iPad - fullträff även för navigation
Glasklar bildskärm, supersnabb zoomning och ständigt uppkopplad mot Internet. Den nya iPad:en funkar "hur bra som helst" som navigator - också. Dessutom är den laddad med de bästa sjökorten som finns att köpa för säker navigation, nämligen Sjöfartsverkets. Jag har haft förmånen att få prova iPad under några dagar på ett korttest. Manicken - eller läsplattan, för det är väl just vad denna internetmaskin är, fungerar även som navigator till sjöss.
iPad säljs ännu inte i Sverige i någon större omfattning, men Solteknik HB hade ett exemplar för korttestet. Jag är förbluffad av allt som denna läsplatta kan. Och hur enkelt det är att jobba med den.
Navigationsprogrammet är iNavX och det är relativt enkelt i sin utformning. Alla som navigerar med iPhone känner igen programvaran. De viktigaste funktionerna finns där. Jag ser min fart över grund, kurs över grund, båtens position på det digitala sjökortet med kursvisare med mera. iPad har en inbyggd kompass som visar stävad kurs. Den fungerar hyfsat bra, men är väldigt känslig. Inte så mycket att lita på i skarpa lägen. Då är kursen över grund betydligt mera tillförlitlig eftersom den informationen kommer via GPS.
Navigationsprogrammet är iNavX och det är relativt enkelt i sin utformning. Alla som navigerar med iPhone känner igen programvaran. De viktigaste funktionerna finns där. Jag ser min fart över grund, kurs över grund, båtens position på det digitala sjökortet med kursvisare med mera. iPad har en inbyggd kompass som visar stävad kurs. Den fungerar hyfsat bra, men är väldigt känslig. Inte så mycket att lita på i skarpa lägen. Då är kursen över grund betydligt mera tillförlitlig eftersom den informationen kommer via GPS.
Avstånd och bäring genom att knacka
De viktigaste funktionerna finns i navigationsprogrammet. Knackar jag på skärmen kan jag enkelt mäta avstånd och bäring från till exempel min egen position till ett föremål. Det går att lägga in waypoints och göra rutter. Navigationsprogrammet registrerar min färd och lägger ett spår i sjökortet. Min resa och var jag är just nu kan jag sända direkt till mina vänner på Facebook. Färdspår och rutter liksom all annan navigationsdata kan sparas på webben och laddas ned av kompisar.
iPad har inbyggd GPS som fungerar lika bra i mitt vardagsrum som ombord på båten i styrhytten. Den verkar vara på jämt, positionen kommer direkt. Jag kunde inte heller notera någon fördröjning när jag passerar prickar på nära håll i över 20 knops fart.
Google Earth
Om jag vill se omgivningen via Google Earth tar det ungefär två sekunder innan satellitbilden ligger på sjökortsbilden. Givetvis finns det även landkartor om jag föredrar det. Samma iPad kan man alltså använda för att först navigera med till båten och sedan som navigator. Vill jag lyssna på Taubes "Så länge skutan kan gå" medan jag seglar är det bara att klicka på appen för musik och välja bland alla låtar som laddats ned. När kvällen kommer kan jag se TV via till exempel Svt-play.
De viktigaste funktionerna finns i navigationsprogrammet. Knackar jag på skärmen kan jag enkelt mäta avstånd och bäring från till exempel min egen position till ett föremål. Det går att lägga in waypoints och göra rutter. Navigationsprogrammet registrerar min färd och lägger ett spår i sjökortet. Min resa och var jag är just nu kan jag sända direkt till mina vänner på Facebook. Färdspår och rutter liksom all annan navigationsdata kan sparas på webben och laddas ned av kompisar.
iPad har inbyggd GPS som fungerar lika bra i mitt vardagsrum som ombord på båten i styrhytten. Den verkar vara på jämt, positionen kommer direkt. Jag kunde inte heller notera någon fördröjning när jag passerar prickar på nära håll i över 20 knops fart.
Google Earth
Om jag vill se omgivningen via Google Earth tar det ungefär två sekunder innan satellitbilden ligger på sjökortsbilden. Givetvis finns det även landkartor om jag föredrar det. Samma iPad kan man alltså använda för att först navigera med till båten och sedan som navigator. Vill jag lyssna på Taubes "Så länge skutan kan gå" medan jag seglar är det bara att klicka på appen för musik och välja bland alla låtar som laddats ned. När kvällen kommer kan jag se TV via till exempel Svt-play.
Bästa sjökorten
Den iPad som jag lånade var laddad med Sjöfartsverkets senaste upplaga av digitala sjökort i rasterformat över hela Sverige. Det digitala sjökortet ser ut som ett papperssjökort och har den senast kända kartografin tillskillnad från Bluechart, C-map och Navionics som har en över 20 år gammal kartografi.
Att navigera med iPad
Mitt test är under kort tid, men jag tror mig ändå ha fått en god uppfattning om iPad som navigator. Denna var utrustad med ett skyddsfodral med gummikanter. Det påverkar inte bildskärmen. Fodralet gör den något tyngre och den känns robust. Säkert kommer det att finnas massor med fiffiga fästen på marknaden inom kort tid.
Jag ställde den på kant i motorbåten. Där stod den helt okey. Det var inga problem att zooma även fast båten "småstöter" i sjön. Bilden är stabil. Bildskärmen fungerar tillräckligt bra även i dagsljus när solen ligger på. För sena kvällar och nattnavigering finns mörkerskärm. Under ett mörkernavigeringspass med deltagare från en Kustskepparkurs navigerade vi bland annat även med iPaden. Det fungerade bra, men några ytterligare ljusdämpande funktioner är önskvärt. Till exempel har kompasskalan för starkt ljus.
Väder via GRIB-fil
Aktuell väderinformation hämtas enkelt via GRIB-filer och presenteras på bildskärmen i form av gafflar. Dessa visar vindriktning och vindstyrka.
Den iPad som jag lånade var laddad med Sjöfartsverkets senaste upplaga av digitala sjökort i rasterformat över hela Sverige. Det digitala sjökortet ser ut som ett papperssjökort och har den senast kända kartografin tillskillnad från Bluechart, C-map och Navionics som har en över 20 år gammal kartografi.
Att navigera med iPad
Mitt test är under kort tid, men jag tror mig ändå ha fått en god uppfattning om iPad som navigator. Denna var utrustad med ett skyddsfodral med gummikanter. Det påverkar inte bildskärmen. Fodralet gör den något tyngre och den känns robust. Säkert kommer det att finnas massor med fiffiga fästen på marknaden inom kort tid.
Jag ställde den på kant i motorbåten. Där stod den helt okey. Det var inga problem att zooma även fast båten "småstöter" i sjön. Bilden är stabil. Bildskärmen fungerar tillräckligt bra även i dagsljus när solen ligger på. För sena kvällar och nattnavigering finns mörkerskärm. Under ett mörkernavigeringspass med deltagare från en Kustskepparkurs navigerade vi bland annat även med iPaden. Det fungerade bra, men några ytterligare ljusdämpande funktioner är önskvärt. Till exempel har kompasskalan för starkt ljus.
Väder via GRIB-fil
Aktuell väderinformation hämtas enkelt via GRIB-filer och presenteras på bildskärmen i form av gafflar. Dessa visar vindriktning och vindstyrka.
Även för seglare
Det går att få upp olika instrument från en Masterdator i båten och på så sätt även få till exempel Polardiagram direkt i iPaden vid segling eller andra seglingsinstrument. Programmet som då används heter Avia Sail.
Batterikapacitet
Fullt laddat batteri uppges räcka upp till 8 - 10 timmar. iPad laddas med 220 eller 12 volt. Ciggkontakt följer med laddaren.
Kan allt
Detta är mitt första möte med en iPad. Att i en och samma "manick" kunna se och höra nyheter (den är ständigt uppkopplad mot Internet), att kunna läsa i stort sett vilken bok som helst (förutsatt att den är nedladdad), kunna se bilder eller egna videofilmer (laddas ned från dator), komma åt hela Internet, spela spel, alltid bära med sig ett vattenpass och decibelmätare och långt över tusen andra applikationer, det är hisnande. iPad kan inte bli annat än en försäljningssuccé i Sverige. iPhone användare må ursäkta, men jag föredrar i detta fall skärmstorleken på 10 tum när det gäller navigation och många andra funktioner.
Läsplatta eller plotter?
