"Med Coastkey startar och stänger jag av motorn med fjärrkontroll"


Bengt Utterström 2010-10-21

Markus startar reportagebåten, en Silver Eagle 650 Cabin, med Coastkey fjärrkontroll ståendes på bryggan. Motorn är en Mercruiser dti på 120 Hkr. Lillbrorsan Patrik vill också...
Bild:Bengt Utterström
Markus startar reportagebåten, en Silver Eagle 650 Cabin, med Coastkey fjärrkontroll ståendes på bryggan. Motorn är en Mercruiser dti på 120 Hkr. Lillbrorsan Patrik vill också...

Under fyra säsonger har jag kört nyckellöst tack vare Coastkey. Jag startar och stänger av motorn med en fjärrkontroll. Om jag faller i vattnet stänger Coastkey av motorn. Samma fjärrkontroll är också en fungerade startspärr. Fungerar lika bra för bensin- och dieselmotorer.

Norska företaget CoastKey har konstruerat den trådlösa manöverenheten för motorn. Fjärrkontrollen har fyra funktioner:
1. Startar och stänger av motorn. Således behöver jag inte använda den vanliga startnyckeln. Samma fjärrkontroll fungerar även för dubbelmontage.
2. CostKey är en startspärr. Utan fjärrkontrollen går det inte att starta motorn även om man har nyckeln till hands.
3. Nödstopp. Om jag faller över bord stannar motorn efter några sekunder.
4. Drevet kan hissas upp och ned fjärrkontrollen.
Systemet har funnits i min reportagebåt sedan maj 2007.


Joysticken hänger man med fördel runt halsen
Joysticken hänger man med fördel runt halsen

Stabil joystick
För att starta motorn trycker jag ned joysticken och håller den nedtryckt tills tändningen slås på. När varningstjutet kommer från motorns ordinarie tändningssystem släpper man upp joysticken. Motor ett startas genom att föra den till vänster. Om man för den till höger startar motor nummer två. Funktionen dubbelmontage har jag ingen erfarenhet av eftersom reportagebåten har enkelmontage. Motorn är en Mercruiser diesel dti på 120 Hkr.

För att stänga av motorn trycker man två gånger. Glömmer man fjärrkontrollen hemma går motorn att starta genom att trycka en pin-kod på elektronikboxens knapp.
Traditionell nödstopp används sällan
Norrmännen har en poäng i sin marknadsföring av CoastKey. De menar att den traditionella nödstoppen är den viktigaste funktionen på en båt, synd bara att den inte används. Jag är beredd att hålla med dem. Den röda telefonsladdsliknande plastlinan sätter man alltför sällan i jackan eller i byxlinningen. Min erfarenhet med den traditionella nödstoppen är att när man använder den glömmer man det och reser sig från förarplatsen. Linan är för kort och motorn stannar ofrivilligt. Fördelen med linan är dock att motorn stannar om jag kastas från förarplatsen.

Därmed inte sagt att man kan sluta tänka om man har en CoastKey. Vid ett par tillfällen har jag startat motorn och gått iväg från bryggan för att hämta något som jag glömt. Åtta till tio meter från båten stannar motorn. Då har jag gått tillbaka, startat motorn igen och lagt fjärrkontrollen på bryggan medan jag skulle uträtta mitt ärende. Väl tillbaka har jag lossat förtöjningslinorna och lagt ut med fjärrkontrollen kvar på bryggan. Fem meter ut stannar motorn. Systemet bygger på att fjärrkontroll och båt inte kommer mer än cirka tio meter ifrån varandra. Tanken med CoastKey och fjärrkontrollen är bland annat funktionen nödstopp om man faller överbord.

Coastkey hänger man med fördel runt halsen. Jag tycker inte att fjärrkontrollen är i vägen eller irriterar. Fjärrkontrollen är försedd med en röd lampa som blinkar när den är aktiverad. Det underlättar om man tappar den i vattnet i mörker.

Funktionen att kunna tilta drevet är praktisk. Det är en fördel med att kunna göra det från fjärrkontrollen. Man slipper gå fram och tillbaka i båten om drevet behöver hissas samtidigt som motorn är i gång. Exempel på det kan vara när man hanterar ankarlinan från aktern.
Drivs av batteri
Fjärrkontrollens batteri uppges räcka för ungefär 250 till 300 timmars körning eller två till tre säsonger. Sedan ska det bytas.

När man väl lärt sig knapptryckningarna fungerar CoastKey bra. Startnyckeln till motorn har jag alltid med mig, det känns tryggast så. Inte vid något tillfälle har jag behövt plocka fram den. Motorn har vid två tillfällen stannat under gång det första året. Om det beror på CoastKey och att radiosändningen störts mellan fjärrkontroll och elektronikbox, eller något annat, vet jag inte. Motorn har startat direkt igen vid båda tillfällena. Tilläggas bör att programvaran är uppdaterad efter säsong ett.

CoastKey är enkelt att eftermontera och fungerar till de flesta bensin- och dieselmotorer. Jag känner mig trygg med det trådlösa systemet och kommer fortsättningsvis att använda det eller något liknande system i kommande båtar.

Komplettering 2011 04 28
Försäkringsbolaget Atlantica ger 15 % rabatt på försäkringen om Coastkey installeras. Blir båten stulen slipper man självrisken. Länsförsäkringar ger 10 % rabatt och en självriskeliminering. If ger 20 % rabatt. Även Trygg Hansa och Alandia ger rabatt på premien

Återförsäljare finns spridda över landet. 
*Klicka vidare*