Furuno satsar på nya navigatorer för fritidsbåtar


Bengt Utterström 2010-11-08

När viktig navigationsinformation bara kan läggas i bildens överkant stjäl det utrymme från sjökortet. Naturligtvis ska denna information kunna läggas på bildens högra sida. AIS-information visas när man lägger markören över symbolen för fartyget.
Bild:Bengt Utterström
När viktig navigationsinformation bara kan läggas i bildens överkant stjäl det utrymme från sjökortet. Naturligtvis ska denna information kunna läggas på bildens högra sida. AIS-information visas när man lägger markören över symbolen för fartyget.

Furunos nya navigator, franska Radio Ocean 7 tum, har många bra funktioner och en bildskärm av hög kvalitet. Tyvärr saknar den dock viktiga anpassningar för att göra navigatorn bra för svenska skärgårdsförhållanden. Fransmännen har vintern på sig att fixa nödvändiga omprogrammeringar.

Det är roligt att det kommer nya navigatorer på marknaden. Det behövs, större konkurrens mellan olika fabrikat gynnar i slutänden oss konsumenter. Furuno är agent för franska Radio Ocean. Förra året såg vi namnet för första gången på VHF-stationer. Då var Furuno först ut med en VHF med inbyggd AIS, Automatic Identification System. Den VHF-stationen kommer från Radio Ocean och heter RO 4800.
Av den anledningen kändes det extra roligt att kasta sig över en ny navigator. Redan i våras hade jag möjlighet att testa lillasyster, Radio Ocean på 5 tum, under en seglig utmed holländska kusten och till Kiel. Den, liksom den nu testade storasyster på 7 tum, har identiska programvaror. Dock skiljer sig menyknappar något åt mellan de båda modellerna.
Sjutummaren har en skarpare bildskärm än femtummaren. Bildskärmens storlek är också till dess fördel, men på en punkt anser jag att man gjort en stor miss. Bildskärmen är något av en "widescreen". Det har sina fördelar om vi delar skärmen med ekolodet. Då kan vi se det digitala sjökortet till vänster och ekolodet till höger. Det som förvånar mig är när man vill se nautisk information som båtens kurs, fart, avstånd till nästa girpunkt, hur långt det är kvar i en rutt etcetera. Den informationen läggs i bildens övre kant.
Fasta fält skäl utrymme
Informationsfälten går inte att justera i storlek och det går heller inte att valfritt ändra information i fönstren. Några fält har dessutom helt onödig information där jag hellre skulle vilja lägga till exempel aktuell tid. Allt är redan bestämt i förprogrammerade mallar. Det här innebär att jag, förutom att det inte går att påverka innehållet och placering av den nautiska informationen, dessutom tappar mycket av sjökortsbilden framför båten. Ju fler informationsfält som jag väljer från de fasta mallarna, desto mindre blir sjökortsbilden framför båten. Naturligtvis ska en nautisk information kunna förminskas och läggas till höger eller vänster i bild. Det är fel tänkt att sjökortsbilden blir mindre framför båten. En av fördelarna med bred bildskärm är ju att sjökortsbilden inte ska påverkas framför båten utan att man i stället utnyttjar bildskärmens bredd. Redan i början av 2000-talet kunde man påverka informationsfältens innehåll valfritt i till exempel Garmins navigator 172.
Vi har skärgård
Det är för mig ett tydligt exempel på att navigatorn ännu inte är anpassad för skandinaviska skärgårdsförhållanden. Om man seglar utmed en kust spelar det inte så stor roll om informationen ligger överst i bild. Då närmar vi oss land och sedan är det stopp. Hamnar på sådana ställen ligger ofta utmed strandlinjen och är skyddade av en vågbrytare. Alternativt är att de är ingrävda i land. Det är i stort sett bara i Sverige och Finland som vi har öar som vi passerar innan vi når en hamn. Av den anledningen vill vi ha så mycket sjökortsbild som möjligt framför båtens position.
Gammalmodig kursvisare
Kursvisaren, pilen som visar åt vilket håll vi är på väg över det digitala sjökortet, går inte att justera i tid eller distans. Det är en klar nackdel. Jag vill kunna justera den så att den visar var vi befinner oss om till exempel en minut, fem minuter eller två timmar om jag behåller samma fart. Jag vill också kunna justera kursvisarens längd i sjömil. Nu visar den oändligt och det är bättre än ingen kursvisare alls. Det är dock gammelmodigt tycker jag. På i stort sett alla andra fabrikat går det att justera kursvisaren i längd och tid.
Position i nederkant
På många navigatorer går det att flytta båtens position till bildens nederkant. Raymarine var tidiga med denna funktion. Det ska även kunna göras på en ny navigator, men den funktionen saknas på Radio Ocean.
Programmerarna på Radio Ocean har vintern på sig att ordna detta. Till nästa vår vill jag inte se en så pass bra navigator som ändå Radio Ocean är med dessa tre svagheter.
Touchknapp till vad?
Navigatorn är robust och snygg tycker jag. Att plocka loss navigatorn i hamn (så att ingen annan gör det) är enkelt tack vare snäppfästet. Man slipper böket med att skruva loss kontakter.
Den har två touchknappar. Den ena ska man kunna panorera bilden med och den andra är till för zoom. Helt onödig funktion tycker jag. Touchknapparna är svåra att jobba med och de fungerar dåligt. Att zooma bilden och att panorera den gör man enklast med tryckknapparna och med joysticken.

