Nätverkskabel snart standard i nybyggen
Att kunna ha navigationssystem på flera platser i båten, se information om bränsle- och vattentankar, ha kontroll på motorn, styra autopiloten från olika platser med mera är idag möjligt tack vare bland annat kommunikationssystemet NMEA 2000. När du köper ny båt eller nytt navigationsinstrument, förvissa dig om att instrument och nätverkskabel är godkända och NMEA 2000 certifierade. Annars kan det vara så att det inte kan kommunicera med andra instrument eller så går det inte att utnyttja navigationsinstrumenten med mera fullt ut i ett nätverk.
Instrument kan kommunicera
De flesta navigationsinstrument har numera någon form av kommunikationsmöjlighet till andra instrument och givare om de kopplas till samma nätverkskabel och talar samma språk. Hittills har sådan kommunikation skett genom att varje givare kopplas med enskilda kablar till varje instrument. Idag är det NMEA 2000 som gäller. Alla instrument och givare kopplas då till en gemensam nätverkskabel, så kallad "backbone", som dessutom förser instrumentet med 12 volts spänning.
Om varvet redan under bygget drar en nätverkskabel genom hela båten, från fören till aktern, kommer det att underlätta inkoppling av nya navigationsinstrument och givare. Ännu är det relativt få varv som drar nätverkskabeln under bygget, men bland annat Nimbus gör det sedan hösten 2010. Det kommer med all säkerhet att bli standard hos andra fabrikanter i nya båtar framöver.
De flesta navigationsinstrument har numera någon form av kommunikationsmöjlighet till andra instrument och givare om de kopplas till samma nätverkskabel och talar samma språk. Hittills har sådan kommunikation skett genom att varje givare kopplas med enskilda kablar till varje instrument. Idag är det NMEA 2000 som gäller. Alla instrument och givare kopplas då till en gemensam nätverkskabel, så kallad "backbone", som dessutom förser instrumentet med 12 volts spänning.
Om varvet redan under bygget drar en nätverkskabel genom hela båten, från fören till aktern, kommer det att underlätta inkoppling av nya navigationsinstrument och givare. Ännu är det relativt få varv som drar nätverkskabeln under bygget, men bland annat Nimbus gör det sedan hösten 2010. Det kommer med all säkerhet att bli standard hos andra fabrikanter i nya båtar framöver.
Vi antar att du köpt en navigator och ett ekolod till båten. Navigatorn och ekolodet kopplas då in på nätverkskabeln liksom GPS-antennen. Efter halva säsongen inser du fördelen med en VHF-radio och köper en sådan. Är nätverkskabel dragen i båten kopplar man ihop VHF-radions kabel för positionsmottagning (GPS) med nätverkskabeln för att nödknappen DSC ska fungera. De flesta fabrikat har färdiga kopplingskontakter med kabel i olika längder. Andra som till exempel Maretron, tillhandahåller även kabel på löpmeter och lösa kontakter. För att ansluta ny utrustning knipsar man nätverkskabeln och sätter på en T-korsning och nya kontakter. I båda ändpunkterna på nätverkskabeln måste det finnas en terminator för att signalen ska kunna gå runt utan störningar i systemet.
Radar, bottenskanner och bilder har egen signalkabel
En radar sänder en stor mängd information och den informationen går i en egen signalkabel till en "blackbox" eller direkt till bildskärmen. Detsamma gäller för en bottenskanner (framåtseende ekolod) eller för bildöverföring. Den informationsmängden blir helt enkelt för stor för NMEA 2000.
Är ditt nätverk NMEA 2000 kompatibelt?
För att ovanstående exempel ska fungera med fabrikat av olika modeller, till exempel en Furuno VHF i Garmins nätverk, måste det vara NMEA 2000 standard. Vissa fabrikat har egen nätverksstandard och de fungerar inte med andra fabrikat. Ett sådant exempel är Humminbird. I Humminbirds nätverk går det bara att koppla Humminbird-produkter.
Raymarine har med sitt system Seatalk NG valt ett eget system av kontakter och färgkombinationer på kablar. Anledningen uppges vara att det vanligaste felet varför navigationsinstrument inte fungerar är dåliga kontakter och kablar. Därför vill man ha ett eget system för att ha full kvalitetskontroll på hela nätverket.
Även Simrads nätverk Simnet avviker något från standard. Simnet monteras dock numera som standrad i Nimbus båtar, berättar Rickard Thorsson på Nimbus. "Vi drar Simnet nätverkskabel runt alla platser i båtarna där vi planerat att man ska kunna montera in olika instrument och givare i efterhand."
NMEA 2000-produkter kan anslutas till både Seatalk NG och Simnet via adapterkablar och på motsvarande sätt kan Raymarine- och Simrad-produkter anslutas till ett NMEA 2000-nätverk.
Radar, bottenskanner och bilder har egen signalkabel
En radar sänder en stor mängd information och den informationen går i en egen signalkabel till en "blackbox" eller direkt till bildskärmen. Detsamma gäller för en bottenskanner (framåtseende ekolod) eller för bildöverföring. Den informationsmängden blir helt enkelt för stor för NMEA 2000.
Är ditt nätverk NMEA 2000 kompatibelt?
För att ovanstående exempel ska fungera med fabrikat av olika modeller, till exempel en Furuno VHF i Garmins nätverk, måste det vara NMEA 2000 standard. Vissa fabrikat har egen nätverksstandard och de fungerar inte med andra fabrikat. Ett sådant exempel är Humminbird. I Humminbirds nätverk går det bara att koppla Humminbird-produkter.
Raymarine har med sitt system Seatalk NG valt ett eget system av kontakter och färgkombinationer på kablar. Anledningen uppges vara att det vanligaste felet varför navigationsinstrument inte fungerar är dåliga kontakter och kablar. Därför vill man ha ett eget system för att ha full kvalitetskontroll på hela nätverket.
Även Simrads nätverk Simnet avviker något från standard. Simnet monteras dock numera som standrad i Nimbus båtar, berättar Rickard Thorsson på Nimbus. "Vi drar Simnet nätverkskabel runt alla platser i båtarna där vi planerat att man ska kunna montera in olika instrument och givare i efterhand."
NMEA 2000-produkter kan anslutas till både Seatalk NG och Simnet via adapterkablar och på motsvarande sätt kan Raymarine- och Simrad-produkter anslutas till ett NMEA 2000-nätverk.
NMEA 2000
NMEA 2000 är en relativt ny språkstandard för kommunikations-
överföring. Tidigare talade vi om NMEA 0183, men den nya språkstandarden NMEA 2000 har en större kapacitet och tillåter fler instrument i samma kommunikationssystem. Grunden i NMEA 2000 är ett nätverksprotokoll som heter CAN. Det utvecklades av Bosch för att fungera i elektriskt störande miljöer och används idag av i stort sett samtliga biltillverkare. En av de viktigaste reglerna är att ha prioriteringar för kritisk information. En kursgivare har högre prioritet än en tankgivare om de skulle råka sända samtidigt. För att få använda begreppet NMEA 2000 certifierad måste nätverkskontakter och kabel uppfylla vissa standardkrav. Navigationsinstrumenten ska även vara testade för NMEA 2000 innan de certifieras. Ett NMEA 2000 nätverk är en öppen standard. NMEA betyder National Marine Electronics Association och syftet är att skapa gemensam standard för marinelektronik.
överföring. Tidigare talade vi om NMEA 0183, men den nya språkstandarden NMEA 2000 har en större kapacitet och tillåter fler instrument i samma kommunikationssystem. Grunden i NMEA 2000 är ett nätverksprotokoll som heter CAN. Det utvecklades av Bosch för att fungera i elektriskt störande miljöer och används idag av i stort sett samtliga biltillverkare. En av de viktigaste reglerna är att ha prioriteringar för kritisk information. En kursgivare har högre prioritet än en tankgivare om de skulle råka sända samtidigt. För att få använda begreppet NMEA 2000 certifierad måste nätverkskontakter och kabel uppfylla vissa standardkrav. Navigationsinstrumenten ska även vara testade för NMEA 2000 innan de certifieras. Ett NMEA 2000 nätverk är en öppen standard. NMEA betyder National Marine Electronics Association och syftet är att skapa gemensam standard för marinelektronik.
NMEA 2000-kablar
NMEA 2000-kablar finns i tre olika typer: Micro, Mid och Mini. Skillnaden mellan dessa ligger framför allt i ledararean på de trådar som förser ansluten utrustning med 12 volt. Micro har minst ledararea och Mini har störst. Det är viktigt att inte bygga ett NMEA 2000-nätverk med för klen kabel om man vill kunna ansluta fler givare och instrument i framtiden. Generellt brukar det rekommenderas att använda Mid- eller Minikabel för själva "backbone"-kabeln och Microkabel för att ansluta de olika enheterna till nätverket.
Kontakter
Om enbart kabel dras monteras kontakter i efterhand. Det finns NMEA 2000 certifierade kontakter som är kapslade och vattentäta (IP68). Fördelen är att varje kabellängd anpassas till rätt längd på plats. Färdigpressade kontakter med fasta kabellängder går vanligtvis fortare att montera.
Sammanställning av olika nätverk
Advansea: Har inget eget nätverkssystem, men navigatorer och andra instrument är NMEA 2000 godkända. Passar således med andra fabrikat om nätverkskabeln uppfyller NMEA 2000 standard.
B&G: Nya navigatorserien ZEUS använder Simnet. Simnet är inte NMEA 2000 certifierat, men kommunicerar med NMEA 2000. Simnet har bland annat smalare kontakter än fasta NMEA 2000 kontakter. Adapter finns för NMEA 2000 nätverk. Se även under Simrad längre ned.
Furuno: Produktgruppen heter Navnet, nätverket är NMEA 2000 certifierat. Andra fabrikat går att koppla in på nätverket utöver Furunos egna.
Garmin: Certifierat NMEA 2000 nätverk. Andra fabrikat går att koppla in på nätverket utöver Garmins egna produkter som är NMEA 2000 certifierade. Kablar säljs i fasta längder med färdiga kontakter.
