Seapilot i iPad kan det mesta
Seapilot är ett navigationsprogram för iPad. Sjökorten är Sjöfartsverkets S57. Seapilot har de viktigaste funktionerna och fungerar utmärkt som navigator. Så länge GSM/3G-uppkoppling finns tillgänglig har vi tillgång till AIS. En fördröjning på tjugo sekunder gör dock att AIS-informationen ska hanteras varsamt.
DagensBåtliv.se har provat Seapilot i "paddan".
DagensBåtliv.se har provat Seapilot i "paddan".
Försäljningssuccé från start
I slutet av juli lanserade Viamare och True Heading navigations-appen Seapilot. Seapilot är ett eget aktiebolag som ägs till hälften vardera av Viamare och True Heading. Innan oktober månads slut hade över 1000 programvaror laddats ned från App store till lika många iPads.
Seapilot kan det som förväntas
En kursvisare pekar vart båten är på väg. Den går att justera i tid i intervaller om 10, 30 och 60 sekunder. Det betyder att där kurspilen slutar är jag om till exempel 60 sekunder. Eftersom jag gärna seglar utmed en kust saknar jag oändlighetspilen och gärna en valmöjlighet på till exempel 5 minuter.
Det går att lägga ut girpunkter och göra en rutt. Tycker man att en punkt hamnade lite fel är det enkelt att justera den i en bättre position. Beräknad ankomsttid, ETA, och hur långt det är kvar går också att se.
Om GPS-positionen är sämre än 20 meter lyser vår position, som anges i latitud och longitud, i rött. Det hände korta stunder då och då under mitt test, men det var inte något som påverkade min navigering eller kändes oroande.
I slutet av juli lanserade Viamare och True Heading navigations-appen Seapilot. Seapilot är ett eget aktiebolag som ägs till hälften vardera av Viamare och True Heading. Innan oktober månads slut hade över 1000 programvaror laddats ned från App store till lika många iPads.
Seapilot kan det som förväntas
En kursvisare pekar vart båten är på väg. Den går att justera i tid i intervaller om 10, 30 och 60 sekunder. Det betyder att där kurspilen slutar är jag om till exempel 60 sekunder. Eftersom jag gärna seglar utmed en kust saknar jag oändlighetspilen och gärna en valmöjlighet på till exempel 5 minuter.
Det går att lägga ut girpunkter och göra en rutt. Tycker man att en punkt hamnade lite fel är det enkelt att justera den i en bättre position. Beräknad ankomsttid, ETA, och hur långt det är kvar går också att se.
Om GPS-positionen är sämre än 20 meter lyser vår position, som anges i latitud och longitud, i rött. Det hände korta stunder då och då under mitt test, men det var inte något som påverkade min navigering eller kändes oroande.
Mörkerskärm
iPad syns inte lika bra som en vanlig plotter i starkt solsken. Bildskärmens ljus går dock att förstärka. Många vittnar om att iPad syns oftast tillräckligt bra även en sommardag, även om plottern vinner det racet.
Förutom att bildskärmen går att dimra finns även två mörkerlägen i Seapilot.
I dagsläget går det bara att se "nord upp", men till våren kommer funktionen "kurs upp."
Follow och zoomning
Att zooma in och ut går blixtsnabbt med två fingrar på bildskärmen. Likaså går det enkelt att panorera bilden. För att hitta tillbaka till sin egen position trycker man "Follow lock." Funktionen har en egen "menyknapp" längst ned på bildskärmen.
Synlig avståndsskala
Till vänster i bild finns en avståndsskala. Beroende på vilken skala som visas har den olika längd. Är det mycket inzoomat visar den en sjömil i kabellängder (tiondels sjömil).
Placerar jag fingret på bildskärmen syns en liten ring. Från min egen aktuella position till ringen får jag direkt bäring och avstånd. När jag lyfter fingret från skärmen frågar Seapilot om jag vill markera och namnge punkten. Praktisk funktion när man vill mäta avstånd.
iPad syns inte lika bra som en vanlig plotter i starkt solsken. Bildskärmens ljus går dock att förstärka. Många vittnar om att iPad syns oftast tillräckligt bra även en sommardag, även om plottern vinner det racet.
Förutom att bildskärmen går att dimra finns även två mörkerlägen i Seapilot.
I dagsläget går det bara att se "nord upp", men till våren kommer funktionen "kurs upp."
Follow och zoomning
Att zooma in och ut går blixtsnabbt med två fingrar på bildskärmen. Likaså går det enkelt att panorera bilden. För att hitta tillbaka till sin egen position trycker man "Follow lock." Funktionen har en egen "menyknapp" längst ned på bildskärmen.
Synlig avståndsskala
Till vänster i bild finns en avståndsskala. Beroende på vilken skala som visas har den olika längd. Är det mycket inzoomat visar den en sjömil i kabellängder (tiondels sjömil).
Placerar jag fingret på bildskärmen syns en liten ring. Från min egen aktuella position till ringen får jag direkt bäring och avstånd. När jag lyfter fingret från skärmen frågar Seapilot om jag vill markera och namnge punkten. Praktisk funktion när man vill mäta avstånd.
Väder via VIVA
Sjöfartsverket har ett 60-tal väderstationer runt svenska kusten. Dessa sänder information om vindstyrka och vindriktning. Vissa av dessa stationer sänder även uppgift om våghöjd, vattenstånd och temperatur. Seapilot tar emot väderuppgifter från närmaste väderstation och redovisar dessa uppgifter i övre menyraden.
Tjänsten VIVA är gratis att ladda ned från Android och Appstore till din mobiltelefon.
Sjöfartsverket har ett 60-tal väderstationer runt svenska kusten. Dessa sänder information om vindstyrka och vindriktning. Vissa av dessa stationer sänder även uppgift om våghöjd, vattenstånd och temperatur. Seapilot tar emot väderuppgifter från närmaste väderstation och redovisar dessa uppgifter i övre menyraden.
Tjänsten VIVA är gratis att ladda ned från Android och Appstore till din mobiltelefon.
Man överbord knapp
Om det skulle inträffa, det som är förbjudet på de flesta båtar, nämligen att någon faller över bord, trycker man på "livbojen" i "knappraden" längst ned. Det lyser då två röda fält i menyraden på sjökortsbilden och dessa anger distans och bäring till den nödställda.
Sjöfartsverkets S57 ECCDIS-sjökort
Det digitala sjökortet kommer från Sjöfartsverket och täcker hela Sverige. Det är samma sjökort som används av yrkessjöfarten och kallas allmänt numera för "S57". Det är det sjökort som överlag har den bästa kartografin. Det finns brister även i S57, men uppdateringar och nya sjömätningar sker kontinuerligt. Som vanligt gäller att vara extra försiktig innanför den mörkblå tremeterskurvan. Innanför den sker sjömätningar endast sporadiskt och bara kända stenar och uppgrundningar markeras.
Till våren 2012 kan man köpa till Hydrographicas sjökort över ytterskärgårdar.
Om det skulle inträffa, det som är förbjudet på de flesta båtar, nämligen att någon faller över bord, trycker man på "livbojen" i "knappraden" längst ned. Det lyser då två röda fält i menyraden på sjökortsbilden och dessa anger distans och bäring till den nödställda.
Sjöfartsverkets S57 ECCDIS-sjökort
Det digitala sjökortet kommer från Sjöfartsverket och täcker hela Sverige. Det är samma sjökort som används av yrkessjöfarten och kallas allmänt numera för "S57". Det är det sjökort som överlag har den bästa kartografin. Det finns brister även i S57, men uppdateringar och nya sjömätningar sker kontinuerligt. Som vanligt gäller att vara extra försiktig innanför den mörkblå tremeterskurvan. Innanför den sker sjömätningar endast sporadiskt och bara kända stenar och uppgrundningar markeras.
Till våren 2012 kan man köpa till Hydrographicas sjökort över ytterskärgårdar.
AIS med 20 sekunders fördröjning
Alla fartyg som har AIS-transponder syns på sjökortsbilden. Informationen hämtas från en databas hos Sjöfartsverket och sänds till iPad via internet. Det förutsätter dock att vi har tillgång till GSM/3G-uppkoppling eller W-lan ombord. Den AIS-information som vi ser på sjökortsbilden är fördröjd upp till 20 sekunder. Anledningen till att uppdatering inte sker varje sekund är att det skulle belasta 3G-nätet onödigt mycket.
Vid navigering ska man inte strikt utgå från att visade fartygs positioner stämmer. Deras positioner är fördröjda och försiktighet och gott omdöme krävs av den som navigerar och tolkar sjökortsbilden.
Vid navigering ska man inte strikt utgå från att visade fartygs positioner stämmer. Deras positioner är fördröjda och försiktighet och gott omdöme krävs av den som navigerar och tolkar sjökortsbilden.
AIS-informationen från Sjöfartsverket kommer via samma Kustradiomaster som används för VHF. AIS utnyttjar VHF-bandet för informationsinhämtning och sändning. De etthundra närmaste AIS-målen visas i Seapilot.
Som kuriosa kan nämnas att vi svenskar har flest AIS på fritidsbåtar i hela världen, enligt True Headings VD Anders Bergström.
Batterikapacitet knappast ett problem
Som de flesta säkert redan känner till är en iPad snabb i starten. Från det att programvaran Seapilot aktiveras tar det inte många sekunder innan den egna positionen syns på sjökortsbilden. Det gör att iPad kan betraktas som strömsnål. Den behöver ju inte vara igång hela tiden under en båtresa, den är tillräckligt snabb för att komma igång när man behöver den. Totala driftstiden uppges vara närmare 9 timmar. Säkert är det något kortare tid när GPS-mottagaren är aktiv.
Som kuriosa kan nämnas att vi svenskar har flest AIS på fritidsbåtar i hela världen, enligt True Headings VD Anders Bergström.
Batterikapacitet knappast ett problem
Som de flesta säkert redan känner till är en iPad snabb i starten. Från det att programvaran Seapilot aktiveras tar det inte många sekunder innan den egna positionen syns på sjökortsbilden. Det gör att iPad kan betraktas som strömsnål. Den behöver ju inte vara igång hela tiden under en båtresa, den är tillräckligt snabb för att komma igång när man behöver den. Totala driftstiden uppges vara närmare 9 timmar. Säkert är det något kortare tid när GPS-mottagaren är aktiv.
iPad med GPS
Många har blivit besvikna när de köpt iPad 1 utan GSM/3G-uppkoppling. Dessa läsplattor har inte inbyggd GPS-antenn. Det finns numera att köpa till en GPS-mottagare för cirka 900 kronor (www.bad-elf.com ). Även en iPad 2 kräver GSM/3G för att ha en GPS-antenn inbyggd.
Plastficka som haklapp
Den iPad som jag fick låna var utrustad med en vattentät plastficka. Det var inga som helst problem att zooma, panorera bilden eller göra andra menyval genom plasten. Ett band gör att den med fördel kan hänga runt halsen. Strömkabel fanns inte för laddning på den versionen, men lär ska komma.
Uppdateringar inom kort är:
Kurs upp.
Sökning av AIS-mål och namn på öar.
Eget färdspår.
Inställning av säkerhetsdjup.
AIS-mål för farledsmarkeringar.
Möjlighet att köpa till Hydrographicas sjökort.
Fler nationers sjökort.
Version för iPhone.
AIS via W-lan eller Bluetooth
Möjlighet att koppla till ekolod och vidgivare
Fram till årsskiftet kostar Seapilot 469 kronor. Därefter 699 kronor. Sjökorten lagras i iPad. Årliga uppdateringar av sjökort kommer att kosta cirka 300 kronor. Programvaran uppdateras gratis. Köp och nedladdning sker från App store.
*Klicka vidare*
Uppdateringar inom kort är:
Kurs upp.
Sökning av AIS-mål och namn på öar.
Eget färdspår.
Inställning av säkerhetsdjup.
AIS-mål för farledsmarkeringar.
Möjlighet att köpa till Hydrographicas sjökort.
Fler nationers sjökort.
Version för iPhone.
AIS via W-lan eller Bluetooth
Möjlighet att koppla till ekolod och vidgivare
Fram till årsskiftet kostar Seapilot 469 kronor. Därefter 699 kronor. Sjökorten lagras i iPad. Årliga uppdateringar av sjökort kommer att kosta cirka 300 kronor. Programvaran uppdateras gratis. Köp och nedladdning sker från App store.
*Klicka vidare*