Det är enkelt att skifta utseende på bildskärmen tack vare de fasta mallarna. Touch-plattorna till höger kan tas bort. De är svårjobbade. Bättre vore om man satsade på en stabilare joystick.
Det är enkelt att skifta utseende på bildskärmen tack vare de fasta mallarna. Touch-plattorna till höger kan tas bort. De är svårjobbade. Bättre vore om man satsade på en stabilare joystick.

Sladdrig joystick
Joystick gör ofta manövrering i menyerna enklare, men på Radio Ocean 5 och 7 tum är den väl sladdrig. Det blir lätt fel när man manövrerar den, allra helst om det blåser och båten rullar. En något trögare och större hade varit bättre. Önskvärt är att touchknappar plockas bort och att joysticken blir mera distinkt.
Bra med tryckknappar
Tryckknappar har många fördelar tycker jag. Jag är väl medveten om att de nya små fickdatorerna, som man också kan ringa med, så kallade iPhone, enbart bygger på touchknappar förutom on/off-knappen. Jag inser också att det är med all sannolikhet så de flesta navigatorer kommer att vara utrustade framöver, men till sjöss föredrar jag än så länge tryckknappar. Det underlättar menyhanteringen när båten rullar och det gör den ju oftast så fort man lämnar den skyddade skärgården. Radio ocean har meny- och funktionsknappar vilket jag uppskattar.
Bra bildskärm
Bildskärmen har bra upplösning och går att justera i flera steg. Dels naturligtvis belysningen vid mörkernavigering, men den går även att ställa in för starkt solsken och "vanligt dagsljus." Det tar lite tid att bli kompis med funktionen för mörkerskärm. Först trycker man på on/off knappen och sedan på meny vilket framgår av texten på skärmen om man läser den (vilket man inte alltid gör....). En fördel är att knapparna har inbyggd belysning vilket underlättar kvällsövningar.
Bra girpunkts- och ruttfunktioner
Att lägga ut girpunkter och göra rutter är enkelt. Alla girpunkter presenteras i en meny och det finns flera möjligheter att redigera girpunkter och rutter. Ska dock erkänna att det tog ett tag innan jag lärde mig hur menyerna fungerar.

Girpunkter (waypoints) och rutter visas överskådligt. Det tog dock ett tag innan jag blev bekväm med handhavandet av att lägga in girpunkter och göra rutter.
Girpunkter (waypoints) och rutter visas överskådligt. Det tog dock ett tag innan jag blev bekväm med handhavandet av att lägga in girpunkter och göra rutter.

Bra markör
Information om vilken position, distans och bäring som markören har i förhållande till vår egen position visas tydligt i ett fönster som träder fram när markören flyttas. När man trycker på "clear" hoppar markören tillbaka till båtens position och sjökortsbilden följer åter med i vår förflyttning framåt.
AIS
Radio Ocean tar emot AIS, Automatic Identification system, och visar andra båtars position, fart, kurs, destination med mera.
Tidvatten
Den som seglar i områden där det finns tidvatten kan låta tabellerna ligga i ruffen. Navigatorn har den information som vi behöver i form av strömmens fart och kurs, tider för ebb och flod med mera. Allt visas på grafiska kurvor och med pilar på det digitala sjökortet. Det går även att se några år framåt i tiden hur det blir med kommande tidvattenströmmar.
Köpvärd våren 2011?
Radio Ocean 7 har åkt med i sommar. Det blev närmare 800 sjömil. Först Roslagen - Kökar på Åland tur och retur, sedan Roslagen - Skagsudde (utanför Örnsköldsvik) tur och retur. Inte någon gång visade navigatorn tecken på att låsa sig eller krångla på annat sätt. Om teknikerna på Radio Ocean fixar till mina kritiska punkter ovan har Furuno två bra och köpvärda navigatorer att erbjuda oss fritidsbåtsägare våren 2011.

Fakta
800 x 480 pixel
strömförbrukning från 600 mA
bakgrundsbelysta knappar
vikt knappt 1,2 kg
Rekommenderat pris 7900 kronor, 7F med inbyggt ekolod 11900 kronor.

Komplett O·CHART serie består av 4 stycken olika modeller där O·CHART 5 och O·CHART 7 är de två plottrarna med 5" respektive 7" display. Fiskeversionerna O·CHART 5F och O·CHART 7F har inbyggd 2-frekvens 600W dubbelfrekvenslod (50 och 200 kHz). För att ansluta en bottendel och utnyttja ekolodsfunktionen måste man ha en av F-versionerna.