Avgaskröken, har du bytt den?


Text & bild: Bengt Utterström 2023-10-05


Avgaskrök är en förbrukningsvara. Efter 20 år och cirka 3 600 motortimmar bytte jag avgaskröken. Nästa säsong planerar jag en längre seglats och vill inte ha bekymret att avgaskröken sätter igen. Eller ens behöva tänka på det. Båtmässan gav svaret och byta kan man göra själv!


 På båtmässor finns den mesta kunskap samlad som rör båtlivet. Det står experter i varje monter och bara väntar på att få hjälpa till. Jag tillhör den som förberett mig med en lista med frågor och går runt och frågar. Då och då tror jag mig veta svaret, men jag frågar ändå. Oftast kommer det fram något nytt, så även denna gång.

 

På Orust Sail Boat Show, Öppet varv, besöker jag Volvo Pentas monter och frågar Håkan Martinsson, som representerar Bröderna Martinssons båtvarv, om backslag. Nästa sommar planerar jag en längre seglats till Shetland och Skottland och vill vara så förberedd som möjligt. Min motor är en Volvo Penta D2 55 från 2002. Min fråga gäller backslaget och ”hur länge håller ett sådant?” Håkan Martinsson ställer några frågor om jag har Goripropeller, drev eller axel och om det slirar vid gaspådrag. Något direkt svar hur länge det håller får jag inte för det är nästan omöjligt att svara på, men i mitt fall förefaller allt vara ok när det gäller backslaget. 


Avgaskröken, har du bytt den?

Hålet ska vara 25 millimeter. Vänstra bilden visar hur godset rostat och påbörjat igentäppning av hålet. Min bedömning är att hålet är knappt 20 % mindre på den gamla anslutningen för kylvattnet.
Hålet ska vara 25 millimeter. Vänstra bilden visar hur godset rostat och påbörjat igentäppning av hålet. Min bedömning är att hålet är knappt 20 % mindre på den gamla anslutningen för kylvattnet.

I nästa stund frågar han, ”har du bytt den här?” och pekar på avgaskröken. Nej, är svaret. Han pekar på kylvattenslangens utlopp och säger att här brukar det sätta igen. Hålet ska vara 25 millimeter, men godset rostar och hålet blir mindre med åren. Med tiden rostar även hela kröken sönder. Håkan frågar om temperaturen går upp vid fullt pådrag och svaret på den frågan är ja.

 

Eftersom jag inte vill ha några bekymmer på mina seglatser försöker jag byta delar som kan gå sönder, även om de ännu inte gjort det. Belöningen är att jag slipper öppna verktygslådan på månader.

 

Kanske var det inbillning, men jag tycker att avgasljudet varit något högre på sensommaren och kanske att det inte kom lika mycket kylvatten som tidigare, i vart fall inte lika distinkt. Det är tillräckligt för mig för att jag ska bestämma mig för ett byte efter Håkan Martinssons förklaring.

 

Så här bytte jag avgaskröken

Delarna inköptes hos Östernäs båtvarv. När de kommer är de svartmålade. Volvopentagrön färg finns på färgburk. Jag tvättade godset med T-röd. Sedan tejpade jag med maskeringstape hål och där slangar ska sitta.

 

Alla som sprejat vet att man inte gör det i sitt kök och att man måste bygga ett litet område med skyddande plast, men sedan är det bara att spreja på. Jobbigaste momentet är att skaka färgburken i två minuter. Jag sprejade tre varv med torkning emellan.

 

Jag började med att lossa avgasslangens slangklämmor på ljuddämparen och den för slangen för kylvattnet. Sedan tog jag bort luftfiltret. Avgaskröken demonteras med 4 muttrar.

 

Arbetet med att få loss kröken var enkelt. Slangar kan sitta hårt, men med en liten skruvmejsel bände jag försiktigt upp slangen något. Sedan gick de att dra loss. 


Avgaskrök demonterad.
Avgaskrök demonterad.

Nya och gamla delar. Köp nya packningar om ska byta krök på din båt.
Nya och gamla delar. Köp nya packningar om ska byta krök på din båt.

Kanterna på motorns gods slipade jag med ett fint sandpapper. Sedan tvätt med Rödsprit.
Kanterna på motorns gods slipade jag med ett fint sandpapper. Sedan tvätt med Rödsprit.

Diskmedel hjälper till att få slangen på plats.
Diskmedel hjälper till att få slangen på plats.

Mellan avgaskröken och motorn sitter en rostfri stålplåtspackning. Även den bytte jag. Jag slipade med ett fint sandpapper bort ojämnheter på godset. Tvätt med Rödsprit. Jag bytte avgasslangen också. Diskmedel hjälper till att få den nya på plats.

 

När motorn sedan startades kom kylvattnet och det var tätt vid anslutningar. Nu vet jag att avgaskröken och kylslangen till ljuddämparen inte kommer att vålla några bekymmer under många år framöver. Och det bästa av allt, jag slipper tänka på det som ett tänkbart framtida problem.

 

 Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.