Geonav: Alla nya serier av navigatorer tillverkade 2011 är NMEA 2000 certifierade. Andra fabrikat går att koppla ihop utöver Geonavs egna.
Humminbird: Eget nätverk. Inga andra produkter än Humminbirds egna navigatorer, ekolod med mera får eller kan kopplas in på nätverket.
Lowrance: Godkänt NMEA 2000 nätverk och certifierade navigatorer. Andra fabrikat går att koppla in utöver Lowrance egna.
Maretron: NMEA 2000 certifierat. Kabel kan kapas var som helst, hålet genom skott med mera behöver inte vara större än kabelns tjocklek. Nya kontakter monteras på valfritt ställe. Andra fabrikat går att koppla in utöver Maretrons egna.
Navigear: Ansluts med NMEA 2000 certifierat adapter. Anslutningen är en USB-kontakt som i sin tur kommunicerar med NMEA 2000 nätverket.
Raymarine: De har eget nätverk, Seatalk NG (new generation), som uppges vara som NMEA 2000, fast det är inte NMEA 2000 certifierat. Raymarine har egna kablar och kontakter. Raymarines kontakter är något mindre i diameter än fasta NMEA 2000 kontakter vilket innebär att hålen genom skott kan göras mindre. Adapter finns att köpa av Raymarine för att koppla in andra instrument på Seatalk-nätverket.
Seacross: Öppet PC-baserat system. Kan kommunicera med "allt och alla" som använder NMEA 2000 för kommunikation med andra instrument och givare.
Simrad: Simrad kallar sitt nätverk för Simnet och det är inte NMEA 2000 certifierat, men de har adaptrar för NMEA 2000. Simnets kontakter är smalare än standardkontakterna för NMEA 2000. Fungerar ihop med andra instrument.
//
Notera att det äldre systemet NMEA 0183 fungerar med de flesta ovan uppräknade fabrikaten.
Om enbart kabel dras monteras kontakter i efterhand. Det finns NMEA 2000 certifierade kontakter som är kapslade och vattentäta (IP68). Fördelen är att varje kabellängd anpassas till rätt längd på plats. Färdigpressade kontakter med fasta kabellängder går vanligtvis fortare att montera.
Sammanställning av olika nätverk
Advansea: Har inget eget nätverkssystem, men navigatorer och andra instrument är NMEA 2000 godkända. Passar således med andra fabrikat om nätverkskabeln uppfyller NMEA 2000 standard.
B&G: Nya navigatorserien ZEUS använder Simnet. Simnet är inte NMEA 2000 certifierat, men kommunicerar med NMEA 2000. Simnet har bland annat smalare kontakter än fasta NMEA 2000 kontakter. Adapter finns för NMEA 2000 nätverk. Se även under Simrad längre ned.
Furuno: Produktgruppen heter Navnet, nätverket är NMEA 2000 certifierat. Andra fabrikat går att koppla in på nätverket utöver Furunos egna.
Garmin: Certifierat NMEA 2000 nätverk. Andra fabrikat går att koppla in på nätverket utöver Garmins egna produkter som är NMEA 2000 certifierade. Kablar säljs i fasta längder med färdiga kontakter.
Geonav: Alla nya serier av navigatorer tillverkade 2011 är NMEA 2000 certifierade. Andra fabrikat går att koppla ihop utöver Geonavs egna.
Humminbird: Eget nätverk. Inga andra produkter än Humminbirds egna navigatorer, ekolod med mera får eller kan kopplas in på nätverket.
Lowrance: Godkänt NMEA 2000 nätverk och certifierade navigatorer. Andra fabrikat går att koppla in utöver Lowrance egna.
Maretron: NMEA 2000 certifierat. Kabel kan kapas var som helst, hålet genom skott med mera behöver inte vara större än kabelns tjocklek. Nya kontakter monteras på valfritt ställe. Andra fabrikat går att koppla in utöver Maretrons egna.
Navigear: Ansluts med NMEA 2000 certifierat adapter. Anslutningen är en USB-kontakt som i sin tur kommunicerar med NMEA 2000 nätverket.
Raymarine: De har eget nätverk, Seatalk NG (new generation), som uppges vara som NMEA 2000, fast det är inte NMEA 2000 certifierat. Raymarine har egna kablar och kontakter. Raymarines kontakter är något mindre i diameter än fasta NMEA 2000 kontakter vilket innebär att hålen genom skott kan göras mindre. Adapter finns att köpa av Raymarine för att koppla in andra instrument på Seatalk-nätverket.
Seacross: Öppet PC-baserat system. Kan kommunicera med "allt och alla" som använder NMEA 2000 för kommunikation med andra instrument och givare.
Simrad: Simrad kallar sitt nätverk för Simnet och det är inte NMEA 2000 certifierat, men de har adaptrar för NMEA 2000. Simnets kontakter är smalare än standardkontakterna för NMEA 2000. Fungerar ihop med andra instrument.
//
Notera att det äldre systemet NMEA 0183 fungerar med de flesta ovan uppräknade fabrikaten.