Redan nu kommer valet för många att stå mellan en traditionell småbåtsnavigator (plotter) eller iPad. Prismässigt är de fullt jämförbara idag sett i reda pengar. Den jag lånade uppges kosta 8000 kronor med sjökort från Sjöfartsverket över hela Sverige. Abonnemangskostnad för åtkomst av Internet finns det olika varianter av. Just denna är laddad med ett tvillingkort från ett annat abonnemang och månadskostnaden ligger på 300 kronor totalt. Som jämförelse kan nämnas att en 8 tums Garmin med pekskärm kostar knappt 25000 kronor. Sjökort över hela Skandinavien kostar ytterligare 3600 kronor (i iPads exempel är det sjökort över Sverige). Väljer vi en 10 tums Raymarine med pekskärm och GPS närmar vi oss 40000 kronor inklusive sjökort. (Raymarines baskort över hela Europa). Både Garmin och Raymarine är bättre som navigatorer betraktat och går att koppla ihop med bland annat radar och autopilot, men navigationsprogrammet iNavX täcker de flestas behov för svenska förhållanden. iPad uppges vara klar för AIS-mottagning vilket även de andra nämnda två navigatorerna är. Det finns ett vattentätt fodral. Det kostar för närvarande cirka 3000 kronor och ska naturligtvis adderas till inköpspriset.
Android
Redan när du läser det här kan lanseringen av nya modeller av läsplattor vara i full gång. En källa uppger för mig att ett stort antal olika modeller kan finnas på marknaden innan jul. Dessa är då inte bundna till Apples iPad utan de kommer att fungera med det fria operativsystemet Android. Det gör att vi konsumenter kan välja Apple eller något annat. Till våren 2011 kan vi räkna med betydligt lägre priser än vad de kostar idag. Redan nu går det att ladda ned Navionics. Då får man både sjökort och programvara för cirka 100 kronor.
Mer information på www.soltek.se
Det går att få upp olika instrument från en Masterdator i båten och på så sätt även få till exempel Polardiagram direkt i iPaden vid segling eller andra seglingsinstrument. Programmet som då används heter Avia Sail.
Batterikapacitet
Fullt laddat batteri uppges räcka upp till 8 - 10 timmar. iPad laddas med 220 eller 12 volt. Ciggkontakt följer med laddaren.
Kan allt
Detta är mitt första möte med en iPad. Att i en och samma "manick" kunna se och höra nyheter (den är ständigt uppkopplad mot Internet), att kunna läsa i stort sett vilken bok som helst (förutsatt att den är nedladdad), kunna se bilder eller egna videofilmer (laddas ned från dator), komma åt hela Internet, spela spel, alltid bära med sig ett vattenpass och decibelmätare och långt över tusen andra applikationer, det är hisnande. iPad kan inte bli annat än en försäljningssuccé i Sverige. iPhone användare må ursäkta, men jag föredrar i detta fall skärmstorleken på 10 tum när det gäller navigation och många andra funktioner.
Läsplatta eller plotter?
Redan nu kommer valet för många att stå mellan en traditionell småbåtsnavigator (plotter) eller iPad. Prismässigt är de fullt jämförbara idag sett i reda pengar. Den jag lånade uppges kosta 8000 kronor med sjökort från Sjöfartsverket över hela Sverige. Abonnemangskostnad för åtkomst av Internet finns det olika varianter av. Just denna är laddad med ett tvillingkort från ett annat abonnemang och månadskostnaden ligger på 300 kronor totalt. Som jämförelse kan nämnas att en 8 tums Garmin med pekskärm kostar knappt 25000 kronor. Sjökort över hela Skandinavien kostar ytterligare 3600 kronor (i iPads exempel är det sjökort över Sverige). Väljer vi en 10 tums Raymarine med pekskärm och GPS närmar vi oss 40000 kronor inklusive sjökort. (Raymarines baskort över hela Europa). Både Garmin och Raymarine är bättre som navigatorer betraktat och går att koppla ihop med bland annat radar och autopilot, men navigationsprogrammet iNavX täcker de flestas behov för svenska förhållanden. iPad uppges vara klar för AIS-mottagning vilket även de andra nämnda två navigatorerna är. Det finns ett vattentätt fodral. Det kostar för närvarande cirka 3000 kronor och ska naturligtvis adderas till inköpspriset.
Android
Redan när du läser det här kan lanseringen av nya modeller av läsplattor vara i full gång. En källa uppger för mig att ett stort antal olika modeller kan finnas på marknaden innan jul. Dessa är då inte bundna till Apples iPad utan de kommer att fungera med det fria operativsystemet Android. Det gör att vi konsumenter kan välja Apple eller något annat. Till våren 2011 kan vi räkna med betydligt lägre priser än vad de kostar idag. Redan nu går det att ladda ned Navionics. Då får man både sjökort och programvara för cirka 100 kronor.
Mer information på www.soltek.se