VHF/SRC mars 2023

Mörkernavigering kräver skärpt utkik

Mörkernavigera med säker fart


Text & bild: Bengt Utterström 2013-08-23

Vi styr mot fyren. En segelbåt för motor skär vår kurs och vi är väjningsskyldiga.
Vi styr mot fyren. En segelbåt för motor skär vår kurs och vi är väjningsskyldiga.

Den som mörkernavigerar har en hel del att tänka på. De ljusa sommarnätterna är över för denna säsong. Fyrarnas karaktärer framstår som mindre viktigt idag eftersom alla tycks navigera med navigator. Därför är det extra viktigt med skärpt utkik. Dödsolyckan utanför Örnsköldsvik där tre personer omkom förefaller vara helt onödig. Kombinationen hög fart och mörker är något av rysk roulett!

I slutet av artikeln finns de vanligaste fyrkaraktärerna och en länk till en fyrsimulator.


Förr mörkernavigerade vi efter fyrar och dess karaktärer och sektorer. Vi styrde efter kompassen och vi mätte avstånd. Vi förberedde mörkernavigeringen noggrant med nedtecknade distanser, kurser och fyrar. Det var en metod som fungerade. Farten var heller inte så hög. Det går inte köra fort om man ska hålla reda på tiden, kursen och loggen samtidigt som man håller utkik efter båtar, fyrar och räknar på fyrkaraktärer. Visst hände olyckor också förr, men knappast på det sätt som den allvarliga utanför Örnsköldsvik.

Idag har det blivit ett annat sätt att mörkernavigera på. Vi förlitar oss på navigatorn och styr efter den. Är det någon som läser på fyrkaraktärer, lägger ut kurser och mäter distanser idag innan man ger sig ut i mörkret?


Skärpt utkik och anpassad fart
Navigatorn hjälper oss att hålla koll på navigationen. Navigationen är inget problem i mörkret. Fyrarna blir mera en bekräftelse på att allt verkar stämma. Största risken med mörkernavigering idag är inte att gå på grund eller hamna fel. Det är att krocka med något.

Farterna är i många fall på tok för höga. Jag brukar säga att när det är mörkt och man inte ser vatten några hundratal meter framför båten så ska heller inte farten vara högre än 6 -8 knop. Många fnyser åt det, men om rorsman på den snabba båten utanför Örnsköldsvik tänkt så hade sannolikt inte tre personer omkommit. Deras båt krockade med en farledsboj i hög fart. Båten skenade mot land och slog runt på den steniga stranden. Liknande dödsolycka med krock mot farledsboj skedde 2011 i Stockholms skärgård.


Avståndsbedömning
I mörker är det svårt att bedöma avstånd. Är dessutom farten hög, låt oss säga 20 knop, tar det 3 minuter att åka 1 sjömil. På 30 sekunder hinner man drygt 300 meter. 30 sekunder går fort om man tittar på navigatorn. Om man dessutom zoomar in eller ut bilden eller panorerar den har det lätt gått 1 minut eller drygt 600 meter. Ökar vi farten till 30 knop hinner man nästan 500 meter på 30 sekunder.


Digitala sjökortets tillförlitlighet
Den som har årets upplaga av digitala sjökort har bättre noggrannhet än ett äldre sjökort. Landkonturer, grundflak och sjömärkens positioner blir något bättre för varje år, men de kommer aldrig att bli så bra att vi kan köra med små marginaler. Därför är det viktigt att vi håller en anpassad fart så att vi kan se lysbojen, lyspricken eller var fyren står och att vi håller god marginal till dessa och andra faror.

Ska du åka samma sträcka tillbaka i mörker som du kom ifrån tidigare? Då är det en fördel att lägga ett spår på vägen ”dit” som du sedan kan följa på vägen hem.


Andra båtar
 Vi är numera sällan helt ensamma på sjön när det är mörkt. Sedan navigatorerna kom har antalet mörkernavigerande fritidsbåtar ökat markant. Och tyvärr också farten och olyckorna. Därför är utkik extra viktigt liksom de egna lanternorna.


Engagera alla ombord
Vid mörkernavigering, fördela arbetsuppgifter till alla ombord. En styr och en till två personer navigerar och håller utkik. Är ni flera ombord, se då till att de andra håller utkik. Här kan alla hjälpa till. Det gäller ju att hitta den lilla segelbåtens lanterna i god tid eller andra faror så att man inte krockar. Mörkernavigera inte ensam.

