Egen slip, båtvagn på räls, löser båtförvaring för många
Att dra upp båten på en egen slip är en praktisk lösning av båtförvaring för många. Problemet har tidigare varit att det inte funnits någon slip att köpa i tillbehörshandeln för lite tyngre båtar. Båtlyftar finns i några olika modeller, båttrailers och båtvagnar finns det hur mycket som helst av, men var köper man en komplett slip för en styrpulpetsbåt eller mindre daycruiser?
Finska företaget Alutrack visade på båtmässan Scandinavian Boat Show i Stockholm i november 2010 ett komplett slippaket. Det innehåller räls, vagn och vinsch. Rälsen ska enligt tillverkaren enkelt kunna läggas ut vid de flesta stränder. Lutningen måste dock vara relativt jämn. Tanken är att man lägger ut rälsen på våren och tar in den på hösten. Annars är det troligt att isen kommer att knyckla till rälsen och då blir det svårt att sjösätta till våren. Den som vill undvika beväxning bör inte låta slipen ligga i hela säsongen. Å andra sidan förlorar man då en del av finessen. Fördelen med att låta rälsen ligga i sjön är att båten kan enkelt tas upp på land när den inte används. Då skyddas båten mot oväder och vi slipper problemet med beväxning under vattenlinjen. Någon bottenfärg behövs inte för den som förvarar båten på land. För utsatta miljöer, utanför Östersjön, som går hårt åt aluminium finns eloxerad räls som tillval.
Räls i olika längder
Rälsen finns i längder om 5 meter. Ett paket med stor slip börjar på tio meters längd. Rälsen kan skarvas i princip hur långt som helst. De skarvas enkelt med bult och mutter. Vid varje skarv tillåts en vinkel av högst 11 graders skillnad i horisontalplanet vilket underlättar där underlaget är ojämnt.
Urspårning?
Ett inte alltför ovanligt problem med slipar är risken för att vagnen spårar ur eller att båten välter om det blåser från sidan. När jag frågar Alutracks konstruktör och VD, Per Klingberg, om det berättar han att rälsen har en profil och vagnen har trissor som förhindrar urspårning eller att vagn och båt välter.
Rälsen behöver inte anläggas på en absolut plan yta. Däremot är det nödvändigt att den får en till två stöd per meter räls beroende på båtens tyngd.
Rälsen finns i längder om 5 meter. Ett paket med stor slip börjar på tio meters längd. Rälsen kan skarvas i princip hur långt som helst. De skarvas enkelt med bult och mutter. Vid varje skarv tillåts en vinkel av högst 11 graders skillnad i horisontalplanet vilket underlättar där underlaget är ojämnt.
Urspårning?
Ett inte alltför ovanligt problem med slipar är risken för att vagnen spårar ur eller att båten välter om det blåser från sidan. När jag frågar Alutracks konstruktör och VD, Per Klingberg, om det berättar han att rälsen har en profil och vagnen har trissor som förhindrar urspårning eller att vagn och båt välter.
Rälsen behöver inte anläggas på en absolut plan yta. Däremot är det nödvändigt att den får en till två stöd per meter räls beroende på båtens tyngd.
För båtar max 2500 kg
Det finns tre olika varianter av slipvagnar. Den minsta är avsedd för vattenskotrar och roddbåtar. Mellanvarianten är för båtar som väger högst 350 kg och den större klarar båtar upp till 2500 kg. För att dra upp båten finns det att välja mellan hand- eller batteridriven elvinsch. Vintertid förvaras båten med fördel på slipen.
Rälsens bredd är 1,2 meter och 15 meter slip väger cirka 110 kg inklusive vagn och vinsch.
Inte var som helst
Strandskydd, privat mark och allmänningar med flera begränsningar måste man givetvis ta hänsyn till innan man köper en slip och lägger ut den. Fördelen med Alutrack är dock att den kan demonteras efter användning.
Vi på DagensBåtliv.se gillar slipar
Vi ser framför oss att det på ett enkelt sätt borde vara möjligt att ta upp flera båtar på samma slip. Eller varför inte flytta en båt från slipen till en båtvagn (trailer) och tvärt om? Finska Alutrack förefaller enligt oss ligga helt rätt i tiden med sin produkt.
Här finns en demofilm från Alutrack. Klicka här.
www.alutrack.fi (information finns på svenska). Ett tips, Alutrack söker fler återförsäljare i Sverige.
Finns det fler slipar på marknaden? Hör av dig till oss, vi skriver gärna om dem. Redaktion@dagensbatliv.se
Det finns tre olika varianter av slipvagnar. Den minsta är avsedd för vattenskotrar och roddbåtar. Mellanvarianten är för båtar som väger högst 350 kg och den större klarar båtar upp till 2500 kg. För att dra upp båten finns det att välja mellan hand- eller batteridriven elvinsch. Vintertid förvaras båten med fördel på slipen.
Rälsens bredd är 1,2 meter och 15 meter slip väger cirka 110 kg inklusive vagn och vinsch.
Inte var som helst
Strandskydd, privat mark och allmänningar med flera begränsningar måste man givetvis ta hänsyn till innan man köper en slip och lägger ut den. Fördelen med Alutrack är dock att den kan demonteras efter användning.
Vi på DagensBåtliv.se gillar slipar
Vi ser framför oss att det på ett enkelt sätt borde vara möjligt att ta upp flera båtar på samma slip. Eller varför inte flytta en båt från slipen till en båtvagn (trailer) och tvärt om? Finska Alutrack förefaller enligt oss ligga helt rätt i tiden med sin produkt.
Här finns en demofilm från Alutrack. Klicka här.
www.alutrack.fi (information finns på svenska). Ett tips, Alutrack söker fler återförsäljare i Sverige.
Finns det fler slipar på marknaden? Hör av dig till oss, vi skriver gärna om dem. Redaktion@dagensbatliv.se