Svenska seglare i sjönöd utanför Venezuela
Ett svenskt par råkade i sjönöd utanför Venezuelas kust i onsdags natt (24 november). De var på väg in i ett ringrev när de gick på grund. De försökte backa loss, men vinden, cirka 10 meter per sekund, lyfte båten allt hårdare på grundet. De ropade Mayday på kanal 16 i timmar, men fick inget svar.
-Den automatiska nödsändaren, en så kallad EPIRB, sände nödsignal och vi fick ett telegram till JRCC, Sweden Rescue, berättar biträdande sjöräddningsledare Jonas Sundin vid Flyg- och Sjöräddningscentralen i Göteborg, för DagensBåtliv.se. Vi vidarebefordrade uppgiften till sjöräddningscentralen MRCC i La Guaira, Venezuela. Då fick vi veta att paret, som kommer från Partille, redan hade räddats av ett brittiskt tankfartyg.
De var på väg in i ett ringrev. Fyren som visar vägen in i var släckt. -Enligt navigatorn låg vi rätt, men kartografin stämmer dåligt här nere berättar skepparen Mats Törmark för DagensBåtliv.se när jag får kontakt med honom i Curacao via telefon. Vi navigerade med hjälp av en PC och hade C-Maps sjökort. Vi låg mitt i sundet enligt PC:n. Det kom en större våg och lyfte oss och pang, det smällde till och vi satt på grund. Jag försökte backa loss, men vi drev allt hårdare på grund och där satt vi. Under flera timmar gjorde vi nödanrop på VHF kanal 16, men fick inget svar. Plötsligt svarade ett brittiskt tankfartyg. De ändrade sin kurs och styrde mot oss. De satte en livbåt i sjön och körde fram emot oss. De vågade inte komma ända intill, vi fick hoppa i vattnet och simma ut till dem. Allt gick bra och snart var vi säkra ombord på tankfartyget berättar, Mats.
De var på väg in i ett ringrev. Fyren som visar vägen in i var släckt. -Enligt navigatorn låg vi rätt, men kartografin stämmer dåligt här nere berättar skepparen Mats Törmark för DagensBåtliv.se när jag får kontakt med honom i Curacao via telefon. Vi navigerade med hjälp av en PC och hade C-Maps sjökort. Vi låg mitt i sundet enligt PC:n. Det kom en större våg och lyfte oss och pang, det smällde till och vi satt på grund. Jag försökte backa loss, men vi drev allt hårdare på grund och där satt vi. Under flera timmar gjorde vi nödanrop på VHF kanal 16, men fick inget svar. Plötsligt svarade ett brittiskt tankfartyg. De ändrade sin kurs och styrde mot oss. De satte en livbåt i sjön och körde fram emot oss. De vågade inte komma ända intill, vi fick hoppa i vattnet och simma ut till dem. Allt gick bra och snart var vi säkra ombord på tankfartyget berättar, Mats.
Båten plundrad
Mats Törmark och Anna-Lena Bernhed befinner sig nu i säkerhet. -Vi har en massa praktiska saker att ta itu med nu, berättar Mats. Det är försäkringsfrågor, det faktum att vi gick på grund på ett korallrev är känsligt ur miljösynpunkt och att vår båt enligt uppgift är totalplundrad. Allt är bortplockad, då menar vi verkligen allt. Motor,rutor, skotvinschar, det är bara ett skal kvar. Vi har fått information om att båten flyter, men är helt rensad på allt av pirater.Till ochmed masterna är visst borta, berättar Mats. -Nu inväntar vi besked från myndigheterna om vi kan överge båten innan vi flyger hem.
VHF räddade dem
Nödsändaren EPIRB:n har inte sänt någon position till oss berättar Jonas Sundin på Sweden Rescue i Göteborg. Exakt vad som hänt vet jag inte. Det kan vara så att deras EPIRB saknar GPS. Då blir positionen mera diffus. Vi fick bara ett telegram från den. Där kunde vi se deras MMSI-nummer och då fick vi fram anhöriga som vi kontaktade. Av dottern fick vi då veta deras senast kända hamn och att det var den 18 november. Då kunde vi på ett ungefär positionsbestämma båten. När vi kontaktade Sjöräddningen i La Guaira fick vi veta att de räddats av det brittiska tankfartyget. Tankfartyget hade uppfattat deras Mayday anrop via VHF. Genast underrättade vi de anhöriga och kunde lugna dem med att föräldrarna är utom fara.
Enligt GöteborgsPosten lämnade paret Sverige i augusti för två år sedan och seglade via Engelska kanalen, Kanarieöarna och Kap Verde över till Västindien i februari förra året.
Båten S/y Elena är en drygt 15,5 meter lång ketch, byggd i stål för omkring 20 år sedan. -Vi har ägt båten i drygt tio år och var nu på vår andra seglats här i Västindien. Vi hade planerat att komma hem med båten till våren 2011, men nu blir det med flyg, avslutar Mats.
//
DagensBåtliv.se tackar Gunnar Hammarstrand och Björn Åkerblom för tipset.
Mats Törmark och Anna-Lena Bernhed befinner sig nu i säkerhet. -Vi har en massa praktiska saker att ta itu med nu, berättar Mats. Det är försäkringsfrågor, det faktum att vi gick på grund på ett korallrev är känsligt ur miljösynpunkt och att vår båt enligt uppgift är totalplundrad. Allt är bortplockad, då menar vi verkligen allt. Motor,rutor, skotvinschar, det är bara ett skal kvar. Vi har fått information om att båten flyter, men är helt rensad på allt av pirater.Till ochmed masterna är visst borta, berättar Mats. -Nu inväntar vi besked från myndigheterna om vi kan överge båten innan vi flyger hem.
VHF räddade dem
Nödsändaren EPIRB:n har inte sänt någon position till oss berättar Jonas Sundin på Sweden Rescue i Göteborg. Exakt vad som hänt vet jag inte. Det kan vara så att deras EPIRB saknar GPS. Då blir positionen mera diffus. Vi fick bara ett telegram från den. Där kunde vi se deras MMSI-nummer och då fick vi fram anhöriga som vi kontaktade. Av dottern fick vi då veta deras senast kända hamn och att det var den 18 november. Då kunde vi på ett ungefär positionsbestämma båten. När vi kontaktade Sjöräddningen i La Guaira fick vi veta att de räddats av det brittiska tankfartyget. Tankfartyget hade uppfattat deras Mayday anrop via VHF. Genast underrättade vi de anhöriga och kunde lugna dem med att föräldrarna är utom fara.
Enligt GöteborgsPosten lämnade paret Sverige i augusti för två år sedan och seglade via Engelska kanalen, Kanarieöarna och Kap Verde över till Västindien i februari förra året.
Båten S/y Elena är en drygt 15,5 meter lång ketch, byggd i stål för omkring 20 år sedan. -Vi har ägt båten i drygt tio år och var nu på vår andra seglats här i Västindien. Vi hade planerat att komma hem med båten till våren 2011, men nu blir det med flyg, avslutar Mats.
//
DagensBåtliv.se tackar Gunnar Hammarstrand och Björn Åkerblom för tipset.