren till mig.
Jag delar den uppfattningen och många båtägare kommer nog att få bita i det sura äpplet och kommer att behöva acceptera prutningar på både 30 och 40 % för att få båten såld. Det finns ett antal exempel där jag hört att så har varit fallet.
Segelmakarna finns där och det är ett bra tillfälle att skaffa sig kunskap om olika material och beställa nya segel till "höstpriser".
Den som söker kurser i navigation har ett antal utbildningsföretag att välja bland.
Begagnatmarknaden en snackis
Om begagnatutbudet av -70 och 80-tals båtarna snackas det en hel del. Det som alla tycks vara överens om är att priserna är för höga. En mäklare sa till mig att båtägare har en felaktig bild av båtars värde idag. "Båtar som är 20 till 40 år gamla har historiskt sett legat högt i pris. Vill man få båten såld måste båtägaren tänka om och sänka priset ordentligt. Vi tar inte in båtar till försäljning där ägaren inte insett det", sa båtmäklaren till mig.
Jag delar den uppfattningen och många båtägare kommer nog att få bita i det sura äpplet och kommer att behöva acceptera prutningar på både 30 och 40 % för att få båten såld. Det finns ett antal exempel där jag hört att så har varit fallet.
Trendspaning
Retrotrenden syns även på mässan. Gotländska 42-fotaren J-Craft är en, andra är att det talas om det "sociala båtlivet", det faktum att människor träffas och umgås i båtlivet. Lite konstigt tycker jag att det skulle vara en trend. Det är väl få platser som det är så lätt att knyta kontakt med andra båtägare som i en båthamn. Båtfolk som inte känner varandra sedan tidigare har ju alltid talat med varandra långt in på kvällarna.
Raka stävar på både motor- och segelbåtar ser man på många av båtarna. Segelbåtarna fortsätter att växa på bredden i aktern vilket skapar stora ytor i sittbrunnar.
Retrotrenden syns även på mässan. Gotländska 42-fotaren J-Craft är en, andra är att det talas om det "sociala båtlivet", det faktum att människor träffas och umgås i båtlivet. Lite konstigt tycker jag att det skulle vara en trend. Det är väl få platser som det är så lätt att knyta kontakt med andra båtägare som i en båthamn. Båtfolk som inte känner varandra sedan tidigare har ju alltid talat med varandra långt in på kvällarna.
Raka stävar på både motor- och segelbåtar ser man på många av båtarna. Segelbåtarna fortsätter att växa på bredden i aktern vilket skapar stora ytor i sittbrunnar.
Delta 26
Bland många av nyheterna finns Delta 26 som har världspremiär. En fräck och modern campingbåt för två personer. Luftsmort skrov. Designad av Ted Mannerfelt.
Ari Shuttle
Ari Shuttle är en ny finsk aluminiumbåt. Den marknadsförs som ekonomisk, underhållsfri och gjord för att ligga i sjön året runt. Drivs av utombordsmotor. De båda vingarna på taket uppges vara i stället för trimplan. Trimplan och vinter är ju som bekant ingen bra kombination. Hur dessa luftsmorda trimplan fungerar är hittills ett oskrivet kort eftersom båten är en prototyp och ännu inte sjösatt.
Wanderer II
Mässans äldsta båt är Wanderer II. Fast den är inte så gammal som den ser ut. Byggd 1986. Till salu för 595000 kronor.
Mässans och Sveriges snabbaste båt
Apple & Samsungs läsplattor
Alla de stora inom navigation är på plats. Garmin, Sportmanship med Lowrance och Simrad, Raymarine och svenska Seacross har egna montrar. I Soltekniks monter finns minst två storlekar av Samsungs läsplattor och navigationprogrammet iNavX demonstreras.
True Heading och Viamare visar nya Seapilot som är gjort för Apples iPad.
True Heading och Viamare visar nya Seapilot som är gjort för Apples iPad.
Waterline Design
Waterline Design säljer bland annat fenderstrumpor på löpmeter, hinkvikten som stjälper hinken i vattnet, myggnät för skyports och en riggkniv som många kvinnor kommer att gilla. Riggkniven har en schackelöppnare som gör det lättare att öppna till exempel schacklet som håller storseglet.