Checklista vid mörkernavigering

  1. Planera färdvägen. Lägg gärna in din rutt i navigatorn. Planera även färdvägen i papperssjökortet. Läs på var farligheterna finns och vilka fyrar och bojar som du kan tänkas av nytta av. Det är oftast säkrare att följa de fyrbelysta farlederna.
  2. Ställ om navigatorns skärm till mörkerskärm. Kontrollera att fyrsektorerna syns. Om inte får du gå in i navigatorns menysystem och aktivera dem. Om möjligt, släck ned eller täck för så mycket som möjligt av motorinstrumentbelysning och andra ljus. Ögats förmåga att se i mörker försämras med störande ljus. Rött ljus fungerar bäst om du behöver tända någon lampa.
  3. Aktivera navigatorns kursvisare. Då ser du din verkliga förflyttning.
  4. En radar är ett suveränt bra instrument vid mörkernavigering. Finns den så ska den användas. Det förutsätts att du eller någon annan ombord kan radarnavigering om radar används.
  5. Ha ett antal ficklampor inom räckhåll. Gärna också några med rött ljus. När det blir mörkt ombord förändras alla förutsättningar och allting blir mycket svårare.
  6. Engagera alla. De som inte navigerar eller styr båten får hålla utkik.
  7. Varmt vatten i en termos och färdiggjorda mackor är gott att ha. Choklad eller annat godis piggar också upp. Klä dig varmt. Mössa och handskar är skönt att ha trots att det är sensommar.
  8. Lanternor tända och någon form av navigator i reserv (telefonen eller läsplattan) är självklarheter.
  9. Håll väl till styrbord i lederna.

I sjökortet är det vita fyrljuset målat med gult fält. Om det gula fältet ser ut som en ”strut” från fyren betyder det att fyrljuset har ledande vit sektor. Det är i det fältet som du ska gå i. Är sektorn markerad med en smal cirkelformad linje, se norr om Remmargrund,  betyder det icke ledande sektor. Med andra ord går du inte säkert inom ett sådant område. Det kan ligga grund i vägen.
I sjökortet är det vita fyrljuset målat med gult fält. Om det gula fältet ser ut som en ”strut” från fyren betyder det att fyrljuset har ledande vit sektor. Det är i det fältet som du ska gå i. Är sektorn markerad med en smal cirkelformad linje, se norr om Remmargrund,  betyder det icke ledande sektor. Med andra ord går du inte säkert inom ett sådant område. Det kan ligga grund i vägen.

Så här lyser fyrarna:
Bokstäverna W R G betyder vitt, rött och grönt ljus i fyrsektorerna. Det vita fyrljuset är oftast ledande.

 

F = fast sken, ljuset är tänt hela tiden. Om man släcker det fasta skenet en kort stund kallas karaktären för occulting. I sjökortet läser man förkortningen ”Oc” när fyrljuset har en kort mörkerperiod.
Iso = Isophase. Ljus och mörkerperiod är lika långa.
LFl står för longflasch. Översatt kan vi kalla det för ett ” blänk ”. Ljuset är tänt i mer än två sekunder men mindre än 2,5 sekund.
Fl är den vanligaste karaktären. Betyder ” flasch ” eller blixt. Ett sådant ljus syns högst 0,7 sekunder. 
Q betyder quick. Ljuset blixtrar med en blixt varje sekund.

Dessa ovan nämnda karaktärer är de mest förekommande fyrljusen.


En period består av både ljus och mörker. Vid varje fyrkaraktär står det också siffror och ett ”s”. 6s anger en period på sex sekunder. LFl 8s 10 M betyder att fyren är tänd i drygt två sekunder och mörk i knappt sex sekunder. 10 M anger att det vita ljuset syns cirka 10 sjömil om sikten är god.


En parentes anger antalet ljus i perioden. Fl (2) 6s lyser med två blixtar inom loppet av sex sekunder. Fyren är med andra ord mörk i cirka 4 sekunder.


Väderstrecksmärken lyser så här:

Nordmärket: Q eller VQ (verry quick) hela tiden.
Ostmärket: 3 Q eller 3 VQ.
Sydmärket: 6 Q och en LFl. Eller VQ och LFl.
Västmärket: 9 Q eller VQ.

En hjälp här är klockan. Ostmärkets 3 ljus är klockan 3. Sydmärkets 6 ljus plus LFl är klockan 6 och västmärket och klockan 9.


Om det vita skenet blir grönt, sväng så att båtens gröna lanterna pekar mot fyrens gröna sken. Då kommer du åter i vit sektor. Det fungerar även om du kör med fyrens ljus i aktern.
Bild:Från navigationsboken Fritidsskepparen
Om det vita skenet blir grönt, sväng så att båtens gröna lanterna pekar mot fyrens gröna sken. Då kommer du åter i vit sektor. Det fungerar även om du kör med fyrens ljus i aktern.

Här kan du öva på fyrars och prickars olika karaktärer i en fyrsimulator. *Klicka vidare*  

Kommentera gärna artikeln. Ange för- och efternamn samt bostadsort.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut