Öppna Varv startar
båtåret 2012
Mässan Öppna Varv 2011 större än någonsin
Med varma vindar och fint väder inleddes årets Öppna Varv på fredagen och folket strömmade till - köpa nytt, byta upp sig eller bara kolla olika lösningar, kanske renovera och uppgradera? Optimismen inför kommande säsong var stor. DagensBåtliv.se tog en pratstund med olika företagare i branschen samt med branschföreträdaren Sweboat.
Patric Borén, Sweboat, informerade om att mässan omfattade fler än 150 båtar i sjön, 64 av dem är motorbåtar och 89 är segelbåtar. 28 båtar visades för första gången. Dessutom tillkommer 85 tillbehörs- och aktivitetsutställare. Efterfrågan på deltagande har aldrig varit så stort och vi har inte kunnat ta emot alla som vill medverka, trots att Orust kommun ställt upp med en extra flytbrygga i Ellös.
Mats Eriksson, VD på Sweboat, beskriver branschbilden som splittrad. Några varv har kort orderbok, Najadvarvet har gått i konkurs men starka krafter arbetar för en återstart, marinhandlare rapporterar att de har fullt upp och ökar stadigt sin verksamhet. Sweboat håller på med en omfattande analys av situationen genom bland annat en enkät bland sina medlemmar. Analysen beräknas vara klar mot slutet av kalenderåret.
"Det vi vet redan nu, säger Mats, är att exporten är vikande och det har framför allt gått trögt på Tyska och Norska exportmarknaden medan importen har ökat framför allt från USA och Finland. Från USA kommer det in många begagnade båtar medan de Finska är nyproducerade."
Generellt sett har det gått väldigt bra för marinhandlarna, speciellt bra för de som tagit ett helhetsgrepp och erbjuder allt från båt och service till vinterförvaring och sjösättning.
Vi frågar om det har blivit för dyrt att ha båt och om detta bidrar till den osäkra marknadsbilden? Mats kontrar direkt med "Det är inte dyrt att ha båt, om man har en liten båt - att ha båt är ingen klassfråga, kom ihåg att 73% av alla fritidsbåtar idag är under 5 meters längd. Nej - vi menar att största hindret för expansion inom branschen är tillgängligheten till båtplats. Där måste Sveriges kommuner bli mycket bättre. Vi har nu sedan två år tagit initiativet till att utnämna Årets Båtkommun där första utmärkelsen gick till Nynäshamns Kommun och andra till Mariestads Kommun."
Hur vet ni att utmärkelsen ger effekt? Mats svarar blixtsnabbt - "Dom ringer och frågar oss om råd för att tillmötesgå båtfolket bättre".
Kräver kort leveranstid
Hård priskonkurrens bland segelmakarna
Ullman Sails är nyetablerade på den Svenska marknaden sedan 2009 och har expanderat kraftigt. I år räknar Niels med en ökning på ca 40% jämfört med 2010 - men det är klart säger Niels - "vi var ju ganska nya då". "Vårt framgångskoncept har varit att vi hjälper kunderna med råd om segelval, reparera eller köpa nytt, anpassa segelstorlek för enklare hantering o.s.v." På frågan om branschen i sin helhet svarar Niels - "Vi har inte känt av någon motgång i marknaden och upplever denna mässa som den bästa - här gör vi affärer för nästa säsong och kunderna får bra rabatter när de beställer segel nu".
Förändring i båtlivet påverkar branschen
Tony Angelelli menar att vi behöver komma tillbaka till en mer "normal" nivå i branschen - var den nu kan ligga? "Men branschen har haft en exceptionell ökning sedan mitten av 90-talet och fram till 2008 - 2009, medan andra branscher har följt sina normala cykliska upp- och nedgångar. Det är inte så konstigt om det "tar emot" på olika håll. "Svenska varv måste bygga mer rationellt och kunna konkurrera med varven i Europa inom såväl pris som kvalitet - det räcker inte att sälja på den Svenska kvalitetsstämpeln."
Magnus Lebeck tycker att läget är lite bekymmersamt men är optimistisk vad gäller eftermarknaden. Dessutom satsar Blue Peter AB även mot den kommersiella fartygsmarknaden och har redan rönt vissa framgångar.
Repowering ökar mest
När DagensBåtliv.se kommer in på frågan om hans uppfattning om marknaden säger Peter: "Fundamenta har ändrats i fritidsbåtlivet. För dagens 40 - 50-åringar är det inte lika intressant med båt - man hinner inte semestra i båt på samma sätt som förr - det finns så många andra intressen som också skall tillgodoses. Vi upplever också att prisdifferensen mot Europa på de Svenska båtarna är för stor."
Mediatrend påverkar branschen
Thore menar också att det är media som bidrar till den negativa trenden inom båtbranschen. "Media skapar en negativ trend som blir en del i kundreaktionen", säger Thore.
Men det finns en annan trend som Thore tar vara på och satsar på - miljöomsorg. Hans båtar CATCH 7.5wa och årets nyhet CATCH 7.5wac är byggda i vakuuminjicerad sandwich, lätta, starka och lättdrivna. De har uppvisat fantastisk bränsleekonomi och drar med en 60 - 90 hk motor mindre än 0,4 liter per sjömil vid 20 knop.
DagensBåtliv.se sammanfattar...
Branschen är just nu inne i en instabil period, några har motgångar och några har medgångar - bilden är splittrad. Användningen av fritidsbåt är under förändring, kortare och intensivare med större inslag av köpt service och underhåll. Uppgraderingar och motorbyten blir vanligare och det som kallas eftermarknad, det växer. Optimismen om framtiden är stark och fler och fler inom såväl bransch som kunder söker sig mot miljövänliga alternativ. Vi exemplifierar detta med nya CATCH 7.5wac från Thore Berntssons Båtbyggeri AB.